Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af tidligere kunders email adresser

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har solgt én enkelt bog fra vores hjemmeside gennem de sidste to år. Ingen webshop eller noget, blot en simpel bestillingsformular og så bogen afsted med en faktura i kuverten. Det har fungeret fint. Bogen er solgt i mere end 2000 eksemplarer på den måde.

Nu kommer der så en 2'er til denne bog. Og vi ligger inde med emailadresser på 2000 potentielle købere i form af alle de gamle bestillingsformularer.

Er det OK at sende dem en mail og gøre opmærksom på udgivelsen af den nye bog?

Er det lovligt?

Vi må ærligt indrømme at kunderne har ikke tilmeldt sig nogen form for nyhedsbrev eller på anden måde accepteret henvendelse.........

 Kan vi på nogen måde "genbruge" de tidligere kunder på lovlig vis?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det kan du ikke gøre lovligt. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du ikke har husket at spørge dem om lov til at kontakte dem senere, så er e-mail-adresserne desværre en smule ubrugelige også selvom de selv har indtastet dem i forbindelse med bestillingen. Der er forskel på at have e-mail-adressen og have tilladelsen til at sende til dem.
Tilmeldt 22. Apr 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så det der helt forfærdelige spørgsmål, som jeg selvfølgelig ikke må stille, men hvad vil der i praksis ske ved at bruge dem alligevel?

Hvad er "straffen" / Hvilke konsekvenser kan det få?

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Bødetaksten ligger normalt omkring kr. 100 pr modtager, jævnfør tidligere afgørelser, blandt andet omhandlende debitel. 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 17:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:

Bødetaksten ligger normalt omkring kr. 100 pr modtager, jævnfør tidligere afgørelser, blandt andet omhandlende debitel. 

 

 

Også derudover dårligt omtale/utilfredse kunder

Fra Helsingør
Tilmeldt 21. Mar 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

det er ikke helt korrekt hvad I skriver. Selvom det er den mest udbredte opfattelse, at kunderne aktivt skal sige 'ja tak', blev loven ændret i allerede 2003.I dit tilfælde er dillemmaet kun, om du mener kunderne vil opfatte det som anmasende eller som en 'service'

Forbrugerombudsmandens orientering om ændring af markedsføringslovens § 6a, 17. juli 2003

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden ved elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Læs det hele her: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/mfl/ophaevede-retningslinier-og-vejledninger/4/

Personligt ville jeg være påpasselig, og formulere teksten omhyggeligt.  


/Kasper

www.esprezzo.dk


 

 

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

 "Selvom det er den mest udbredte opfattelse, at kunderne aktivt skal sige 'ja tak', blev loven ændret i allerede 2003"

Både og. Bemærk at lovgivningen siger "tilsvarende", hvilket er dejligt løst defineret. Hvis kunden f.eks. har købt en kokkekniv i en webshop der sælger husholdningsredskaber, er en el-kedel så et tilsvarende produkt bare fordi det også er et husholdningsredskab, eller det noget helt andet fordi det ikke er en kniv og kunden kun har udvist interesse i knive igennem sit køb? Det er ikke så relevant i dette tilfælde da der er tale om en 2'er af en bog, så forhåbentlig er man sikker på interessen her, men det har været et problem for mange at finde ud af helt præcis hvad reglen er med der tilhørende forvirring. Reelt kan kun en sag eller en forespørgsel til forbrugerombudsmanden afgøre det.

 Ligeledes har der tidligere været en hel del forvirring omkring netop den paragraf og formulering, fordi hvad dækker "har modtaget dennes elektroniske adresse" over? Læser man nærmere på den side der er linket til hos forbrug står der:

- modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have fået oplyst, at der fremover vil blive sendt reklamer og ad hvilken kanal (e-mail, SMS o.l.)

- modtageren af reklamen skal i forbindelse med købet have haft mulighed for at sige ”nej tak”

Dvs. Tingleff skal være 100% sikker på at han i forbindelse med bogkøbet oprindeligt gjorde opmærksom på at man ville modtage reklamer og via hvilken kanal. Samtidig skal han være sikker på at modtageren i forbindelse med det oprindelige køb skal have havt mulighed for at sige nej tak til det.

Tingleffs oprindelig spørgsmål nævner at man har e-mail-adressen i forbindelse med en bestillingsformular, og uden at vide det vil jeg næsten gætte på at der i den forbindelse er tale om en kontakt e-mail-adresse som man har bedt om i tilfælde af at noget skulle gå galt eller lignende. Er det ikke tilfældet  og har man oprindeligt skrevet at de ville modtage reklamer på e-mail-adressen og givet mulighed for at take nej, så er det selvfølgelig ikke noget problem.

Så den tilføjede paragraf vil i de fleste tilfælde være komplet ubrugelig. Siden 2003 har mange dog forsøgt at bøje den til forskellige versioner i håb om at man kunne bruge den til at bruge gamle e-mail-adresser man har liggende fra alt lige fra tilmeldinger til arrangementer over sms-konkurrencer (pga man købte jo en overtakseret sms) osv.

 Paragraffen virker derfor til primært at være tilføjet for at gøre det mere forståeligt at man som erhvervsdrivende ikke skal oplyse ved samtykke-indsamling præcis hvad man vil sende til modtageren, men at man f.eks. godt kan få nye lignende (hvad det så end præcist dækker over) produkter og ydelser som man fortæller om uden at man har husker at aftale med modtageren at man skriver om præcist denne type vare. Den fjerner ikke behovet for rent faktisk oprindeligt at spørge modtageren om hvorvidt man må sende dem reklamer eller ej, som det desvære ofte kan misforståes pga formuleringen.

UPDATE:

Nåh, ja og så var der vist også noget med at den oprindelig også blev tilføjet for at virksomhederne kunne lave en "aktiv opt-out" kampagne og på den måde lave en check-box på deres bestillingsformular hvor man aktivt siger nej tak til at modtage reklamer, i stedet for omvendt hvor man skal sige ja tak aktivt og p åden måde håbe at folk ikke læste betingelserne og bare tilmeldte sig.

 Jeg mener bl.a. der var noget lobby arbejde fra en del virksomheder og marketingsorganisationer som var inspireret af den amerikanske tanke der cirkulerede i den periode om at man måtte sende alt det reklame man ville til folk, hvis man bare gav dem muligheden for at sige nej tak og så selvfølgelig overholdte det.

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)