Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding selskab som også tilbyder konsulent ydelse?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg skal til at oprette et holdingselskab (ApS) i forbindelse med at vi er et par stykker som går sammen om at starte en virksomhed.
Vi skal begge have hver vores holding selskab.

I mit tilfælde vil jeg også komme til at sælge nogen konsulent ydelser, som ikke kommer til at have noget med datter/drift selskabet at gøre.

Kan jeg fakturere det ud fra mit holding selskab?
Jeg kommer som udgangspunkt ikke til at købe noget der skal trækkes fra, så ingen købs moms. Kun salgs moms.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den forbindelse?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for svar..

Umiddelbart er planen ikke at jeg skal have løn. Pengene kommer bare til at stå i Holdingselskabet for de konsulent ydelser jeg levere. Der vil måske være tale om max 40.000 om året...

Er det så korrekt forstået at det ikke bliver et problem, jvf. punkt 1 da jeg ikke er ansat/lønmodtager i selskabet?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

JesperThorup:
Hej John,

Tak for svar..

Umiddelbart er planen ikke at jeg skal have løn. Pengene kommer bare til at stå i Holdingselskabet for de konsulent ydelser jeg levere. Der vil måske være tale om max 40.000 om året...

Er det så korrekt forstået at det ikke bliver et problem, jvf. punkt 1 da jeg ikke er ansat/lønmodtager i selskabet?

nej det er helt galt forstået - Du er altid som ejer og adm dir ansat - og du kan vel også sige dig selv, at du jo ikke kan fakturere fra et holding uden det har udført opgaven, og hvem mon gjorde det. Du kan få konkret vurdering fra en revisor eller i bindende svar fra skat hvis du kan beskrive rollen helt

Du er i øvrigt også ansat uden løn når vi taler lovpligtig arbejdsskadeforsikring når du er reg dir i et selskab - både i drift og i holding 
vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

JesperThorup:
Hej John,

Tak for svar..

Umiddelbart er planen ikke at jeg skal have løn. Pengene kommer bare til at stå i Holdingselskabet for de konsulent ydelser jeg levere. Der vil måske være tale om max 40.000 om året...

Er det så korrekt forstået at det ikke bliver et problem, jvf. punkt 1 da jeg ikke er ansat/lønmodtager i selskabet?

Jeg tror du misforstår John, det han hentyder til er at hvis du kun har en kunde, så kan det opfattes som et ansættelsesforhold stedet for konsulentarbejde og så vil skat ikke acceptere faktureringen men anse som om du er ansat i den virksomhed du levere konsulentydelser til. 

/Brian

Tilmeldt 4. Mar 24
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, nej det er forskellige kunder.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JesperThorup:
Okay, nej det er forskellige kunder.

hjælper - men er ikke nok - du skal også have en risiko ved din drift ud over, at kunden ikke betaler - selv styre arbejdet osv. men du så kriterierne i linket https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html


Det handler ikke om ET af kriterierne (f.eks flere kunder) men det samlede billede, og fakturere fra et selskab er noget SKAT er ganske obs på og en fejl kan koste hele omsætningen og lidt til (tripple skat) så man skal være sikker. der er INGEN vej tilbage, hvis SKAT dømmer lønmodtager i sådan et forhold,
Selv om man tager det hele ud og beskattes af løn - så ændrer ikke ved tripple skatten - så man SKAL være sikker - Man kan sagtens have mange korte lønmodtagerforhold og det er fokus punkt i SKAT

Specielt når du taler om holding, for det er jo ikke et holding selskab der som ydelser har konsulent tjenester = det er i alle fald ikke et rent holdingselskab -men drifts - og skal momsregistreres og operere med splitmoms da holding delen ikke er momsfradrag

DonØ - Flemming Østergård kunne nok sige mere om den problemstilling som han blev ramt hårdt af, men du må afgøre det ud fra ALLE kriterier samlet og som nævnt, kan du beskrive præcist og få bindende svar fra skat, hvis du er i tvivl

Det er LANGT mindre farligt at fakturere konsulent fra EMV skattemæssigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)