Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte og momsfradrag af frokost/middag i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. May 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Jeg har haft enkeltmandsvirksomhed i snart 3 år, og har på det seneste været til diverse firma-relaterede frokoster og middage, hvor jeg har inviteret kunder/samarbejdspartnere ud og spise.

Jeg har prøvet at google mig frem til hvilke fradrag der kan tages (hvis overhovedet), men syntes det er en smule forvirrende. Det jeg er kommet frem til, er at man kan tage 25% skattefradrag og 100% momsfradrag på middage og anden forplejning under forretningsmøder?

Inde på dinero skriver de:
"Du kan som udgangspunkt ikke få enkeltmandsvirksomhed-fradrag for udgifter til mad. Hvis du har spist med en forretningsforbindelse eller ansatte, kan du dog få fradrag for 25% af udgiften. Det gælder både restaurantbesøg samt mad og drikke til fx jubilæum."

"Serverer du mad under møder i din enkeltmandsvirksomhed, kan du få fuldt momsfradrag for selve indkøbet af maden. For at du kan få fradraget, skal serveringen foregå under selve mødet, ligesom mødet skal foregå inden for et fastsat mødetidspunkt."

Vil det sige, at hvis jeg spiser for 420kr på en restaurant med en forretningsforbindelse i min enkeltmandsvirksomhed, så vil jeg kunne bogføre 105kr som udgift, og 84kr i moms?

På forhånd tak :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej spise ude er kvart fradrag for udgiften og kvart momsfradrag

420 kr har så 5% moms i sig og resten er udgift som du har 25% fradrag for = du bogfører på konto med kvart moms sammen med alt du har kvart momsfradrag for -  og så skal du tillægge 75% af af udgiften på den konto,  samlet når året er gået, til dit resultat til skat som dermed bliver højere end driftsresultatet 

Spisning ude - kvart moms og kvart udgift
Spisning I firmaets lokaler kvart fradrag for udgiften men fuldt momsfradrag

Meget mere om fradrag for virksomheder i billig  e-bog Fradrag 2023 med skats regler + praksis + mere end 70 aktuelle anvendte fradrag med satser som kendt for 2023 start (og sammenligning med 2022) https://jh-e-books.blogspot.com/2022/12/fradrag-2023-mere-end-70-konkrete.html   -Du kan se indholdsfortegnelsen i linket

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. May 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for dit uddybende svar, John.

God dag
Side 1 ud af 1 (3 indlæg)