Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb og salg af biler!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer.

Jeg har et fuldtidsarbejde indenfor den finansielle sektor og har i længere tid haft stor interesse i køb og salg af biler.

Jeg har haft 2-3 gode handler skattefrit, da jeg egentligt selv har kørt i bilerne og brugt dem privat før de er solgt.

Nu er jeg kommet til et punkt hvor jeg gerne vil gøre det lidt mere, men jeg er i tvivl om hvordan jeg skal fortsætte med hensyn til skat osv.

Skal jeg åbne et CVR nr. for at fortsætte køb og salg af biler - og hvordan er skattegrundlaget for køb og salg af biler, hvis jeg åbner et enkeltmandsvirksomhed. Betales der moms + skat af overskud af bil eller hvordan?

Eksempel: jeg køber en bil til 30.000 kr. og sælger den til 50.000 kr. Overskud er på 20.000 kr. Hvad skal jeg betale af de 20.000 kr. i overskud?

Jeg håber i kan hjælpe mig videre :)

God dag

Venlig hilsen
Poul
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Egentlig kørt før de blev solgt? Skat vil nok være skeptisk hvis det er noget der er inden for en unormal kort periode kan jeg sige, og så kan du få både skattebod og bod for manglende momsregistrering. Det lyder ikke ufarligt - i lyset af du så nu også vil handle erhvervsmæssigt for at være ærlig

Du skal være momsregistreret så snart det er åbenlyst du vil omsætte mere end 50.000 kr på nogen 12 mdr periode, og har du oversteget det, og skat betvivler det var privat indbo (og det kan jeg sige de godt kan gøre) så får du moms af al omsætning inden du registrerede + samme beløb i bod

Dit overskud er simpelt, indtægt minus udgift og du skal føre regnskab efter bogføringsloven og gemme alle bilag + regnskab +5 år og angive overskud i udvidet opllysningsskema og det beskattes som al anden personlig indkomst

Der kan være brugtmoms inde i billedet hvis du køber af privat og så er der kun moms på fortjenesten i princippet, ellers er der moms på hele salgsbeløbet minus købsmoms af købsprisen
Brugtmoms er ikke simpelt og forkastes hvis ikke din både købskvitteringer og salgsfakturaer 100% lever op til brugtmomskrav

JEG ville gå til en revisor i en fart og få alt så godt på plads du kan - OG informere min bank så de ikke indberetter de tre indtægter som mistænkelige, fordi de vel er uden for det normale mønster på din konto, og så SKAL banken uden at informere dig, inberettet til hvidvaskdirektoratet - så fortæl dem, at du får penge ind via MP eller kort overførsel eller andet, fra bilhandel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et svært spørgsmål . Du må hellere kontakte din advokat . Det vil hjælpe dig bedre end forummet.

Tilmeldt 24. Apr 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Det der menes med at de er blevet brugt før de er solgt er, at de ikke var købt med henblik på videresalg.
Jeg har selv kørt i bilerne privat, og kan godt lide at skifte bil i ny og næ fremfor at lease.
Men de handler jeg har lavet, har givet et overaskende godt overskud og derfor har jeg fået øje for at blive ved med at gøre det, bare hvor det registreres korrekt.

Derfor vil jeg lige spørge ind til forum her hvordan jeg skal fortsætte herfra, hvis det er noget jeg vil gøre ved siden af mit job

Håber det giver mening. Tak for dit svar :-)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Christjansen:
Jeg har selv kørt i bilerne privat, og kan godt lide at skifte bil i ny og næ fremfor at lease
så længe det er ny og næ og ægte kørt privat, er det fint, det er kun når du skriver 3 stk som virkede på kort tid, og nu lyst til at handle som erhverv. HVIS skal kan mene det er erhverv så går de bagud i tid, men har du haft dem som egne biler og brugt nogle måneder, så bør det ikke være problem

Du skal som sagt stifte virksomhed og momsregistreres så snart du kan se du vil nå 50 t i salg på nogen 12 mdr periode. Du kan så anvende brugtmomsordning hvis du køber fra private uden moms - og ellers alm moms

Du skal overveje om du vil gøre det i personlig virksomhed = du hænger på alle krav og tab personligt, eller om du vil oprette et ApS til formålet, og du skal tale med din bank, for det er vanskeligt at få konto til nye brugtbilhandler, da der kan være mange sorte penge i branchen, så mange banker takker helt nej

Du skal sætte dig ind i forbruger købelov som erhvervshandler med biler mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Apr 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har besluttet mig at hoppe ud i det, og åbne et ApS. Til det har jeg blot nogle supplerende spørgsmål:

1. Jeg indskyder 40.000 i startkapital. Kan jeg herefter "Låne" pengene til markedsrente til min virksomhed på 150.000 kr. med et gældsbrev, købe en bil eksempelvis, og når denne bil er solgt, betale mine 150.000 kr. tilbage til mig selv, hvor overskuddet bliver i virksomheden således det kun er det lånte der bliver betalt tilbage.
Supplerende til det er; kan de 40.000 i startkapital også bruges til køb af bil, som skal sælges videre? dvs. kan jeg reelt set købe en bil til 190.000 kr. (40.000 kr. startkapital + 150 tkr. lån ) - bil bliver solgt til 210.000 kr. - jeg hiver 150 tkr. ud til min privat konto for tilbagebetaling af lån + renter selvfølgelig også står der tilbage på konto 40.000 kr. startkapital samt overskuddet før moms og skat er betalt.

2. Når jeg KØBER en bil af en privat person, kan jeg angive mit private navn i slutseddel under handel eller skal det være min virksomheds navn der fremgår af slutseddel (bemærk ; når jeg køber bilen og ikke når jeg sælger. Er klar over når der sælges skal jeg bruge en bestemt slutseddel som opfylder krav til brugtvognsmoms )

Supplerende; kan jeg navngive mit ApS for mit fulde navn + APS - Fx. Poul Christjansen ApS

3. Kan jeg omregistere bilen til mit ApS fremfor at pille pladerne af / eller kan jeg omregistere til mit eget navn, så længe jeg betaler skat og moms ved fortjeneste osv.

4. Jeg kan se, at der er krav på årsregnskab på ApS. kan jeg blot bruge fx dinero til dette eller skal jeg have en godkendt revisor over det? Jeg har set at man kan betale 2-3000 kr. for dette via dinero eller andre bogførings systemer. -- og behøver jeg at udarbejde sådan et regnskab / rapport første år jeg åbner virksomheden?

Jeg ved det er en del spørgsmål, men jeg håber jeg kan få svar på det så jeg kan kickstarte det her :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Poul Christjansen:
1 Jeg indskyder 40.000 i startkapital. Kan jeg herefter "Låne" pengene til markedsrente til min virksomhed på 150.000 kr. med et gældsbrev, købe en bil eksempelvis, og når denne bil er solgt, betale mine 150.000 kr. tilbage til mig selv, hvor overskuddet bliver i virksomheden således det kun er det lånte der bliver betalt tilbage.
Supplerende til det er; kan de 40.000 i startkapital også bruges til køb af bil, som skal sælges videre

jeps til det med lånet så længe markeds rente og klar over at pengene jo kan tabes uden fradrag 
Jeps til at bruge kapitalen også  men læs https://johnhannover.blogspot.com/2019/05/tabt-selskabskapital.html om hvad hvis den bliver tabt
2 en regning/afregning der skal indgå i dit firma skal være til dit forma og ja du kan godt hedde dit navn med ApS efter - ApS er så altid del af firmanavnet uanset hvad det hedder

3 købt i ApS og den skal blive i ApS med mindre du sælger den til dig selv til mindst indkøbspris plus moms men du må så ikke videresælge uden om ApS umiddelbart hvis for at undgå moms

4 ja årsregnskab krævet og digital bogføringskrav vil kræve betalt dinero vil jeg forvente (ikke annonceret) - du skal udarbejde fuld årsrappprt for hvert afslutttede år og selskabsselvangivelse og der er meget andet

Du skal have erhvervskonto og bilhandel er ikke bankers kærlighed grundet vanskelig hvidvask kontrol/ sorte penge - så start med det inden du stifter og skuffes
Der er ikke fradrag for omkostningen til erhvervskontoens års/månedsgebyr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Apr 23
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tusind tak for dine svar - de er meget brugbare og hjælper mig en hel del.

Ift. spørgsmål 3 var det ikke ment sådan, at det var for at undgå moms. Det var mere hvis jeg er ude og kigge på en bil fra en privat person, om jeg kan omregistere den til firmaet på stedet, så jeg kan køre med bilen derfra - for så at sælge den videre og selvfølgelig betale moms af fortjenesten

Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ikke helt skarp på de her regler, men hvis der er registreret biler på hvide plader i firmaet, udløser det så ikke beskatning af fri bil ?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)