Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud af varelager i Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har oprettet en enkeltmandsvirksomhed og har et varelager, som jeg gerne vil have indskudt i virksomheden.
Indtil videre er både min privatøkonomi og virksomhedens økonomi under samme konto. Jeg vil derfor høre hvordan jeg bogfører, at arkiverne bliver "købt" af virksomheden.

Jeg har ikke har ikke hele varelageret, fra da jeg havde købt, og som jeg forstår det, skal jeg give et bud på markedsprisen og "sælge" det til virksomheden til denne pris.

Men hvordan forgår dette, da jeg har en samlet konto til både privatøkonomi og virksomhedens økonomi, og derfor ikke kan overføre penge mellem flere kontoer, som jeg kan bogføre?

Jeg har nemlig et salg, som jeg gerne vil bogføre, men dette er ikke muligt før mit varelager er indskudt i virksomheden, og jeg er ved at oprettte en til konto i banken, men der er en frist på salget...

Venlig Hilsen

Jeppe
Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 40
Fra  Gratis-hjemmeside.com Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeppe,

Lad os tage det trin for trin.

  1. Vurdering af varelageret: Først og fremmest skal du finde markedsprisen på dit nuværende varelager. Hvis du ikke har præcise købspriser, kan du vurdere dem til den pris, du realistisk set ville kunne sælge dem for på markedet nu.

  2. Opret en bogføringspost: Når du har en værdi på dit varelager, kan du bogføre det som en "ejerindskud" i din virksomheds regnskab. Dette gøres typisk ved at oprette en post, der krediterer en "Ejerindskud" konto og debiterer din "Varelager" konto med den vurderede markedsværdi.

  3. Bogføring uden separate konti: Selvom du i øjeblikket kun har en konto, kan du stadig bogføre transaktionen korrekt. Du kan registrere, at varelageret er blevet "købt" af virksomheden, uden at der fysisk overføres penge. Du gør dette ved at:

    • Oprette en bogføringspost, hvor du krediterer (øger) din "Ejerindskud" konto og debiterer (øger) din "Varelager" konto med markedsprisen på varelageret.

Her er en simpel eksempelpostering:

  • Debet Varelager: [markedspris]
  • Kredit Ejerindskud: [markedspris]
  1. Oprettelse af ny bankkonto: Det er en god idé, at du er ved at oprette en separat bankkonto til din virksomhed. Dette vil gøre fremtidige transaktioner meget nemmere at holde styr på. Men for nu kan du bogføre som beskrevet ovenfor for at kunne registrere dit salg korrekt.

  2. Registrer salget: Når varelageret er indskudt i virksomheden, kan du registrere salget som sædvanligt ved at debitere din bankkonto eller tilgodehavender og kreditere salgsindtægter.

Her er et eksempel på en salgspostering:

  • Debet Bankkonto/Tilgodehavender: [salgsværdi]
  • Kredit Salgsindtægter: [salgsværdi]

Jeg håber, dette hjælper dig med at få styr på tingene. Husk at holde dine regnskaber så adskilte som muligt for at undgå fremtidige komplikationer.

Opret en Gratis Hjemmeside: Https://gratis-hjemmeside.com/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46673
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

først og fremmest - hvis du har solgt noget fra det lager inden du fik CVR, så skal du jo regne med, at salget er skattepligtigt for dig personlig. Der skal du jo have regnskab for dine handler inden du fik firma og sælger du så lageret og - tjener på det så skal det med personligt til skat

Dernæst finder du tilsvarende varer på nettet og tager print screen som viser varen og prisen, og den pris kan du bruge til at sælge det til dit firma uden moms

Kan du slet ikke finde den på nettet, må du have din indkøbspris fra opr kvittering for at kunne sælge den ind - du skal kunne finde noget der viser markedspris og sælge det fra privat til firma til den pris

Du skrver så du ikke har erhvervskonto, Det skal du regne emd kan gå galt, da banker idag ikke accepterer sådan en sammenblanding du er i gang med

Du må løse det her og nu ved at du bogfører


Indkøbet fra din private "faktura" på konto for varekøb uden moms - modregning melleregning, skyldigt til indehaver

Når du så får en erhvervskonto, så kan du udligne de penge du har til gode i virksomheden ved at overflyttet fra bank erhverv til privat

Du skal lave varelager regulering, så du har IKKE fradrag for købet, før varen er solgt - det er en typisk regnskabsfejl hos gør det selv og det koster eget i skat.

Jeg tror IKKE det er godt du bare kører på som gør det selv, du kan få et gok i nøden af skat er jeg bange for

Find en regnskabskynding i netværket eller betale for en, som kan sætte det rigtigt op for dig

god vind med det John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)