Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af ApS med gæld til stifter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Aug 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Situationen er følgende
Jeg lånte 2.000.000kr til mit Holding selskab (ApS) i 2018, som så købte andele i en A/S.
I 2022 gik A/S konkurs og mit holdingselskab tabte de 2.000.000 kr.
Skattefar siger nu, at mit Holding selskab stadig skylder mig penge og selvom mit Holding selskab ikke kan betale af eller blot betale renter, så pålægges jeg stadig, at betale skat af de renter selskabet ikke betaler.

Nu til spørgsmålet
Er det muligt at sælge selskabet, så andre kan udnytte det tab, som ligger i firmaet og jeg derved får lidt kapital tilbage.
Eller er alt tabt og eneste mulighed, at kapitalisere gælden, ved konvertering til ejerandele, og så lukke firmaet.

På forhånd tak for alle kommentarer
Allan
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47129
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:48

Optimisten65:
Skattefar siger nu, at mit Holding selskab stadig skylder mig penge og selvom mit Holding selskab ikke kan betale af eller blot betale renter, så pålægges jeg stadig, at betale skat af de renter selskabet ikke betaler.

Ja - for hvad ellers? Dit Holding er jo ikke konkurs åbenbart, så det skylder dig 2 mio. Lån fra ejer til ApS SKAL ALTID være med lånebrev og fuld markedsrente, g un hvis man ikke kan få et sådan tilbud, diskonto + 4 % eller pt 8% ca

Nej du kan ikke sælge et underskudsselskab for køber får det nulstillet, Handel med underskudsselskaber sluttede over 10 år siden

Du kan jo undlade regnskab og/eller afmelde den registrerede direktør, så går selskabet til tvangsopløsning men så er alt jo tabt

Skal du omdanne gæld til selskabskapital skal det inden være lavet som et konvertibelt lån mig bekendt - jeg mener ikke du kan gøre det her bare for at redde tabt lån skal blive EK - men du må betale en revisor her, for holding har vel tabt de 2 mio de havde i ApS og er vel sådan konkurs når de skylder dig 2 mio også - og som jeg ser det ville selv en konvertering gå i 0

Du har i forvejen været for meget gør det selv og får nu skat af markedsrente som du glemte- eller ikke vidste, var lovkrav i nærtstående ejer til selskab, så betal nu en revisor for råd, for det her kan jo være ret så dyrt til slut og det er jo store penge vi taler

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 134
Skrevet kl. 10:57

Tænkt situation:

Hvis Holding her påbegynder drift, vil man så kunne udnytte tabet i forhold til eventuelt overskud fra drift?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

WalterBP:

Tænkt situation:

Hvis Holding her påbegynder drift, vil man så kunne udnytte tabet i forhold til eventuelt overskud fra drift?

ja det vil jeg mene - synes bare holding er meget langt ude med tab af 2 mio værdi datter og stadigt gæld 2 mio til ejer, men alt andet lig, husker jeg det som, at det kan bruge sit underskud på en sambesskatning, også med ny, men det er hoved husket og det KAN være galt

vh John Hannover

Tilmeldt 25. Nov 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:59
Gennemsnit 1.0 stjerner givet af 1 person
Prøv evt at kontakte mig.
Mvh TC Nordis
Tilmeldt 9. Dec 21
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 13:21

WalterBP:

Tænkt situation:

Det kan udnyttes i sambeskatning med et nyt datterselskab.

Men du får næsten umuligt nogen til at købe dit holdingselskab. Efter et salg vil gælden på 2 mio. til dig stadig eksistere, og den nye ejer vil skulle betale dig 2. mio. og kun få udnyttet en lille andel af det til egen gevinst.

//M

https://www.linkedalibi.com | LinkedIn Outreach Engagement

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:35

WalterBP:

Tænkt situation:

Ja hvis det er samme ejer, fremskrevet underskud tabes hvis selskabet handles, men du må godt selv lave overskud via drift og udnytte et underskud - husk så bare ny branche og momsregistrering

vh John Hannover

Fra Hundested
Tilmeldt 7. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:01

Tabet på aktierne i Holding selskabet giver vel kun skattemæssigt fradrag såfremt det er en noterede porteføljeaktier.

Fordeling af underskud til andre/nye selskaber forudsætter en uafbrudt sambeskatningsperiode før det kan overføres til øvrige sambeskattede selskaber. Dvs. ny tilkommende kan ikke bruge det.

Underskud fra A/S'et, her udgår selskabetaf sambeskatningen fra og med det indkomstår, hvor konkursdekretet afsiges, jeg kan ikke se hvordan det kan overføres. 

Det kan give mening, at skabe en aktivitet til at tilbagebetale mellemregningen. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)