Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

To ejere - hvilken virksomhedskonstellation?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 1. Jul 24
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Min partner og jeg ønsker at stifte en virksomhed. Han har et holdingselskab med kapital stående, jeg er blot privatperson, hvor jeg ikke vil kunne oprette et holdingsselskab endnu. Det vil dog være at foretrække hurtigst muligt. Hvilken virksomhedsform/konstellation vil være at foretrække?

Driftvirksomheden vil indledende købe et varelager for cirka 40.000 kr.

Vi har primært overvejet I/S eller ApS, hvor min partner vil hæfte med sit holdingselskab og jeg som privatperson (ved ikke om det giver mening at oprette en enkeltmandsvirksomhed til det formål?). Hvad tænker I?

Tak på forhånd!
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:09

hold jer fra I/S (enkeltmandsvirksomhed kan ikke eje I/S . ApS kan  Det er grim solidarisk hæftelse og alle kan tage alt fra dig frem for at slås med et holding - og så skal du selv kradse ind fra holding

Du bør finde 40 t ved lån og få stiftet et holding, alternativt - du må privat ejer 50% af den ny drift mens makker ejer i holding. Der er ikke skattefordel ved det ene eller andet - og så er det kun 20.000 + lidt til stiftelse du skal op med

Så har I jo også 40 t ialt til det varelager - husk det IKKE er en skattemæssig udgift med varelager

Uanset hvad er ejeraftale helt afgørende ellers er i totalt låst i beslutninger ved 50/50 http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html   uden den kan I lige så godt stå til søs på en armeret sømine

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 24
Skrevet kl. 14:26
Hej John.

Tak for et redegørende svar.

Vil det sige, at hvis jeg ikke kan stifte holding fra start, vil det bedst kunne betale sig at;
- Partner har Holding
- Jeg er Privat
- Holding og Privat ejer hver hhv. 50% af Drift
- Jeg sørger for at få konverteret Privat til Holding hurtigst muligt

Selvfølgelig med ejeraftale fra start.

Det vil være den bedste måde at foretage stiftelsen på i vores tilfælde?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:41

det er en mulighed men vil du have holding så er det da klart fordyrende at konvertere siden - der SKAL du kunne finde forskellen mellem 20 og 40 t helt enkelt er mit råd - det andet koster LET 20 t ekstra ud over de ekstra 20 t til kapital
Du har heller ikke forklaret hvorfor du vil have holding overhovedet og ikke eje privat
Regn med 10.000 ekstra omk per år mindst ved holding frem for at eje privat

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 15:46

SpørgeJørgen123:
Hvilken virksomhedsform/konstellation

Glem alt om I/S for her vil I hæfte solidarisk med alt hvad i ejer. 

Et anpartselskab (driftselskab) evt. med hver jeres holdingselskab, det er dog ingen nødvendighed med holding.  

I hæfter hverken personligt eller med jeres evt. holdingselskab. 

Hvad er grunden til du ikke kan oprette et holding selskab?

Tilmeldt 1. Jul 24
Skrevet kl. 16:04
Hej John og Ravn,

Tak for svarene. Det er første gang jeg stifter selskab, så tak for at uddybe.

Driftselskabet vil være det eneste aktiv i et evt. holdingselskab. Vil fordelene ved at eje privat opveje de 10.000 kr. i ekstra omk. årligt til et holdingselskab?

Og hvad med evt. udbytter på sigt? Da vil det vel have været fordelagtigt at køre det via et holdingselskab, for at optimere skattemæssigt?

Grunden til jeg ikke bare opretter holding med det samme er simpelthen privatøkonomien. Har langt de fleste af mine midler bundet i aktier/optioner grundet min livssituation. Men jeg kan selvfølgelig sælge fra, for at starte det, hvis det er den bedste løsning.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:48

SpørgeJørgen123:
Vil fordelene ved at eje privat opveje de 10.000 kr. i ekstra omk. årligt til et holdingselskab?
hvilke fordele - du må fortælle hvilke fordele du søger?  Der er mindst lige så mange ulemper som fordele ved at have holding i masser af situationer - rene penge ud af lommen http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html

Udbytter beskattes som løn inden du har pengene- først 22% selskabsskat i drift og så 27% udbytte (svarer til bundskat) og over grænsen 42% svarer til topskat

Der er INGEN rene fordele i skat 

Ja HVIS du vil have holding og den omk - så skal du sælge aktier og finde 40.0000 kr til det helt enkelt og aldrig vente. Måske det er langt bedst for dig at eje privat se lige linket, for  jeg tror du har forkert opfattelse af holding som nødvendighed

vh John Hannover

Tilmeldt 1. Jul 24
Skrevet kl. 21:05
Tak John. Du har fuldstændig ret i min uvidenhed på emnet - tak for at oplyse. Har du artikler vedrørende det at stifte selskab som privatperson? Kunne godt tænke mig at blive klogere på evt. udfordringer mv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:25

Tilmeldt 1. Jul 24
Skrevet kl. 23:06
Tak John! Lige et par hurtige spørgsmål. Et PMV vil altså godt kunne have ejerandel i et ApS?
Og ændrer det noget, at ApS’et importerer varer fra lande udenfor EU?

På forhånd tak!
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)