Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg komme i konflikt med ophavsret?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København SV
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet inspireret til at lave et maleri af en sportsbegivenhed, hvor der i maleriet derfor vil være nogen kendte sportsudøvere. 

Jeg ved godt at hvis jeg blot laver maleriet for at hænge hjemme på min egen væg, så er der ingen problemer, men hvad hvis jeg vil sælge det, vil det så give problemer? 

Begivenheden i sig selv er vel næppe ulovligt, men den er jo svær at lave uden sportsudøverne. 

Maleriet bliver laver ud fra et screenshot fra en public tv kanal.

Håber nogen kan hjælp mig 😊

Mvh Dennis

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15083
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 18:58

Så længe det er et maleri fra en begivenhed, skulle der umildbart ikke være noget problem.

Det kunne evt være en anden problemstilling, hvis du ville sælge portrætmalerier f.eks.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:02

Fashion-Seller:

Så længe det er et maleri fra en begivenhed, skulle der umildbart ikke være noget problem.

Det kunne evt være en anden problemstilling, hvis du ville sælge portrætmalerier f.eks.

heller ikke hvis det er fra et screenshot fra en TV kanal, hvor man vel dermed kunne siges at snylte på den kanals rettigheder?

(ikke mit speciale, så spørger blot :) )

vh John Hannover

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Fashion-Seller:

heller ikke hvis det er fra et screenshot fra en TV kanal, hvor man vel dermed kunne siges at snylte på den kanals rettigheder?

(ikke mit speciale, så spørger blot :) )

I og med at det er fra en begivenhed, vil jeg mene, at Ophavsretslovens §4 finder anvendelse, når det det bearbejdes og overføres til et nyt værk i form af et maleri. 

Dog med de begrænsninger, som dette ligeledes medføre i henhold til at kunne påtale krænkelser af det originale værk.

"Bearbejdelser

§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk."

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2014/1144 

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Printscreenet kan ikke bruges, da ophavsretten til dette tilhører Tv kanalen. 

Så det er ene og alene fordi det overføres til et maleri, at man kan bruge §4 i Ophavsretsloven.

Fra København SV
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:26

Fedt. Tusind tak for svar. Nu kan jeg slet ikke vente med at komme i gang 🤗🙏

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)