Jeg går og drømmer om at starte virksomhed (escape room), da jeg lige nu har tiden og nogle penge at investere grundet et hussalg. Derudover er jeg usikker på, hvilken virksomhedsform jeg/vi skal vælge. Som udgangspunkt skal min kæreste og jeg være ejere, men der er også snak om en 3. person, som dog vil have en mindre andel i virksomheden - i hvert fald til en start. |
Natascha:eg er dog usikker på forskellige ting
1- Hvordan er reglerne, hvis vi køber et hus og gerne vil konvertere noget at bygningen eller en særskilt bygning til erhverv.
2 - Får det fx betydning for vores lån i banken
3 - Er der stor risiko for at vi ikke får godkendt at omdanne til erhverv, fx fra garage/anneks/lade til erhverv
4- Hvis man har kunder, er der så regler for, at man fx skal kunne tilbyde dem et toilet?5 Derudover er jeg usikker på, hvilken virksomhedsform jeg/vi skal vælge. Som udgangspunkt skal min kæreste og jeg være ejere, men der er også snak om en 3. person, som dog vil have en mindre andel i virksomheden - i hvert fald til en start.
6 Tanken er som udgangspunkt, at virksomheden ikke skal betale leje for at benytte lokalerne, da vi netop tænker at have virksomheden hjemme for at slippe for denne omkostning som opstartende virksomhed.
Gå til en revisor men kort
1 - det afhænger af servitutter på huset og normalt, om det er erhverv der har kunde besøg eller ikke (en villavej er ikke glad for en frisør med mange parkeringer)
2 - Nej det kan jeg ikke se, banken vil se på jeres betalingsevne ud fra jeres lønmodtager arbejde og ikke lægge meget i et firma i driver som nyt
3 - mest som nævnt hvis det er klinik med kunder, mindre hvis det er lager til webshop - se servitutter og tal med kommunen
4 - ja ved klinik mm . igen ved kunder
5 hvis I skal kunne eje 3 personer så er ApS oplagt valget
6 det kan I ikke vælge i et ApS det SKAL betale markedsleje som I bør få sat af en mægler da i ellers beskattes af penge i ikke engang får
Har i personlig virksomhed kan I lade den bo gratis, men jeg anbefaler IKKE I/S til den slags overhovedet
GÅ til en betalt dygtigt godkendt revisor - alt andet koster mere
vh John Hannover