Det står på min hjemmeside at priserne for opgaverne er uden materiale.
Men når jeg udsteder en faktura for en service, kan jeg undgå at angive at jeg også har faktisk solgt nogle produkter til kunden og bare indregne prisen af produkterne i ydelsesprisen? Det vil sige hvis kunden ikke eksplicit beder om at få produkterne anført separat.
Det er jo nemmere. Hvis jeg forstår det korrekt, så skal jeg bare bogfører alt "vareindkøb" som "småanskaffelser", når jeg ikke sælger produkter.
Påvirker dette skat/moms på nogen måde? Hvis ja, hvordan?
Det gør derfor ingen forskel på DIN skat og moms MEN - hvis dine kunder er private og skal trække servicefradrag ud, så SKAL du specificere hvad der er ren arbejdsløn og hvad der er produkt og det ville jeg så altid gøre i alle fald, så din kunde ved hvad kunden faktisk får
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men så hvis jeg bare valgte at bogføre enkelte varer som små anskaffelser (og forbruger dem ved at levere ydelsen), ville jeg kunne straksafskrive dem, er det ikke rigtigt?
Jeg spørger fordi jeg synes det er sommertider svært at vurdere, om et bestemt produkt bliver "forbrugt" eller "solgt". Eller har skat en meget klar retningslinje for dette?
De par gange det er forekommet indtil nu har jeg nemlig indregnet kun den faktiske købspris af "varerne". Det vil sige, jeg har solgt dem med 0,00 kr profit. Jeg kan forestille mig at mine kunder ville ikke acceptere at jeg sælger noget til dem til en højere pris, end de selv kan købe det til. Ideen er, at jeg leverer ydelser og de selv står for forbrugsmaterialer.
jamen du bogfører som udgift varekøb - og når så året er gået, tæller du dit lager op og ganger med indkøbspris uden moms Den værdi bogfører du væk fra varekøb udgift og over på værdi varelager i status Så vil det du har brugt jo sjovt nok ikke blive talt med, og så er det jo en udgift, kun det du har på lageret bliver jo fjernet fra udgift Der er ingen som helst forskel på forbrugt eller solgt - begge dele er væk fra lager når du 31/12 (eller oftere) gør dette op.
Fra år to er det blot forskellen mellem sidste år lager og ny års lager, du flytter fra varekøb til varelager værdi - op eller ned.
Du er nødt til at forstå den varelagerreulering som er helt ens for forbrugt eller solgt eller gået ud over sidste dato og og
Du kan sagtens aftale med kunden at prisen er inkl forbrugsmaterialer - eller - at de selv skal købe disse.
Eneste hage er servicefradrag hvis du gør rent hos private, for der SKAL de vide hvad ren arbejdsløn var på fakturaen og IKKE materialerne med i servicefradrag
Derfor ville jeg nu nok altid dele op - men du må også godt, til de private, fakturere samlet og så bare skrive tydeligt på fakturaen, at arbejdsløn udgør xx kr af det samlede
Til firmaer har det ikke betydning, de har samme fradrag uanset arbejde/ydelse eller materiale
God vind med det - går det så enkelt for dine kunder at forstå din pris som overhovedet muligt - tænk på hvis du køber en bluse og får prisen 99 kr - og så spørger ekspedienten lige, om du vil have knapperne med også - og du siger ja selvfølgeligt, nå ja så er det 20 kr ekstra Gør det let at forstå din pris
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER