Hej Jeg overvejer at omdanne min enkeltmandsvirksomhed til et anpartsselskab. Med enkeltmandsvirksomheden driver jeg tre webshops, hvor jeg sælger digitale produkter - jeg har altså ikke et varelager. Efter hvad jeg kan læse, skal denne omdannelse enten ske via. virksomhedsomdannelse, som kan koste alt fra 5.000-15.000, eller ved at lukke min enkeltmandsvirksomhed og sælge hjemmesiderne til ApS. Umiddelbart vil jeg tro, at det vil være billigere at lukke enkeltmandsvirksomheden og oprette et ApS, men hvordan fungerer overdragelsen til ApS? Skal hjemmesiderne vurderes af en revisor, og hvad koster det i givet fald? Jeg håber I kan hjælpe mig med at blive klogere på dette :) |
Dit problem vil være at SKAT kan mene det hjemmesider har en goodwill værdi som du beskattes af - sammen med evt afskrevne aktiver, hvis du lukker EMV og bare overdrager, og skat kan sætte den goodwill ganske højt
Derfor vil man normalt lade revisor vurdere, og man skal omdanne skattepligtigt (skatte af goodwill) eller, skattefrit, som kræver revisor erklæring
læs forskelle https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html
vh John Hannover