Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering imellem selskaber man ejer

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 27. Mar 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har meget svært ved at finde reglerne omkring fakturering imellem virksomheder. Jeg ved at større selskaber ofte består af flere separate selskaber, som flittigt fakturerer hinanden.

Hvis man har en personligt ejet virksomhed og et ApS, så burde ApS kunne fakturere den personligt ejede virksomhed, men er der nogle regler omkring hvad og hvordan der kan faktureres? Jeg kan forstå at der er nogle regler omkring videresalg af fysiske varer, ved f.eks. import, men kan ApS f.eks. fakturere den personligt ejet virksomhed for konsulenttimer? Jeg tænker også om branchen på selskaberne spiller en rolle.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

WilliamH:
Hvis man har en personligt ejet virksomhed og et ApS, så burde ApS kunne fakturere den personligt ejede virksomhed, men er der nogle regler omkring hvad og hvordan der kan faktureres? Jeg kan forstå at der er nogle regler omkring videresalg af fysiske varer, ved f.eks. import, men kan ApS f.eks. fakturere den personligt ejet virksomhed for konsulenttimer?

Det vil jeg kraftigt fraråde. I alle fald med mindre du i din personlige virksomhed fakturerer en række andre firmaer for helt samme rådgivning til samme timepriser. 

Du skal endeligt IKKE fakturere fra personlig virksommhed til ApS hvis ikke det er det din personlige virksomhed lever af, f.eks hvis du har jura rådgivning og det er helt samme slags og du fakturerer andre for det også

Det vil kunne give store skatteudfordringer. Du skal tage din løn i dit ApS og ikke på nogen anden måde (og skat er jo i princip helt samme)

Varer kan du sælge til indkøbspris til dig selv personligt eller din virksomhed - med moms, det  er helt lovligt, men endeligt ikke ydelser generelt - 

WilliamH:
Jeg ved at større selskaber ofte består af flere separate selskaber, som flittigt fakturerer hinanden.
og at disse så kan være under ganske meget kontrol i forhold til "Transferpricing" for at sikre, at alle handler er markedspris og markedsvilkår. 

ER det ydelser du laver til flere andre og fakturer dem, kan du gøre det - på helt  samme vilkår og samme type ydelse . det skal med i indberetning om kontrollerede transaktioner så jeg i tidl. svar fra skat - men KUN hvis det er markedsvilkår og samme du ellers laver i EMV

Stadigt i tvivl konkret, så beskriv ydelsen og bed skat om bindende svar på OK til fakturering fra personlig virk til ApS for ellers kan skatten være meget høj

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 23
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Transfer pricing er jo en international skatteretsdisciplin, så dette er alene relevant ved selskaber, der er placeret i forskellige lande eller koncernforbundne. Skat er jo sommetider ligeglade med, i hvilket DK-selskab beskatningen lander i (idet der jo er obligatorisk sambeskatning).

Gratis artikler og værktøjer om jura - læs mere på Juraviden.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke lige tid at checke men mener ikke skat er ligeglad unset mulig sambeskatning. Det er hver sin juridiske enhed og priser ved samhandel skal være markedspriser er jeg ret så sikker på
Tilsvarende skal der beregnes markedsrente ved lån mellem virksomhederne og uanset sambeskatning og sker det ikke beskattes den manglende rente


Dette synes nu også at give mig helt ret https://inforevision.dk/transfer-pricing/ 

Og denne ligeså - TP er ikke kun internationalt https://www.azets.dk/blog/transfer-pricing-og-armslaengdeprincippet/ 

De vil også skulle indgå i både selakbets og hovedejers skema til skat over kontrollerede transaktioner såmænd også mellem danske koncernselskaber


Du må lige se om ikke du vil korrigere dit svar da jeg mener du kan bringe spørger i vanskelighed - ellers vent på andre - for jeg kan jo også tage fejl

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 23
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Jeg har ikke lige tid at checke men mener ikke skat er ligeglad unset mulig sambeskatning. Det er hver sin juridiske enhed og priser ved samhandel skal være markedspriser er jeg ret så sikker på
Tilsvarende skal der beregnes markedsrente ved lån mellem virksomhederne og uanset sambeskatning og sker det ikke beskattes den manglende rente




Hej igen, John

Armslængdeprincippet omhandler jo koncernforbundne parter (ligningslovens § 2). En enkeltmandsvirksomhed kan ikke eje et ApS og kan på den måde ikke være koncenrforbundet med et ApS. Derfor er transfer pricing ikke det rigtige begreb. En enkeltmandsvirksomhed er jo ikke et selvstændigt skattesubjekt, men derimod skattemæssigt transparent.

Du har ret i, at fsva. to (eller flere) koncernforbundne SELSKABER (hvilket der ikke er tale om her, jf. spørgers faktum), da er Transfer Pricing relevant. Så jeg er ikke uenig med dine kommentarer.

Det interessante i denne sag er jo nærmere, hvorfor spørger ønsker at foretage denne fakturering mellem sin enkeltmandsvirksomhed og sit anpartsselskab. Her må spørger gerne uddybe sine tanker.

Gratis artikler og værktøjer om jura - læs mere på Juraviden.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil fastholde der skal være armslænge mellem EMV og hovedeejers selskab - ellers kan det være maskeret udlodning ellers kunne man jo helt frit jonglere personlig skat med selskabets som netop transfer pricing omfatter - melllem juridisk person og - selskaber mm.

KUN markedspris duer - alt andet er også del af kontrollerede transaktioner også - som netop også omfatter transkationer mellem selskabet og personen eller personens personlige virksomhed - ganske af samme årsag, DE må aldrig være til andet end markedsvilkår

Du må gerne stå på mål for at han kan handle til den pris han vil og ikke markedspris kun og intet andet, men du fører ham i uføre vil jeg bare sige

Samme ville gælde ved handel fra CPR til selskab CVR eller EMV CVR til I/S eller ApS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2078
Skrevet kl. 06:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Du må gerne stå på mål for at han kan handle til den pris han vil og ikke markedspris kun og intet andet, men du fører ham i uføre vil jeg bare sige

Jeg handler med flere firmaer, hvor det ene køber varer af mig og sælger videre til andre selskaber derunder.

Dog skal det pointeres, at faktura SKAL betales, ellers kommer SKAT. Der må ikke være udeståender på mere end kr. 350.000,00 (så vidt jeg husker), så falder SKATs hammer.

Fra København
Tilmeldt 31. Jul 23
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Cookie - John Hannover:

Du må gerne stå på mål for at han kan handle til den pris han vil og ikke markedspris kun og intet andet, men du fører ham i uføre vil jeg bare sige

Samme ville gælde ved handel fra CPR til selskab CVR eller EMV CVR til I/S eller ApS


vh John Hannover



Hej John

Jeg har en stor respekt for det arbejde, du lægger i at rådgive andre. Både her i forummet og på Facebook mv.

Men vi skal altid huske præcisionen, navnlig ved rådgivning om jura (skatteret).

Jeg står ikke "på mål" for noget som helst, idet jeg ikke her på Amino yder juridisk rådgivning. Jeg oplyser blot, at transfer pricing og LL § 2 ikke har noget at gøre med en faktura fra en enkeltmandsvirksomhed til et ApS. Det er begrebsforvirring.

Jeg mener heller ikke, at jeg har oplyst, at handlen IKKE skal ske til markedspris.

For at kunne hjælpe spørger, må spørger oplyse yderligere om forholdene for disse faktureringer samt begrundelsen herfor. Ellers bliver det mere en teoretisk gennemgang (i hvilke tilfælde transfer pricing ikke indgår).

Vh.

Gratis artikler og værktøjer om jura - læs mere på Juraviden.dk

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

https://danskelove.dk/ligningsloven/2

LL §2 finder absolut anvendelse på en faktura mellem en enkeltmandsvirksomhed og et ApS når ejeren har bestemmende indflydelse. Enkeltmandsvirksomheden er juridisk identisk med ejeren, så der er tale om en fysisk person som udøver bestemmende indflydelse over en juridisk ditto, jf. LL § 2, stk. 1, litra a.

https://info.skat.dk/data.aspx?oid=1946448

Hvis du læser skats vejledning om fiksering af ydelser mellem hovedaktionær og selskab, så er det også LL § 2 der anvendes som retskilde:

"Interesseforbundne parter skal ved opgørelsen af deres skattepligtige indkomst anvende priser og vilkår for økonomiske transaktioner i overensstemmelse med, hvad der kunne være opnået, hvis transaktionerne havde fundet sted mellem uafhængige parter. Se LL § 2, stk. 1.

En hovedaktionær, som leverer forskellige ydelser til sit selskab, skal derfor have en betaling (eller vederlag), som svarer til hvad en uafhængig tredjepart ville have modtaget. Hvis det aftalte vederlag derimod ligger under, hvad en tredjepart ville have modtaget, kunne der være grundlag for at fiksere vederlaget."

Som sagt, så er enkeltmandsvirksomheden identisk med ejeren, så det gør ingen forskel om det er virksomheden eller ejeren direkte som handler med selskabet. Der er masser af sager hvor transaktioner mellem enkeltmandsvirksomheder og ApS'er blevet omgjort efter LL § 2, har medført aktionærlån, osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Juraviden.dk:
Transfer pricing er jo en international skatteretsdisciplin,


Det kan det også være.  I bund og grund er TP en regnskabspraksis som  giver mulighed for at fastsætte priser for de varer og tjenester, der udveksles mellem datterselskaber , tilknyttede selskaber eller almindeligt kontrollerede virksomheder, der er en del af den samme større virksomhed. Som omtalt tidligere i tråden taler ligningslovens paragraf 2 om "hvorover fysiske eller juridiske personer udøver en bestemmende indflydelse"..... Her er der jo netop tale om en fysisk person......

At TP ofte har været i fokus skatteretligt ved grænseoverskridende transaktioner er en anden sag. Det har ofte bevågenhed fordi det ofte kædes sammen med at flytte overskud til lande med lav beskatning.  Men at det ikke kun er et internationalt problemstilling er jeg enig med John i.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)