Jeg har solgt mine andele i et ApS, og overvejer nu hvad der er smartest at gøre med mit holdingselskab. Jeg har ingen planer om at skulle bruge det i nærmeste fremtid og overvejer derfor at lukke det. Men får jeg mest ud af mine penge på den måde? Det er jo ikke de største beløb det drejer sig om, men jeg vil jo gerne have flest kroner og øre ud af det. Jeg har ca. 300.000 kr. på kontoen. Jeg har kun gæld til mig selv privat på ca. 100.000 kroner, og dem kan jeg jo overføre skattefrit til mig selv. Hvad gør jeg med de resterende 200.000 kroner? 1. Lukker jeg holdingselskabet og betaler skatten? Der er jo sikkert også nogle udgifter forbundet med selve lukningen. 2. Investerer jeg pengene igennem holdingselskabet? Fx. i aktier eller lign. 3. Lader jeg pengene stå og udbetaler udbytte til den lave skat en gang om året til kassen er tom? 4. En kombination af ovenstående eller noget helt femte? Jeg håber i kan hjælpe med et par gode råd. |
ja - gælden skal være dokumenteret i lånebrev og der skal være betalt markedsrente af den med min 8% om året som du skal skatte af og selskabet have fradrag afV.Clausen:Jeg har ca. 300.000 kr. på kontoen. Jeg har kun gæld til mig selv privat på ca. 100.000 kroner, og dem kan jeg jo overføre skattefrit til mig selv.
Resten er svært at sige hvad der er bedst. Jeg ville i alle fald huske, at bank let koster noget, du skal betale lovpligtig arbejdsskadeforsikring for den reg dir uanset løn eller ej (bed 5000 kr + gebyr max 3 år tilbage oveni) og bruge digitalt regnskabsprogram som jo også koster ofte så du har let 10000 i fast omk
Overskud du skaber ved investering vil først få selskabsskat 22% og så de 27% - så det er som løn men du kan måske sprede din samlede gevinst lidt på den måde - synes bare det tager tid og koster omk
Lukke ved erklæring var mit valg - det er ret ukompliceret
vh John Hannover