Jeg forstår stadig ikke en helt grundlæggende ting (synes ellers jeg havde sat mig ind i det), men jeg har oprettet et Aps (ikke-finansielt holdingselskab), og dette selskab har udelukkende til formål at eje aktier og porteføljeaktier.
Det relevante spørgsmål er:
Skal jeg registrere det som en kapitalforhøjelse, når jeg overfører private midler ind i holding?
Indtil nu har jeg overført beløb på 10-20.000 kr direkte til erhvervskontoen hver gang jeg havde overskud i det private
Men selskabskapitalen er jo blot 40.000 kr - og samlet set er der overført ca. 600.000 kr til holding.
Kan læse at nogle vælger at registrere overførsler som lån eller konvertibelt gældsbrev.
Indtil videre har jeg ikke gjort noget - idéen er at holdingselskabet skal køre og vokse over mange år.
Hvad gør jeg? Og hvordan?
(der er ikke drift i selskabet, men midlerne forvaltes blot gennem investeringer)
1 Du har da forhåbentlig ikke oprette selskabet for at skyde private midler ind til investering, for så har du lige reddet dig 22% selskabskat inden du betager de sædvanligir 27/42% udbytte/aktieskat - der skal man ALDRIG gære. KUN hvis det er overskud fra en drift, man alligevel ikke kan hæve uden skat giver det mining
2 Når du overfører private midler skal du oprette lånedokument og der skal beregnes markedsrente mindst 8% lovmæssigt, men mere hvis skat mener det var mere holding skulle betale, og du skal så have renten og angive den som privat renteindtægt og holding har naturligvis fradag
Du lyder som om du er gået i gang med noget du ALDRIG skulle have gjort, få det afsluttet ved lukning og få kapitalen ud igen
Ud over de 22% ekstra skat har du nu lovpligtig arbejdskade forsikring for den reg. dir bod 5000 for mange og gebyr 3 år tilabge og krav om digitalt bogføringsprogram, ofte 3-5000 kr og erhverskonto nok 3-5000 kr + offentlig årsrapport og skemaer for kontrollerede transaktioner og lagerbeskatning på alle dine akter mm
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
1: Jeg har regnet på de 22% og 27% du nævner - det giver mening for mig at kunne udskyde skatten og have mere at investere for i en længere årrække.
2: På et eller andet tidspunkt skal der vel overføres private midler - det kan ikke passe at det skal registreres som et lån. Kan jeg ikke registrere det som selskabskapital? Spørgsmålet er bare hvordan
Ja, det er rigtigt, jeg har lagerbeskatning på alle aktier osv. - men det har jeg styr på.
1 du regner galt - du får 100% klart de 22% skat mere og udskyder intet - snarere modsat med lagerskat hvert år -du udskyder INTET overhovedet - Det er ren basal viden den del - at frie midler ALDRIG skal skydes i selskab for investering
2 Jo det kan passe og får du ikke renten som mindst 8% får du skat af den - uden selskabet får fradrag for den - tro mig - men du virker ikke modtagelig og alene det spørgsmål du gentager her, viser du slet ikke har forstået reglerne - ALT du gør mellem dig og dit selskab SKAL være armslængde og du ville da aldrig ellers låne penge ud, men risiko for tab til ingen rente, så loven er klar. Markedsrente = det dit selskab skulle give i banken . og kun hvis du IKKE kan påvise den. disconto + 4% ca 8% ialt
Du har rent ud dummet dig desværre -Let løst opløs
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan ikke bare overføre private midler til selskabet i den størrelsesorden. Det er enten lån som skal forrentes, en kapitalforhøjelse eller noget mere avanceret.
En kapitalforhøjelse er forholdsvis enkel at gennemføre. Du afholder en ekstraordinær generalforsamling hvor det besluttes at forhøje selskabskapitalen og vedtægterne justeres i overensstemmelse med det besluttede. Det skal så registreres på virk.dk. Det vil formentlig give mening kun at forhøje selskabskapitalen med et lille beløb (f.eks. 1.000 kr) og betragte resten af de tilførte penge som "overkurs".
Jeg synes at du skal tage kontakt til en revisor og lige få styr på modellen for hvordan det gøres og så vil du selv kunne gøre det 1 eller 2 gange om året.
Jeps. Med lånet skal du huske at opgive renteindtægten på din private selvangivelse, og ja du kan selvfølgelig konvertere gæld til selskabskapital ved en kapitalforhøjelse. Det er ikke kun "nye penge". Mit bud er at det vil være hensigtsmæssigt at gøre det med overkurs, men igen... tag en snak med en revisor.
Du kan ikke bare overføre private midler til selskabet i den størrelsesorden. Det er enten lån som skal forrentes, en kapitalforhøjelse eller noget mere avanceret.
En kapitalforhøjelse er forholdsvis enkel at gennemføre. Du afholder en ekstraordinær generalforsamling hvor det besluttes at forhøje selskabskapitalen og vedtægterne justeres i overensstemmelse med det besluttede. Det skal så registreres på virk.dk. Det vil formentlig give mening kun at forhøje selskabskapitalen med et lille beløb (f.eks. 1.000 kr) og betragte resten af de tilførte penge som "overkurs".
Jeg synes at du skal tage kontakt til en revisor og lige få styr på modellen for hvordan det gøres og så vil du selv kunne gøre det 1 eller 2 gange om året.
vh Steffen Jensen
synes virkeligt du går helt uden om det fjollede i at have ApS for at føre beskattede midler ind til ren investering - Det fatter jeg dig ikke i rent ud sagt- Måske populært men det kan da aldrig betale sig at vælge den vej . det koster de 22% selskabskat inden - slut prut
vh John Hannover
Spørgeren har jo åbenlyst besluttet sig for at det er sådan det skal være og er bekendt med beskatningsspørgsmålene. Desuden har du jo forud for mit svar gjort opmærksom på din "bekymring".
Bortset fra det, så er jeg ikke enig i at det stensikkert er en dårlig idé. Der kan godt være forhold i spørgerens privatøkonomi, investeringsstrategi, fremtidsplaner, eller andet som gør det til et relevant og velovervejet valg. Først og fremmest bør man overveje et ApS, hvis investeringsstrategien involverer unoterede investeringer og det tror jeg faktisk er tilfældet med spørgeren. Selv med kun børsnoterede aktier kan det stadig være relevant. Det kan f.eks. være at man stille og roligt gerne vil give sine børn en del af sin formue uden at de får pengene til rådighed med det samme. Måske vil man investere i noget som er bedst at gøre i selskabsregi. Måske ser man større stabilitet i beskatningen af virksomheder i forhold til privat. Det er også muligt at spørgeren vil udvikle selskabet til et investeringsselskab der kunne tiltrække med-investorer eller det kunne være noget helt andet der gør sig gældende.
Generelt er jeg enig i at det ret sjældent er en god idé for en enkelt person at stifte et ApS for bare at lade selskabet investere i børsnoterede værdipapirer.
fint nok Steffen - Jeg tror spørgeren er ude i noget der rammer helt skævt, og anser de få grunde du nævner for helt usandsynlige, hvor det klogeste er, at advare om netop det - for han er ude i nu at betale 40/56% skat af sine gevinster mod 27/42% + nok 5-10.000 kr drifts omk + hans manglende forståelse af rente ved overførsel af private midler viser, han slet ikke er ude i alle de små overvejelser du nævner - og DET bør man advare meget klart mod i svaret
vh John Hannover