Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse Af Aktiver I En Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle.
Sagen er den at jeg skal lukke min enkeltmandsvirksomhed, og i den sammenhæng vil jeg gerne købte aktiverne ud til mig selv som privatperson.
Som jeg forstår det skal jeg blot sende mig selv en faktura hvor at moms skal medfølge, men hvordan får jeg værdiansat mine produkter fair så at jeg ikke ender med et stort underskud?
Tøjet er købt i udlandet, og jeg har ikke fået momsfradrag på det hvis det spiller nogen rolle. Samtidig har jeg solgt cirka halvdelen af det så det må jo også have indflydelse på den pris jeg skal købe det ud til. Kan jeg blot bruge indkøbsprisen og smide moms oveni eller skal det være den pris jeg forsøger at sælge tøjet til? Udover har jeg også yderligere varelager der er på vej hjem hvor at der er blevet betalt men jeg ikke har modtaget noget endnu. Til sidst det er der anskaffelse af småartikler som tape og indpakning, men det kunne jeg ikke forestille mig havde den store værdi nu.
Tak fordi at du brugte tid på at læse mit indlæg, jeg håber at der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig.
Mvh Arthur

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:44

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:50
Hej John.
Mange tak for dit svar, det er en fornøjelse at se hvor mange mennesker du hjælper herinde, stor cadeau for det. Jeg har lige et par opfølgende spørgsmål som jeg håber du eller andre kan hjælpe med.

1. Jeg bogfører i Dinero, er det bare så simpelt at jeg sender mig selv en faktura på inventaret og overfører via en bankoverførsel?

2. Er der på ingen måde nogen penge at spare i forhold til hvad jeg køber af inventar? Det er mere fordi at momsen og den skat der vil komme næsten spiser alt det overskud der er i virksomheden. Noget af inventaret er også købt på mellemregning, er der nogen finter der? Eller er det blot at jeg sælger igennem virksomheden og selvom det er til mig selv at der kommer det momsbeløb på? Jeg vil skyde på at omkring 40% af det jeg har købt er solgt, kan jeg på nogen måde retfærdiggøre det i bogføringssprog og betale det mindre?

Endnu engang mange tak.

Mvh Arthur
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:23

1 jep så simpelt

2 der er ikke noget at spare hvis det er varelager . det er altid indkøb + moms, og aktiver er samme hvis rimeligt nye eller i alle fald, mod dokumentation af samme tupe i samme alder fra nettet 

Mellemregning gør ikke forskel, det betyder bare du ikke har betalt fra firmabank men fra dig selv og det ændrer ikke spor skattemæssigt, du må hæve alt det du vil, uden skat i mellemregning, netop fordi det er status og ikke ændrer drift og overskud

Der skal altid moms på uanset hvad der var ved køb

Du skal have en ærlig lageroptælling og det er ud fra den du skal fakturere dig selv, for mig lyder det som om dit regnskab er mangelfuldt og vil give problem ved kontrol
Har du løbende lavet lagerregulering, 31/12-2023 og igen den dag du lukker, LAGERregulering som netop tager hensyn til nykøb og salg - hvis ikke må du får det gjort for du risikerer skat vil se noget ved lukning  og det skal være et rigtigt regnskabsprogram og ikke noget excel 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)