Jeg søger hjælp til at få et overblik over hvilke muligheder jeg har i min nuværende situation, da jeg har en selvstændig ApS virksomhed og netop er fraflyttet Danmark. Set i bakspejlet ville jeg have truffet andre valg for at undgå den kompleksitet jeg nu er havnet i, men det er hvad det er :) Jeg ejer 100% af en ApS virksomhed som kun er blevet brugt til at udøve konsulentydelser for kunder inden for maskinteknik ingeniør ydelser. Jeg har sparet en del op i virksomheden med henblik på at invistere overskydende og kun udbetale mig selv det jeg havde brug for. Virksomheden er ca. 1½ år gammelt, og har netop haft årsregnskabs afslutning. Jeg vælger at flytte til udlandet for at følge en ny karrievej, og var i tvivl om hvad der skulle ske med virksomheden så lod den stå med de midler der nu er i den (ca. 200k). Jeg har ikke rørt midlerne eller haft mere arbejde i den siden jeg er fraflyttet Danmark i Maj 2023. Jeg er opmærksom på at virksomheden og den værdi den har ved min fraflytning ses som aktier og dermed skal exitbeskattes ved fraflyttelses datoen hvis jeg er mere end 6 mrd ude af Danmark. Jeg forventer at være ude af Danmark i mere end 1 år. Jeg har fået at vide at min revisor at der skal laves en udvidet selvangivelse hvor jeg notere værdien af min virksomhed på en henstandssaldo til næste år. Og når/hvis jeg kommer tilbage til Danmark vil henstandsaldoen modregnes, således vi er tilbage til "start" med hensyn til exitbeskatning. Mit spørgsmål består I; hvad hvis jeg ikke kommer tilbage til Danmark igen, hvad hvis jeg bliver i udlandet i mere end 1 år. Hvad sker der med min virksomhed? Bliver den tvangslukket hvis jeg ikke har dansk bopæl i en længere periode? I så fald, hvad sker der med midlerne på bankbogen - bliver de beskattet ved lukning i Danmark, og vil jeg dermed både have exitbeskatning og beskatning af min opsparing i virksomheden? Jeg håber at I har en dybere forståelse af renglerne, og kan komme med nogle foreslag på hvad jeg bør gøre eller overveje. Rigtig go' dag! |
Lyder som om din revisor jo har check på det - og bruger henstand med skatten. Brug samme til at høre hvad med henstand hvis flere år
Dit ApS lukkes ikke, det kan sagtens drives fra udlandet og ejes af udlænding, blot skal det jo have en adresse i DK med bemanding (forældre/kontorhotel osv)
Muligheden for henstand med exit beskatning bør din revisor klare
Overordnet kan det også være godt at hæve løn op til topskattegrænse og 27% udbytteskat grænsen frem for at spare op til topskat
Uanset hvad beskattes det vel ikke dobbelt men max 1 gang
vh John Hannover