Jeg har købt lidt kamera udstyr og lejer dette ud til et andet CVR nummer. Noget er købt samlet som sæt kamera + linse og overskrider grænsen for straks afskrivninger, men andre dele (linser) er købt løbende. Hvis jeg straksafskriver får jeg er ret stor negativt resultat i år, da det kun har været lejet ud få måneder ud af de tænkte 4 år. Da min hovedindtæng er igennem mit primære arbejde ville jeg nødigt at skat syntes det var hobby virksomhed og jeg derved ikke kunne udnytte det negative år - de næste par år vil være positive. Alternativ skal jeg bogføre mit udstyr som varerlager så blive året resultat mere spideligt og kun meget lidt negativt pga. afskrivningerne. Kamerane bliver lejet med forkøbsret - så det er blot en form for afbetaling. Hvordan ville I bogføre en situation som denne? |
Andreaskirkby:straks afskrivninger
..... og afskrivninger i det hele taget er en ret og ikke en pligt. Så du kan selv bestemme hvor meget du afskriver inden for det spænd der er i loven. Her kunne du eksempelvis nøjes med at afskrive "hvad der er nødvendigt for at gå i 0".
Omvendt vil jeg ikke være bekymret med at have underskud det første år som selvstændig. Det er ikke unormalt at have opstartsomkostninger.