Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning for skat af løn - Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Sep 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej venner,

Jeg har brug for lidt til hjælp til udregning af skat, af min indkomst.

Jeg kunne godt tænke mig en matematisk formel, jeg altid kan bruge, som jeg vil sætte ind i excel.

Lad os sige at jeg tjener 100.000 brutto i min EMV - Min revisor har sagt jeg skal tage udgangspunkt i at lægge 42% til side til skat, hvergang jeg trækker noget ud. Så i tilfælde af at jeg tjener 100.000 Brutto, så lægger jeg 42.000 til side til skat, og tager 58.000 ud til mig selv, simpelt.

Men lad os sige jeg godt kunne tænke mig at tage præcis : 50.000 kr ud til mig selv (efter skat), hvor meget skal jeg så ligge til side til skat. Hvordan ville den formel lyde?

Mvh.
NikkiFluss
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46818
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Det har du jo fra din revisor. 42% - - 42% af 50.000 = 17.000 kr. Han er lidt forsigtig - 40% kunne nok også gøre det men 42% er da fint

MEN
Det har intet at gøre med hvad du tager ud. Det du tager ud sker i status mellemregning og status ændrer intet ved dit resultat til skat. Det består af indtægter og udgifter og slet ikke af hvad du sætter ind eller hæver. 
Står der 1 mio i banken må du hæve dem uden skat. Skat vil alene være ud fra dit overskud for året, og det vil fremgå hele tiden af dit regnskabsprogram hvad du har i overskud og det gange du med 0,42% så kender du din skat, men bedst er, at du ændrer dit forskud løbende efter hvad du mener året vil slutte med i overskud

Du mangler viden om hvordan du beskattes og måske meget andet som ny i personlig virksomhed, og det kan være dyrt. Godt du i alle fald har en revisor eller kyndig med om bord, men overveje den letlæste e.bog Personlig Virksomhed med både alle reglerne, skat, moms, VSO og masser om drift og fradrag - du ser indholdsfortegnelse her inden du evt køber hos Saxo til hurtigt download https://jh-e-books.blogspot.com/2020/03/personlig-virksomhed-og-aps.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Sep 23
Skrevet kl. 14:15
Hej John, tak for din respons, men jeg er mere interesseret i selve spørgsmålet:

"lad os sige jeg godt kunne tænke mig at tage præcis : 50.000 kr ud til mig selv (efter skat), hvor meget skal jeg så ligge til side til skat. Hvordan ville den formel lyde?"

Jeg vil gerne vide hvordan formlen vil lyde, hver gang jeg tager penge ud til mig selv. Også vil jeg indbetale det resterende på min forskudsopgørelse så jeg ikke "skylder" skat penge til årsopgørelsen.

Hvordan finder jeg ud af: Jeg vil have 50.000 DKK ud til mig selv, hvor meget skal så lægges til siden til skat? Hvordan er formlen? så jeg en anden gang, kan bruge samme formel, hvis jeg f.eks. vil tage 40.000 DKK ud til mig selv. Så jeg ved præcist hvor meget jeg skal give til skat.

Mvh.
Nicklas
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:16

Det synes jeg både revisor og jeg har forklaret  formlen er overskud *,042 skal du lægge til side til skat. Det har ikke med hævning at gøre men alene overskud

vh John Hannover

Tilmeldt 23. Sep 23
Skrevet kl. 17:33
Okay, men jeg står i en situation hvor jeg har rigeligt med overskud. Jeg er dog ikke interesseret i at tage alt ud til mig selv endnu, da jeg muligvis har flere udgifter gennem firmaet om et par måneder, som jeg ikke er 100 procent klar over endnu.

Ud af mit overskud, vil jeg dog gerne have 50.000 ud til mig selv skattefrit - da jeg skal bruge 50.000 til et privat formål. Derfor søger jeg en formel som kan forklare mig, hvor meget jeg skal betale til skat, hvis jeg vil have 50.000 kr til mig selv efter skat, og samtidig betale det skattemæssige på min forskudsopgørelse.

Giver det bedre mening for dig nu, eller er det fordi du ikke har svaret?.

mvh.
Nicklas.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:43

Nej det giver ikke mening - for med mindre du bruger VSO som kræver en revisor for dig helt givet og IKKE sparer dig skat med mindre du betaler topskat så er din hævning lige meget Du forstår det ikke så du må kontakte en revisor som du jo tilmed skrev du har. EN må jo kunne forklare at du tænker galt og ikke kan komme ud af den fastlåste tanke om hvad du hæver modsat overskud. 

Er det VSO du vil ind i så skal du have det sat op af revisor og revisor til at styre dig, ellers går det galt for dig, men det koster let 5-10.000 kr ekstra og sparer ikke en øre i skat med mindre du er i topskat - 

Skat er ellers 40-42% af dit overskud uanset hvad du hæver - om du hæver 50.000 eller 1 mio er skatten helt helt ens . nemlig af dit overskud og du SKAL forskudsregistrere lovmæssigt og gør du det ikke, kan skat låse et stort overskud skattemæssigt for dig

Her om VSO men jeg tror ikke det er noget du skal rode med selv nogensinde http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html
Rod ikke med det uden topskat er problemet (eller SU eller store renter) ikke hvis du bare har alm EMV personbeskattet

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)