Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Personligt lån til nyoprettet holding selskab (ApS) - lånaftale, renter, skat hvordan?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har brug for jeres hjælp! 

Jeg står overfor en investering i et firma, som jeg vil gøre igennem mit nyoprettet holdingselskab. Der er oprettet et ApS til formålet og lavet erhvervskonto. Den faktiske investering kommer til at foregå vha. personlige midler igennem dette holdingselskab. Investeringen er for 10% ejerskab af et firma, og investeringen er langsigtet med mulig udbetaling af udbytte afhængigt af årligt overskud

Som jeg forstår det så giver det skattemæssig mening at lave en lånaftale mellem mig selv personligt og det nye holdingselskab. Sig endelig til hvis I ser det anderledes. 

Jeg er dog kommet i tvivl om hvad der præcist kræves for at gøre det, og hvordan det foregår i praksis. En låneaftale skal oprettes (kan bruge en skabelon), men skal der også betales renter af lånet årligt og hvordan gør man det helt praksis på nuværende tidspunkt ift. markedsrenter og skat

Ting jeg er i tvivl om: 

1) Er en låneaftale den optimale løsning?

2) Skal der betales faktiske renter mellem mig personligt og holding og hvordan foregår det helt praksis? 

3) Ved en langsigtet investering hvor lang bør man lave låneaftale over (20, 30, 50 år)? 

Sig endelig til hvis I har brug for flere informationer. 

På forhånd tak for hjælpen! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders:

Som jeg forstår det så giver det skattemæssig mening at lave en lånaftale mellem mig selv personligt og det nye holdingselskab. Sig endelig til hvis I ser det anderledes. 

Ting jeg er i tvivl om: 

1) Er en låneaftale den optimale løsning?

2) Skal der betales faktiske renter mellem mig personligt og holding og hvordan foregår det helt praksis? 

3) Ved en langsigtet investering hvor lang bør man lave låneaftale over (20, 30, 50 år)? 

Sig endelig til hvis I har brug for flere informationer. 

På forhånd tak for hjælpen! 


1 Det er krav at du har en formel låneaftale og

2 den skal indholde markedsrente = det som dit holdinig skulle betale i rente for at låne samme beløb i banken, vis pt mindst 6,6% men givet nok højere men hør hvad banken skulle have og

3 Du må lave den så lang eller kort du vil - ofte bruges anvordring = du kan bede om lånet retur med kort varsel

Sættes rente lavere end markedsrente, beskattes du af forskellen uden at få pengene og ud fradrag for selskabet for den del. Du beskattes som renteintægt og skal selv angive det og selskabet har fradrag i regnskabet

Husk endeligtt ejeraftale, elllers kan du ende med 10% der ikke kan bruges til noget som helst og inkluder hvordan du udtræder http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html   Den er mere end vigtig at have på plads og juridisk gældende

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak! Klar ejeraftale er oprettet med rådgivning fra både advokat og revisor, så her skulle alt være i orden. 

Og lån er stadigt den optimale løsning, så jeg senere kan trække udbytte ud fra holding skattefrit

Hvordan foregår rentebetalingerne fra mit holding til min personlige økonomi? Blot en gang om året ved slut af årsregnskab eller hvordan? Og hvad gør jeg, da der kun står 40.000 kapital efter investeringen ryger videre til firmaet jeg køber ejerskab af? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Og lån er stadigt den optimale løsning, så jeg senere kan trække udbytte ud fra holding skattefrit? 

ved 10% eller mere ejerskab kan drift betale udbytte op til holding uden udbytteskat men når du vil trække udbytte ud af holding, er der altid helt alm udbytteskat. Jeg kan ikke se andre muligheder end lån hvis du ikke har pengene i holding og ikke vil udvide kapitalen
Når du modtager udbytte fra drift kan du bruge de penge til at betale lånet tilbage med, og det er der ikke skat ved, men det har ikke at gøre med udbytte fra holding til dig, det er blot tilbagebetaling af lån

Anders:
Hvordan foregår rentebetalingerne fra mit holding til min personlige økonomi? Blot en gang om året ved slut af årsregnskab eller hvordan? Og hvad gør jeg, da der kun står 40.000 kapital efter investeringen ryger videre til firmaet jeg køber ejerskab af? 


Det aftaler du i lånebrevet - typisk en gang om året og via netbank f.eks per 31/12 og du indberetter det som renteindkomst personligt og selskabet har det som renteudgift.

Du må jo lave lånet så stort, at der er til investeringen OG til renterne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Igen mange tak for hjælpen! 

Jeg har kapitalen privat, og har som udgangspunkt ikke noget problem med at udvide kapitalen i mit holdingselskab til investeringen. Jeg er blot i tvivl om hvad der er det smarteste. Har du nogle råd / erfaringer her? 

Som du skriver, og jeg har forstået det, så giver et lån mere mening, da jeg anskaffer mig 10% ejerandel og derfor så kan bruge evt. udbytte til at tilbagebetale lånet og gøre det skattefrit. Samtidigt betyder et lån med nuværende markedsrente selvføgellig også en relativ høj rentebetaling hvert år fra holding til mig privat. 

Tak igen!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders:
Som du skriver, og jeg har forstået det, så giver et lån mere mening, da jeg anskaffer mig 10% ejerandel og derfor så kan bruge evt. udbytte til at tilbagebetale lånet og gøre det skattefrit. Samtidigt betyder et lån med nuværende markedsrente selvføgellig også en relativ høj rentebetaling hvert år fra holding til mig privat.


Den store forskel er, at lån kan du tabe uden fradrag og skal have forrentet - indskud af ekstra kapital har du fradrag for ved tab men binder til du lukker eller sælger anparterne

Du kan altid få lånet tilbage når der er kapital og det er altid skattefrit at få lån - eller indskud tilbage - så de er begge altid skattefri ved tilbagebetaling.
Ja der opstår en rente til dig ved lånet som belaster holding men giver dig en indtægt som du beskattes af som kapitalindkomst

Du synes lidt at misforstå holding og skattefrihed. Det har intet med om det er lån eller andet du får retur at gøre. Det er alene, at med over 10% kan holding modtage udbytte fra drift (som drift har betalt selskabsskat af) uden holding betaler udbytteskat - efter som den udbytteskat kommer, når du så selv skal have udbytte fra holding - så for at undgå dobbelt udbytteskat kan du blot sige

Lån der gives og tilbagebetales har ingen betydning for skat - heller ikke dine private huslån som jo ikke beskattes af hos dem der låner dig penge når de får dem tilbage, ligesom du ikke har noget fradrag for lånet - KUN rente har betydning for skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 20. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak! 

I hvilke tilfælde vil du anbefale lånet vs. kapitalforhøjelse? Virker lidt til at der er meget forskellige meninger / anbefalinger omkring det.

Har pengene selv/personligt, så går ud fra at jeg kan benytte mig af begge muligheder. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Anders:

Tak! 

I hvilke tilfælde vil du anbefale lånet vs. kapitalforhøjelse? Virker lidt til at der er meget forskellige meninger / anbefalinger omkring det.

Har pengene selv/personligt, så går ud fra at jeg kan benytte mig af begge muligheder. 

hvis du vil kunne få pengene igen uden at skulle lukke dit ApS først - så lån vil jeg sige
Kapitalforhøjelse hvis du ikke skal bruge pengene og godt vil investere dem i eget selskab og det måske kan påvirke nogen til at se dig mere solid, men jeg tror de fleste vil anbefale lån

I alle fald får du pengene igen uden skat, det er mere hvornår - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)