Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning i årsregnskab vs. straksafskrivning i skatteregnskab

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Apr 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Jeg har et driftsselskab som er stiftet i 2022, og skal udarbejde det første årsregnskab. I denne forbindelse melder der sig et par spørgsmål:

1)
I forbindelse med opstarten er der investeret i inventar og IT-udstyr for +100 tkr. Alle under beløbet for strakafskrivning.
Bogføring er lavet i Dinero, hvor alle alt er udgiftsført, men årsregnskabet skal jo give det mest retvisende billede af virksomheden værdier.
Derfor er mit spørgsmål: Er det tilladt at bogføre inventar/udstyr som et aktiv - afskrive lineært over fx 3-5 år, og samtidig straksafskrive skattemæssigt i indkøbsåret? Det vil vel give en forskel i årsregnskabet i form af udskudt skat, som skal udlignes over de næste år i takt med at aktiverne afskrives?

2)
Hvordan bogføres løbende acontoforbrugsudgifter (el, vand, varme) ved regnskabsårets afslutning. Der går jo ofte måneder før årsopgørelsen kommer.
Fastsættes årets forbrug efter skøn - eller hvordan gøres dette mest hensigtsmæssigt.

Håber nogen kan besvare to helt sikkert "lette" spørgsmål, for nogen som beskæftiger sig med regnskab/bogføring til dagligt.

God Påske.

mvh Mads.
Tilmeldt 6. Apr 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Findes der ikke en venlig Amino-sjæl som tør kaste sig ud i et kvalificeret bud på ovenstående spørgsmål?

Jeg takker på forhånd.

vh Mads
Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Ad 1) Regnskabsmæssigt, hvis du fx har købt kontorudstyr, det vil sige borde, stole, telefoner, computere, osv. på én gang, så vil det betragtes som et samlet aktiv og skulle aktiveres i balancen med dertilhørende afskrivninger.

Rent skattemæssigt vil du kunne straksafskrive dine anskaffelser, hvis udgifterne er under kr. 31.000 (2022) hver for sig. Du vil også kunne straksafskrive, hvis levetiden på dine anskaffelser er under 3 år, jf. afskrivningsloven § 6, stk. 1, 1.

Derved kan du godt aktivere dine indkøbte driftsmidler regnskabsmæssigt og straksafskrive skattemæssigt. Jeg ville anlægge den argumentation, at levetiden på det indkøbte er maks. 3 år og derfor afskrive regnskabsmæssigt over 3 år.

Resultatet vil nemlig være en udskudt skat på 22% af forskellen mellem den regnskabsmæssige værdi og den skattemæssige værdi af dine driftsmidler. Dette vil skulle indregnes i regnskabet som en skatteomkostning i driften og et passiv i balancen. Den udskudte skat vil således udlignes løbende over de kommende år i takt med afskrivningerne.

Som jeg ser det, tænker jeg det vil være bedre for dig blot at driftsføre dine anskaffelser både regnskabs- og skattemæssigt. Det vil give dig en skatteomkostning for 2022, lavere end hvis du aktiverer og afskriver samt ingen løbende afskrivninger og reguleringer i årene efter.

Resultatet af aktivering vil være en høj skatteomkostning i år 1, en lille skatteindtægt i år 2 og år det samme i år 3.

Skatten vil være fuldstændig den samme bortset fra, at du spreder den ud over flere år ved at aktivere. Så henset til det retvisende billede, ville jeg straksafskrive begge steder :)

Ad 2) Hvis acontoforbrugsudgifterne vedrører 2022 skal de bogføres som en udgift i resultatopgørelsen og som en kreditor (hvis de ikke er betalte) og ellers med afgang fra banken (til udligning af kreditoren), hvis de er betalte.

Forbrugsudgifter vil være skønnet, ofte ud fra tidligere års forbrug.

Når årsopgørelsen kommer vil der skulle foretages en regulering, enten den ene eller anden vej.

Husk afregning af moms.

Håber det gav et svar du kunne bruge.

Tilmeldt 6. Apr 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Thomas

Tusind tak for svar. Jeg tillader mig at komme med opfølgende spørgsmål ;)

1)
Hvis jeg vælger at straksafskrive (skattemæssigt) er det vel resultatet i skatteregnskabet der afregnes til SKAT for 2022? Eller er jeg gal på den? :)
Er det regnskabsmæssigt, du mener skatteomkostninger i år 1 er høj, anderledes i år 2, 3 og så fremdeles?

Bogføringsteknisk er jeg helt med på, at det nemmeste er at udgiftsføre det hele - men i en rådgivningsvirksomhed med begrænsede aktiver forestiller jeg mig, at det ville være mest korrekt, at vise de aktiver, der faktisk er i virksomheden. Men igen - jeg er nybegynder - og ved ikke om det overhovedet giver mening, at dele det op og tage afskrivningerne regnskabsmæssigt over flere år? Er det at gøre "for meget" ud af det?

Hvad ligger der i, at anskaffelserne er sket "på én gang"? De er på flere bilag - men eksempelvis flere computere eller skrivebord på samme faktura.
"Hver for sig" i forhold til afskrivningsloven er vel kostprisen af én enkelt computer? Alle anskaffelser er enkeltvis under beløbsgrænsen for straksafskrivning.


2)
Mht. forbrugsudgifter er de nu bogført som et tilgodehavende (aconto) og ikke udgiftsført. Hvis acontobeløbene udgiftsføres kræver det vel, at man afventer årsafregningen inden man kan bogføre den endelige udgift i et regnskabsår? Den del kan jo være lidt uhensigtsmæssig - og jeg fisker derfor efter, hvordan man kan løse det i praksis. Kan man skønne et beløb, så regnskab kan lukkes? Eller hvad gør man?

På forhånd mange tak - igen ;)

vh Mads

Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Mads :)

1) Det vil altid være resultatet (den skattepligtige indkomst), der beregnes i skattehæftet som oplyses på selvangivelsen og afregnes til SKAT. Du er ikke gal på den.

Ja og nej, da skatteomkostningen jo er beregnet af den skattepligtige indkomst beregnet i skattehæftet :) Den skat, der beregnes i skattehæftet som oplyses og afregnes, skal også bogføres regnskabsmæssigt.

Jeg er enig i dine tanker omkring at vise aktiverne i virksomheden, men man er også nødt til at overveje, hvem den/de primære regnskabsbrugere er og om aktivering/oplysning om inventar giver dem nogen værdi. Det ville være noget andet, hvis der fx var tale om en ejendom eller et produktionsapparat.

Jeg mener, at det er at gøre for meget ud af det. Den skat der vises i regnskabet vil, i min optik, også virke underlig, da du vil skulle indtægtsføre den udskudte skat i år 2 og 3.

Det jeg mener med "på én gang" i dette tilfælde er, at du sandsynligvis har erhvervet kontorudstyr til indretning af et nyt kontor i forbindelse med opstart af virksomheden (bord, stol, telefon, computer mv.). Købene kan godt være på flere forskellige fakturaer, men vil i dette tilfælde kunne betragtes som ét samlet aktiv, nemlig indretning af lokale (såfremt det samlede beløb overstiger kr. 31.000) :)

2) Hvis det er udgifter din virksomhed afholder, så skal de driftsføres som omkostninger, da disse vedrører regnskabsåret 2022 og ikke efterfølgende år. Det er ikke et krav, at afvente årsafregningen. Du kører blot acontobeløbene i driften for 2022 og foretager en regulering i driften i 2023. Du behøver således ikke skønne noget beløb. Alt efter hvornår den endelige opgørelse kommer, kan du også vente og lave regnskab i slutningen af juni. 

Tilmeldt 6. Apr 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen.

Og igen - mange tak for gode og uddybende svar. Det giver rigtig god mening.

Er det rigtigt forstået, at man kan lade acontobetalinger for forbrug være udgiftsført i regnskabsåret og så i efterfølgende regnskabsår tage evt. ekstra udgift eller indtægt afhængig af forbruget. Konkret (skønt der er tale om små beløb) er der indbetalt for meget i el. Men jeg behøver altså ikke vente på opgørelsen, og kan blot bogføre kreditnota i det nye regnskabsår? Er det almindelig praksis?

vh Mads
Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Ja, acontobetalingerne skal du udgiftsføre i regnskabsåret, såfremt de vedrører regnskabsåret :) I efterfølgende regnskabsår regulerer du en eventuel ekstra udgift eller indtægt, da du kan have betalt for lidt eller for meget.

Nej, du behøver ikke at vente på opgørelsen.

Jeg tænker ikke der skal laves nogen kreditnota. Du vil enten have et tilgodehavende eller en gæld mod forsyningsselskabet fx. Du får den endelige opgørelse og fratrækker de allerede bogførte acontobetalinger og ser om de giver en kredit- eller debetpost i driften med tilsvarende balance modpost.

Ja, hvordan skulle man ellers håndtere det?

Man kan også bare vente til opgørelsen kommer selvfølgelig.

Tilmeldt 6. Apr 23
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Så hvis vi har betalt for meget aconto vil der i 2022 være lidt højere omkostninger i regnskabet end reelt og vice versa i 2023?

vh Mads
Tilmeldt 3. Dec 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads

Ja, det er sådan det vil være. Det burde ikke være så store udsving, da udlejer jo ofte forsøger at ramme en aconto, der nogenlunde svarer til forbrug.

Ligesom hvis man bor til leje privat, så betaler man ofte også aconto og så opgøres det på efterfølgende kvartals regning.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)