Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtagelse af enkeltmandsfirma

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Bobby77:
Ok, tak for gode svar. Så kan jeg godt se at projektet er dømt ude, så mange penge kan jeg på ingen måde skaffe


Det kan jo finasieres via lån fra din samlever. Snak med en revisor, der med alle tallene kan beregne konsekvens for jer begge. Noget firkantet kan man ikke bare flytte 800.000 fra den ene til anden skattemæssigt uden konsekvens. Det kan man via ægtefæller fordi de sambeskattes.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bobby77:
Som skrevet så er jeg meget meget grøn i det her. Men hvad betyder og indebære skattefri overdragelse? Giv gerne et eksempel
Mvh

Det betyder, at du overtager værdierne til deres skattemæssigeværdi. Eksempelvis hvis varelageret hos overdrager er bogført til 800.000 kr. - så er det den værdi du starter med skattemæssigt. Det gør sig også gældende for alt andet du måtte overtage. Man kan sige at du blot fortsætter hvor overdrager slap. 

Men det kræver som sagt at I er gift.
Tilmeldt 16. Nov 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, tak for svar. Det var en lille føler jeg lage ud. For at se om det er værd at hyre en revisor. Men tænker ikke det kan lade sige, hvis der skal flyttes penge imellem de to parter. Alt hvad vi har står stort set i varelageret
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis I er enige så skal der kun flyttes penge på papiret.  Men der er aligevel flere ting som I skal være enige om. HVad sker der hvis I pludselig bliver uvenner, dør mv. Ligesom hvordan skal et eventuel lån skrues sammen mv.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Bobby77:
Alt hvad vi har står stort set i varelageret

Kunne en mulighed ikke være at din samlever får afhændet varelageret, får du overtager?

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 20:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din samlever har en enkeltmandsvirksomhed med et varelager på en værdi af 800.000 kr., kan hun så ikke lave en skattefri omdannelse til en ApS, ansætte dig, dig som direktør og så kører I videre på den måde? Måske findes der muligheder for at gøre dig til medejer og senere trække sig som ejer/bliver fyret eller hvad ved jeg? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

albert@computernoerderne.dk:
Hvis din samlever har en enkeltmandsvirksomhed med et varelager på en værdi af 800.000 kr., kan hun så ikke lave en skattefri omdannelse til en ApS, ansætte dig, dig som direktør og så kører I videre på den måde?
jo men tidligst 3 år efter den skattefri omdannelse

så nej - ikke hvis ikke man vil vente 3 år med at blive ejer, og alt fikttivt og stråmandsagtigt fraråder jeg (ikke at du foreslår men hvis trådstarter fik ideen ud fra ansat og hun fyret osv)  det går SÅ ofte galt - så DON`T

Men som tidl og gentaget fint at Lier - overdragelsen hvis de er registrerede samlevere er rent pair og uden skat - dog skal alle kunder/leverandører/stakeholders godkende ny CVR nr (det skal de også ved skattefri virksomhedsomdannelse - ellers kunne du flytte personlig gæld over til ApS uden den der har pengene til gode, kunne gøre spor ved det :) )

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en vigtig detalje, de tre år, John kommer med. Lad være med fikse idéer som vil kunne ses som forsøg at lave fusk. Med andre ord: rådfør dig med en revisor, fordi der er mange regler men også mange muligheder.

Jeg er ikke ekspert her, så jeg stiller bare spørgsmål for at få eksperter til at svare på forslag som de måske ikke har tænkt på.

Nu kender jeg ikke baggrunden for trådstarteren ønske om at overtage en enkeltmandsvirksomhed. Men lad os nu antage (jeg håber det ikke for trådstarteren) at der er noget sygdom der spiller en rolle, og samleveren dør. Hvem ejer så varelageret og andre værdier i virksomheden hvis den er omdannet til en ApS, og trådstarteren er ansat men ikke medejer? Jeg spørger bare, håber ikke jeg træder nogen over tæerne. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

albert@computernoerderne.dk:
Men lad os nu antage (jeg håber det ikke for trådstarteren) at der er noget sygdom der spiller en rolle, og samleveren dør. Hvem ejer så varelageret og andre værdier i virksomheden hvis den er omdannet til en ApS, og trådstarteren er ansat men ikke medejer? Jeg spørger bare, håber ikke jeg træder nogen over tæerne. 
Det gør den samme som ejede enkeltmandsen - der er omdannet, nu bare som anparter og så er ApS juridisk ejer af varelageret men for samlever som ansat, er der ike forskel

Hvis ejer dør skal enkeltmands lukkes ned mens ApS kan overtages, men som nævnt kan der ikke, ved skattefri omdannelse, sælges de første 3 år - så ApS ser jeg ikke

Hvis de er registrerede samlevere (eller gifte) så er der intet skat i overdragelsen, kun kunderne osv der skal godkende at følge med over - ganske som hvis det laves til aps

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis ejer dør skal enkeltmands lukkes ned mens ApS kan overtages, men som nævnt kan der ikke, ved skattefri omdannelse, sælges de første 3 år - så ApS ser jeg ikke

Tror du blander reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse sammen med reglerne om skattefri aktieombytning.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)