Hej, jeg står med et aps som jeg pt. Ejer 100%. dog har jeg fundet en eventuel partner som vil købe noget af den. hvordan gør man det helt lavpraktisk? vi har ikke mange penge eller stort kapital til at betale 10.000+ for advokathjælp. |
Bliver enig om en pris (hvis ikke det er nærtstående men 3. part der køber så er der frit slag) - laver en lille "børsnota" . K sælger x% af firma yyyy ApS anparter til KØBER for ialt kr xxxx som overføres via netbank til konto yyyyy den dato xxxx
Så retter i ejerbogen som skal være hos selskabet så den viser de ny ejerforhold ved at overstrege de gamle og skrive de ny nedenunder og retter legalt og reelt ejerregister i CVR til, og så kommer pengene ind i banken og du beskattes af gevinst i forhold til din oprindelige investeringpris for de anparter som angives i rubrik 67 (og tilsvarende har fradrag for evt tab) Hvis du stiftede med 40 t og sælger halvdel for 20 t så er der hverken gevinst eller tab - før du 30 t for halvdelen, så har du 10.000 i gevinst som aktieindkomst
Det som er mindst lige så vigtigt er en ejerindkomst, uden den kan I lige så godt stå til søs på en armeret sømine Læs http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
vh John Hannover