Hej, Der er en scenarie jeg ikke kan læse mig fremtil. Jeg laver eksemplet simpelt uden at tage alle skat faktorer med. Jeg er freelancer uden ansatte. 1. Regnskabåret er slut og overskud 100.000 2. Betaler 23% selskabsskat og har 77.000 i firmaet Hvis jeg betalte løn i regnskabsåret på yderligere 100.000, så skulle jeg ikke betale selskabsskat. Men jeg beslutter at betale selskabsskat. Antag den næste regnskabår omsætter jeg 400.000 og udbetaler alt som løn, men da jeg har plads til topskat grænsen vil jeg gerne udbetale 100.000 mere. Derfor afslutter jeg året med -100.000. Så mister jeg 23.000? Hvis jeg havde udbetalt det som løn i 1. Regnskabsår ville jeg ikke havne i denne situation? Jeg ved at der er Udbytte faktoren, mv men prøver at forstå, hvis man vil udbetale alt man omsætter som løn eller udbytte og der stadig er overskud, om man hellere skal betale det som løn, eller er der noget logik jeg ikke forstår? |
22% og ja i ApS får du ikke rabat på selskabsskat betalt ved at hæve stor løn året efter - det påvirker kun hvert år for sig Du kunne du have i enkeltmands med VSO som er 22% acontoskat der refunders ved senere hævninger da EMV skattemæssigt er lig personen i princip men ikke i ApS form
Du har ret i du kan forlænge topskatteloftet ved udbytte til 27% hvis ikke det er udnytttet på andet
vh John Hannover