Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp og råd til opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Holbæk
Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går og drømmer om at starte virksomhed (escape room), da jeg lige nu har tiden og nogle penge at investere grundet et hussalg. 
Min kæreste og jeg planlægger at have virksomheden på egen matrikel, dvs. at vi vil gerne finde et nyt stedt at bo, hvor der også er plads til erhvervsdelen.

Jeg er dog usikker på forskellige ting
- Hvordan er reglerne, hvis vi køber et hus og gerne vil konvertere noget at bygningen eller en særskilt bygning til erhverv. 
- Får det fx betydning for vores lån i banken
- Er der stor risiko for at vi ikke får godkendt at omdanne til erhverv, fx fra garage/anneks/lade til erhverv
- Hvis man har kunder, er der så regler for, at man fx skal kunne tilbyde dem et toilet?

Derudover er jeg usikker på, hvilken virksomhedsform jeg/vi skal vælge. Som udgangspunkt skal min kæreste og jeg være ejere, men der er også snak om en 3. person, som dog vil have en mindre andel i virksomheden - i hvert fald til en start.

Tanken er som udgangspunkt, at virksomheden ikke skal betale leje for at benytte lokalerne, da vi netop tænker at have virksomheden hjemme for at slippe for denne omkostning som opstartende virksomhed. 

Det er mange spørgsmål lidt i øst og vest, men jeg håber at der sidder nogen derude med lidt input eller forslag til, hvor vi skal starte, hvis anbefalingen fx er, at vi skal tale med en rådgiver af en art. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46965
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27

Natascha:

eg er dog usikker på forskellige ting

1- Hvordan er reglerne, hvis vi køber et hus og gerne vil konvertere noget at bygningen eller en særskilt bygning til erhverv. 

2 - Får det fx betydning for vores lån i banken
3  - Er der stor risiko for at vi ikke får godkendt at omdanne til erhverv, fx fra garage/anneks/lade til erhverv
4- Hvis man har kunder, er der så regler for, at man fx skal kunne tilbyde dem et toilet?

5 Derudover er jeg usikker på, hvilken virksomhedsform jeg/vi skal vælge. Som udgangspunkt skal min kæreste og jeg være ejere, men der er også snak om en 3. person, som dog vil have en mindre andel i virksomheden - i hvert fald til en start.

6  Tanken er som udgangspunkt, at virksomheden ikke skal betale leje for at benytte lokalerne, da vi netop tænker at have virksomheden hjemme for at slippe for denne omkostning som opstartende virksomhed.

Gå til en revisor men kort
1 - det afhænger af servitutter på huset og normalt, om det er erhverv der har kunde besøg eller ikke (en villavej er ikke glad for en frisør med mange parkeringer)

2 - Nej det kan jeg ikke se, banken vil se på jeres betalingsevne ud fra jeres lønmodtager arbejde og ikke lægge meget i et firma i driver som nyt

3 - mest som nævnt hvis det er klinik med kunder, mindre hvis det er lager til webshop - se servitutter og tal med kommunen

4 - ja ved klinik mm . igen ved kunder 

5 hvis I skal kunne eje 3 personer så er ApS oplagt valget

6 det kan I ikke vælge i et ApS  det SKAL betale markedsleje som I bør få sat af en mægler da i ellers beskattes af penge i ikke engang får

Har i personlig virksomhed kan I lade den bo gratis, men jeg anbefaler IKKE I/S til den slags overhovedet

GÅ til en betalt dygtigt godkendt revisor - alt andet koster mere

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1142
Skrevet kl. 16:11

Hej, selvom jeg er helt enig med John, så vil jeg lige sige at i behøver ikke at give adgang til et toilet, men det er god stil. Jeg kan huske at da jeg var bosted beboer, så var der faktisk en mulighed for at komme ud og se et komedie show. Men der var kun 3 (Inkl pædagoger) der tog med, da stedet ikke havde noget toilet. Så gider man ikke rigtig at komme når der intet toilet er. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41

Lurks in the dark:

Hej, selvom jeg er helt enig med John, så vil jeg lige sige at i behøver ikke at give adgang til et toilet, men det er god stil. Jeg kan huske at da jeg var bosted beboer, så var der faktisk en mulighed for at komme ud og se et komedie show. Men der var kun 3 (Inkl pædagoger) der tog med, da stedet ikke havde noget toilet. Så gider man ikke rigtig at komme når der intet toilet er. 

det er jeg ikke sikker på du har ret i hvis det er en klink. Her fra regler for fysioklinikkker

10. Der skal være et tilstrækkeligt antal let tilgængelige, velindrettede toiletter med håndvask. Disse toiletter skal være forbeholdt patienterne og have adgang direkte fra klinikken.

MEN der kan godt være regler der er lidt anderledes for visse behandlere, tror det dog ikke - og så skal der jo ikke være ansatte, for skal der jo være toilet: Normalt også handicap venlig indgang krævet i selv butikker mm - men det er muligt toilet kun er krav hvis man er behandler der har patienter med del betaling fra det offentlige. DER er det et krav i alle fald :) 

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Jan 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:11

John et escape room er ikke en klinik men et underholdningstilbud hvor man skal løse opgaver for at slippe ud af et låst rum... Men altså måske rart at kunne komme ud og tisse efter at have været låst inde i en time eller to. Ellers bliver naboerne måske træt af krætluskere🙂

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:30

jeg kender ikke toilet regler for den slags - var det forlystelse ville jeg tro der var kravet - men kender, som du mærker, ikke escape room  måske ikke helt let at få lov til at lave hvis villaområde eller hvor det nu var

vh John H

Fra Holbæk
Tilmeldt 1. Aug 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:08

Tak! Jeg har rakt ud til en revisor til en start og håber på at kunne komme videre derefter.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 15:30

Om toiletter er et krav eller ej ved jeg ikke, men jeg tror at kunderne forventer det. Det ville jeg i hvert fald gøre, og nok også fravælge et sted uden.

Inden i konverterer noget af jeres beboelse til erhverv skal i også overveje at sætte sig ind i dagpengereglerne hvis der er risiko for at i på et tidspunkt skal kan ende på dagpenge. Ved ikke hvordan reglerne er i dag, men de har tidligere været sådan at man ikke kunne få dagpenge før man havde udlejet eventuelt erhvervslokaler på ens matrikel. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12792
Skrevet kl. 13:04

Natascha:
eg har rakt ud til en revisor

Det er vist ikke en revisor opgave.

Start med at tale med kommunen om man overhoved må have erhvervsaktive på adressen og i givet fald hvad krav der evt. stilles.

Iøvrigt bør du forespørge de lokale brandmyndigheder om der er krav til bandsikkerhed/ flugtveje.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)