Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg mellem to danske virksomheder i Tyskland

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino

Vi er en dansk virksomhed der vil købe nogle vare fra en anden dansk virksomhed, men er lidt i tvivl omkring momsreglerne, da vareleveringen/overdragelsen sker i Tyskland.
Umiddelbart er det i hvert fald ikke dansk moms, da varerne ikke bliver leveret i Danmark.
Er det tysk moms der skal påskrives faktura? (begge virksomheder har også tysk momsnummer, da der opbevares varer i Tyskland).

Det nemmeste vil klart være "reverse charge" moms, da den ene virksomhed i så tilfælde ikke skal anmode om momsrefusion i Tyskland og den anden ikke behøver at afregne moms til Tyskland (det virker som en fjollet øvelse at en dansk virksomhed betaler moms til de tyske skattemyndigheder for at en anden virksomhed skal bede om at få dem tilsendt retur...)

Er der nogen der har bud på den korrekte løsning?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

eneste mulighed for reverse charge er at du skal levere til en modtager i Tyskland som er momsregistreret og du skal gemme den kontrol.

Du kan ikke udlevere uden moms i Tyskland hvis den der modtager ikke har tysk momsregistrering - uanset det er fjollet - 

jeg har ikke lige anden løsning her i hovedet - tal med jeres revisor - om evt trekantshan del - eller lever i DK med dansk moms - en levering med tysk vil ikke umilddelbart kunne søges refunderet, det er ved moms under rejse og ikke ved den type, så der vil den tyske moms være tabt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. May 24
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:45
Tak for svar, John.

Altså teknisk set har begge virksomheder både dansk og tysk momsnummer (er momsregistreret begge steder).
Men kan man vælge at fakturerer fra salgsvirksomheden og skrive modtager virksomheds tyske momsnummer på fakturaren (ift. reverse charge).

Jeg får fat i en ekspert i EU-moms og trekantshandel.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja hvis du sender varen til et firma der er fuldt tysk momsregistreret så er det revers charge, men det kræver fuld momsreg begge steder, så bør den værre korrekt

Du skal jo så angive det i moms på kundens tyske moms nummer som EU salg og det skal stemme med det som den tyske kunder opgiver som køb rubrik B hvor du også har tallet med, og den del er skat ofte inde og krydschecke, men kan du angive det på hans tyske momsnummer må reverse charge være fint

vh John Hannover

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12861
Skrevet kl. 17:41

Det afgørende er om varen til udføres til Danmark af køber?    Skal varen ikke udføres til DK vil eneste mulighed være at sælger opkræver tysk moms på sædvanligvis.  Køber skal være det tyske firma/moms nr.

Tilmeldt 3. Jun 24
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:29
Hvis udgangspunktet er at varen befinder sig i Tyskland og skal leveres til dig som køber i Tyskland så er der ikke valgfrihed for det sælgende firma om han vil bruge sit danske eller tyske momsnummer. Her er der tale om en almindelig handel mellem 2 "tyske" registrerede virksomheder.

Og trekantshandel er slet ikke relevant i denne sammenhæng (det er regler som bruges når der en mellemhandler indenover transkationen og som ikke er etableret i det land, hvor varen modtages).
Tilmeldt 3. Jul 24
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 05:08
Ja, så vidt jeg ved, er momsen på kundens tyske momsnummer i form af EU-salg og den skal passe til hvad den tyske kunde giver ved køb i rubrik B.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:55

solveradio:
Ja, så vidt jeg ved, er momsen på kundens tyske momsnummer i form af EU-salg og den skal passe til hvad den tyske kunde giver ved køb i rubrik B.

nej - når der leveres fra tyskland til tyskland er det ikke EU salg. Det er tysk moms på fra sælger og ikke andet
Det du beskriver er fra tyskland til danmark, men sker levering fra tyskland til tyskland er der KUN tysk moms i spil 

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)