Jeg har for ikke super lang tid siden startet virksomhed, og mener selv at have sat mig meget ind i reglerne omkring moms - blandt andet ved at læse en masse tråde her, diverse rådgivningssider, samt SKAT's egen hjemmeside. Nu er jeg dog kommet i en speciel situation, som jeg ikke kan finde noget som helst på online (alt peger faktisk i modsat retning) - og det undrer mig lidt, for det virker som noget, mange ville støde på.
Sagen er den, at jeg har lavet et salg til Storbritannien gennem Stripe, og har nu fået en påmindelse om, at jeg er forpligtet til at momsregistrere mig i England. For det første er jeg noget overrasket over dette, da der (stort set) alle steder står, at man ved salg til udlandet som regel er helt fritaget fra at skulle opkræve moms (rubrik C). Lidt læsning på britiske momsregler gør det dog klart, at dette er helt korrekt - og at jeg altså skal momsregistrere i Storbritannien.
Hvad gør jeg så fremover? Kommer jeg nu til at oprette en egentlig, separat, juridisk enhed i England, og skal bogføre der efter engelske regler? Eller kan jeg blot opgive britisk salgsmoms på mine fakturaer i fremtiden, og så bogføre det i min danske virksomhed?
Jeg er helt overbevist om, at jeg i hvert fald på en eller anden måde skal indrapportere momsen til HMRC (per britisk lovgivning), så det er mere spørgsmålet om, hvorvidt jeg kan "nøjes" med at opgive momsen, eller om jeg bliver tvunget ud i principielt at drive en parallel virksomhed i England?
Du har ret i hvis du sælger varer i UK fra Danmark og sender fra DK er det momsrubrik C - så vi må vide mere om hvorfor du får besked om UK momsregistrering - er det varer - sender du fra DK eller er det ydelser og hvor anvendes de
Er det varer fra UK til UK kræver det UK moms og formentlig firmaregistrering - men efter Brexit har jeg opgivet helt at følge med :)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du har ret i hvis du sælger varer i UK fra Danmark og sender fra DK er det momsrubrik C - så vi må vide mere om hvorfor du får besked om UK momsregistrering - er det varer - sender du fra DK eller er det ydelser og hvor anvendes de
Er det varer fra UK til UK kræver det UK moms og formentlig firmaregistrering - men efter Brexit har jeg opgivet helt at følge med :)
vh John Hannover
*
Det er elektroniske ydelser fra Danmark (vores virksomhed) til forbruger(e) i UK.. På den britiske regerings hjemmeside ligger et notat hvori der står:
"If you're an NETP, and you make any taxable supplies in the UK, regardless of their value and including supplies of digital services, then you must register for VAT". NETP er "Non-established taxable person", som de selv beskriver som "[...] any person who is not normally resident in the UK, does not have a UK establishment and, in the case of a company, is not incorporated in the UK"
vh John Hannover
*
Det er elektroniske ydelser fra Danmark (vores virksomhed) til forbruger(e) i UK.. På den britiske regerings hjemmeside ligger et notat hvori der står:
"If you're an NETP, and you make any taxable supplies in the UK, regardless of their value and including supplies of digital services, then you must register for VAT". NETP er "Non-established taxable person", som de selv beskriver som "[...] any person who is not normally resident in the UK, does not have a UK establishment and, in the case of a company, is not incorporated in the UK"
JA lyder rigtigt efter Brexit kan man ikke imoss registrere via dansk skat og så er du ude i at skulle kunne registrere i UK og det TROR jeg kræver både UK momsreg og et LC eller tilsvarende at registrere den i, men som sagt, efter Brexit har jeg ikke møjt at byde på
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER