Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Likvidation af holdingselskab eller ej?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har solgt mine andele i et ApS, og overvejer nu hvad der er smartest at gøre med mit holdingselskab. Jeg har ingen planer om at skulle bruge det i nærmeste fremtid og overvejer derfor at lukke det. Men får jeg mest ud af mine penge på den måde? Det er jo ikke de største beløb det drejer sig om, men jeg vil jo gerne have flest kroner og øre ud af det.  

Jeg har ca. 300.000 kr. på kontoen. Jeg har kun gæld til mig selv privat på ca. 100.000 kroner, og dem kan jeg jo overføre skattefrit til mig selv. 

Hvad gør jeg med de resterende 200.000 kroner? 

1. Lukker jeg holdingselskabet og betaler skatten? Der er jo sikkert også nogle udgifter forbundet med selve lukningen. 

2. Investerer jeg pengene igennem holdingselskabet? Fx. i aktier eller lign.

3. Lader jeg pengene stå og udbetaler udbytte til den lave skat en gang om året til kassen er tom?

4. En kombination af ovenstående eller noget helt femte?

Jeg håber i kan hjælpe med et par gode råd. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54

V.Clausen:
Jeg har ca. 300.000 kr. på kontoen. Jeg har kun gæld til mig selv privat på ca. 100.000 kroner, og dem kan jeg jo overføre skattefrit til mig selv. 
  ja - gælden skal være dokumenteret i lånebrev og der skal være betalt markedsrente af den med min 8% om året som du skal skatte af og selskabet have fradrag af

Resten er svært at sige hvad der er bedst. Jeg ville i alle fald huske, at bank let koster noget, du skal betale lovpligtig arbejdsskadeforsikring for den reg dir uanset løn eller ej (bed 5000 kr + gebyr max 3 år tilbage oveni) og bruge digitalt regnskabsprogram som jo også koster ofte så du har let 10000 i fast omk

Overskud du skaber ved investering vil først få selskabsskat 22% og så de 27% - så det er som løn men du kan måske sprede din samlede gevinst lidt på den måde - synes bare det tager tid og koster omk

Lukke ved erklæring var mit valg - det er ret ukompliceret

vh John Hannover 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 582
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:44

Jeg ville nok vælge at udbetale udbytte her i 2024 til 27% beskatning (beløb afhænger af øvrig aktieindkomst inkl. evt. ægtefælles) og en gang til i 2025 (hvor grænsen lader til at blive højere). Når der er penge i banken svarende til selskabskapitalen og ingen andre aktiver/passiver, så kan selskabet lukkes.

De (formentlig) 40.000 der blev indskudt som selskabskapital bliver man ikke beskattet af når selskabet lukkes og indeståendet i banken overføres til ejeren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:19

Steffen Bering Jensen / www.multiregnskab.dk:

Jeg ville nok vælge at udbetale udbytte her i 2024 til 27% beskatning (beløb afhænger af øvrig aktieindkomst inkl. evt. ægtefælles) og en gang til i 2025 (hvor grænsen lader til at blive højere). Når der er penge i banken svarende til selskabskapitalen og ingen andre aktiver/passiver, så kan selskabet lukkes.

De (formentlig) 40.000 der blev indskudt som selskabskapital bliver man ikke beskattet af når selskabet lukkes og indeståendet i banken overføres til ejeren.

det forudsætter i alle fald at de 27% kan udnytttes fuld mod 42% i forhold til
2 år med lovpligtig arbejdsskadeforsikring
regnskabsprogram
ervhervskonto
årsrapport og selvangivelser osv

Men hvis man kan udnytte fuldt så måske - Jeg gad som nævnt IKKE det arbejde for 15% af ca 63000 eller 10.000 per ægtefælle, køre ApS i to år - og lukning giver jo også 27% af det ene år, så du sparer kun ET år ved øvelsen

du er en arbejdsom mand :) 

vh John Hannover

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)