Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af APS med betalingserklæring, når ejer er eneste kreditor

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS til et projekt, som aldrig rigtig blev til noget. Jeg ejer det 100%. Selskabet har gæld til mig gennem udlæg og lån, men ikke til andre overhovedet (inkl. skat).

Når man læser en guide til at lukke selskaber, som f.eks. den glimrende version af John Hannover, så står der at når det er med betalings-erklæring skal man være sikker der ikke er nogen gæld, fordi ejer kommer til at hæfte for den.

I mit tilfælde er det kun gæld til mig selv, så det kan jeg vel i princippet være ligeglad med, kan jeg ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Jensen:

Jeg har et ApS til et projekt, som aldrig rigtig blev til noget. Jeg ejer det 100%. Selskabet har gæld til mig gennem udlæg og lån, men ikke til andre overhovedet (inkl. skat).

Når man læser en guide til at lukke selskaber, som f.eks. den glimrende version af John Hannover, så står der at når det er med betalings-erklæring skal man være sikker der ikke er nogen gæld, fordi ejer kommer til at hæfte for den.

I mit tilfælde er det kun gæld til mig selv, så det kan jeg vel i princippet være ligeglad med, kan jeg ikke?

Jo det kan du - blot får du ikke fradrag for lånet du dermed mister (har hovedaktionær ikke for alm lån til eget selskab) Eneste man kunne tænke sig er, at skat kan kræve du beskattes af renten på lånet - uanset den ikke blev betalt - det er reelt loven og lånet vil jo kunne ses af selvangivelsen som udestående, så skat KAN jo reagere på det.

Vent om andre har erfarring med skats faktiske behandling af den manglende rente, om det er noget der ligger i standard kontrollen 
Du kan naturligvis også blot selv angive renteindtægten med den procent rente der er aftalt i lånebrevet (som er lovpligtig) pt ligger den på min 8% 

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Malta
Tilmeldt 24. May 05
Indlæg ialt: 95
Fra  Liberatum Solutions Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, John! :)

Tilmeldt 20. Dec 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Klaus, jeg står i samme situation men kom til at tænke på om du så lukkede selskabet med en negativ egenkapital og stadig brugte en betalingserklæring?

Det er det, jeg tænker på at gøre, men over alt jeg læser, står der, at det ikke er korrekt... men jeg tænker også, at det vel ikke er noget problem så længe gælden er til ejer
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mario3749:
Hej Klaus, jeg står i samme situation men kom til at tænke på om du så lukkede selskabet med en negativ egenkapital og stadig brugte en betalingserklæring?

Det er det, jeg tænker på at gøre, men over alt jeg læser, står der, at det ikke er korrekt... men jeg tænker også, at det vel ikke er noget problem så længe gælden er til ejer

Det kan være klogt at lade en revisor se grundlaget for betalingserklæringen men - så længe der ikke er gæld til andre end dig selv, er det som jeg ved, ikke noget skat blander sig i - al gæld der måtte være når man er lukket, er personlig, men det kan du jo tage let, når det er dig selv du skylder

Eneste er om SKAT kan blande sig hvis man ikke har taget den korrekte markedsrente for ens gæld - for så skal den jo beskattes

Hvad jeg IKKE ved og håber andre kan kommentere er, om selskabet faktisk bliver skattepligtig hvis du inden lukningen blot eftergiver det gælden. Det svarer jo så til en gave fra dig til en anden juridisk enhed

Du laver helt alm selvangivelse for det år du lukker i - og SKAT blander sig ikke i egenkapital som sådan

Gælden er tabt uden skattefradrag - men du har skattefradrag for tabt anpartskapital, når du nu vel får 0 kr ud i provenu - men i alle fald, forskellen mellem stiftelsen (vel 40 t) og det du får ud, har du skattefradrag for i tabt aktieindkomst i rubrik 67 NÅR skat har bekræftet og styrelsen lukket dig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)