Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

momsfradrag på forplejning under erhversrejse (enkeltmandsfirma) ?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 19
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har læst en del om momsfradrag på forplejning under erhvervsrejse, men er stadig i tvivl om disse regler beskrevet på Skats www også gælder enkeltmandsfirma uden ansatte, altså hvor jeg selv er den rejsende og er på filmproduktion som varer flere dage med overnatning langt væk fra hjemmet?

Med forplejning mener jeg restaurantbesøg til frokost og aftensmad, samt køb af dagligdagsvarer i supermarked til at smørre madpakker til arbejdsdagen (jeg kender reglerne om hotelophold og morgenmad). 

Og hvis der er momsfradrag på forplejning som beskrevet ovenfor, er det så 25% eller ligefrem 100%?

Mange tak på forhånd og dbh,

Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47134
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

rejse over 24 timer fradrag for kost efter regning er med kvart momsfradrag som de fleste programmer har en konto til direkte

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 19
Skrevet kl. 12:45

Hej John

Mange tak!

Og 0 skattefradrag i mit tilfælde, ikke sandt?

Det siger Bogføringsguiden på Skat.dk i hvertfald hvis jeg forstår deres spørgsmål korrekt.

Dbh, Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49

nej er du på rejse over 24 timer har du fuldt fradrag for nødvendig forplejning (du skal så ikke i købmanden købe mad til en uge . men for den forplejning der er nødvendig når du er bortrejst + 24 timer (og sidste dag % af af sidste 24 timer) så har du fuldt omk fradrag for de faste måltider og kvart momsfradrag af samme

Du kan ikke, som nogen film produktioner trække 10 kaffe fra macdonnal + konstante yanky bar indkøb fra, men de 3 faste måltider direkte efter regning, eller du kan have fradrag i indkomsten i CVR for statens takst for diæter, hvis det er lettere (og uden anden dokumentation at du var på nødvendig rejse ud over 24 timer)

Under 24 timer ikke fradrag for mad overhovedet generelt

Det og mere end 70 topaktuelle fradrag for selvstændige er med i e-bog Fradrag 2024 med nyeste satser og alfabetisk gennemgang + generel skat og praksis på området - til små penge https://www.saxo.com/dk/fradrag-2024_ebog_9788771966909 

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Nov 19
Skrevet kl. 16:34

Mange tak for afklaringen, John! 

Og ligesom med morgenmad på hotel, kan jeg stadig få skattefradrag for den del af momsen (75%) som jeg ikke får momsfradrag for på forplejning, ikke sandt?

Dbh og tak for tip om e-bogen,

Jacob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

korrekt den del der ikke er momsfradrag er så udgift - det vil de fleste regnskabspogrammer have en konto til - bare husk kun ved 24 timers rejse af 100% erhvervsmæssig karakter

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Nov 19
Skrevet kl. 22:36

Mange tak, John!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)