Hej alle, Jeg har brug for jeres hjælp! Jeg står overfor en investering i et firma, som jeg vil gøre igennem mit nyoprettet holdingselskab. Der er oprettet et ApS til formålet og lavet erhvervskonto. Den faktiske investering kommer til at foregå vha. personlige midler igennem dette holdingselskab. Investeringen er for 10% ejerskab af et firma, og investeringen er langsigtet med mulig udbetaling af udbytte afhængigt af årligt overskud. Som jeg forstår det så giver det skattemæssig mening at lave en lånaftale mellem mig selv personligt og det nye holdingselskab. Sig endelig til hvis I ser det anderledes. Jeg er dog kommet i tvivl om hvad der præcist kræves for at gøre det, og hvordan det foregår i praksis. En låneaftale skal oprettes (kan bruge en skabelon), men skal der også betales renter af lånet årligt og hvordan gør man det helt praksis på nuværende tidspunkt ift. markedsrenter og skat? Ting jeg er i tvivl om: 1) Er en låneaftale den optimale løsning? 2) Skal der betales faktiske renter mellem mig personligt og holding og hvordan foregår det helt praksis? 3) Ved en langsigtet investering hvor lang bør man lave låneaftale over (20, 30, 50 år)? Sig endelig til hvis I har brug for flere informationer. På forhånd tak for hjælpen! |
Anders:Som jeg forstår det så giver det skattemæssig mening at lave en lånaftale mellem mig selv personligt og det nye holdingselskab. Sig endelig til hvis I ser det anderledes.
Ting jeg er i tvivl om:
1) Er en låneaftale den optimale løsning?
2) Skal der betales faktiske renter mellem mig personligt og holding og hvordan foregår det helt praksis?
3) Ved en langsigtet investering hvor lang bør man lave låneaftale over (20, 30, 50 år)?
Sig endelig til hvis I har brug for flere informationer.
På forhånd tak for hjælpen!
1 Det er krav at du har en formel låneaftale og
2 den skal indholde markedsrente = det som dit holdinig skulle betale i rente for at låne samme beløb i banken, vis pt mindst 6,6% men givet nok højere men hør hvad banken skulle have og
3 Du må lave den så lang eller kort du vil - ofte bruges anvordring = du kan bede om lånet retur med kort varsel
Sættes rente lavere end markedsrente, beskattes du af forskellen uden at få pengene og ud fradrag for selskabet for den del. Du beskattes som renteintægt og skal selv angive det og selskabet har fradrag i regnskabet
Husk endeligtt ejeraftale, elllers kan du ende med 10% der ikke kan bruges til noget som helst og inkluder hvordan du udtræder http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html Den er mere end vigtig at have på plads og juridisk gældende
vh John Hannover