Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Visualisering af produkt (Hvilket tegneprogram?)

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 23:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Glem ALT om at bruge penge til at starte med. Hent en prøve version af google SketchUp det er hamreden nemt at komme igang med.

Det bruges også professionelt til visualisering, og det er nemt at arbejde med.

Med mindre du er studerende mener jeg AutoCAD koster i omegnen af 45000 kr. for en licens, så gem det lidt :=)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:14

Hej Steffen

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil lige fortælle dig at sketchup er gratis og der er videotuttorials på hjemmesiden.

Jeg tegner i sagens natur rigtig meget 3D og bruger hellere den gratis google version af sketchup end dyre cad-programmer fordi det er så nemt at få hjælp hvis man går i stå - og fordi det er så intuitivt at bruge.

http://sketchup.google.com/

Fra Køge
Tilmeldt 12. Apr 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 12:43
Tilmeldt 18. May 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:52

Hej Martin,

Håber det er ok jeg lige spørger ind til AutoCAD her... 

Men hvis jeg skal samarbejde med møbel producenter... arbejder de så mest i Rhino eller AutoCAD ?

Mvh Jani

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det kommer meget an på, hvilken fase, de arbejder på.

I designfasen kan værktøjet meget vel være Rhino eller 3DS Max.

i dokumentationsfasen kan det være AutoCAD, men Inventor er også et godt bud.

... men de fleste værktøjer "taler" i et vist omfang sammen, så digitale modeller udført i det ene program kan importeres i det andet.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2317
Fra  PITOT Watches Aps Skrevet kl. 19:04

hej, en af de CAD programmer der er meget brugt i industrien er 3D Solidworks som også bliver brugt på maskiningeniør uddannelsen og jeg ved FLsmith har brugt det meget til deres cementfabrikker og det er et hamrende godt og desværre dyrt program for almindelige dødelige :) men man kan nemt tegne produktet og lave arbejdstegninger, materialeliste og exploded view samt printe emnet ud i en 3D printer - nemmere bliver det ikke!

programmet kan sindsygt mange flere ting og understøtter både mekanik, elektronik, hydraulik, flowchart og meget mere, men fedt er det.

du kan se nogle af de emner jeg har lavet her: http://thomascl.dk/galleri/

Watches inspired by fighter jets

Aviator Watches - Pilot Watches - Blue Angels Watch

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 07:07

Hej Steffen. 
Da jeg kan se du er begynder syntes jeg helt sikkert du skal starte med Google Sketch up. Så du kan få fornemmelsen af hvad 3D er, inden du kaster dig ud 
i at investere i et profesionelt 3D program.
Jeg kunne sagtens råde dig til at prøve det 3D program, Geomagic Design, jeg bruger (og sælger på hobbybasis, så det er på det rene!), men hvis du kaster dig ud i at prøve gratisversioner af de professionelle 3D programmer og du ingen erfaring har, så kører du vild i det inden du får begyndt. Og det vil være synd.

Du spørger hvad de proff bruger og det er forskelligt, min lange erfaring med CAD tegneriet har lært mig, at det kommer an på tradition og hvilke "features" man vægter højt. De 2 store er SolidWorks (som mange designere sværger til) og Autodesk Inventor (som mange fremstillingvirksomheder bruger, fordi det er
AutoCads 3D program og dermed er det bedste hvis man har "arkivet" fyldt med gamle 2D AutoCad filer).
Men det afhænger af ens egne "præferencer", hvad man foretrækker, fordi fil udveksling mellem programmerne er standardiseret, så alle professionelle
3D programmer kan "snakke" sammen (filformat STEP og IGES) , på samme måde som alle 2D CAD kan med DXF filformatet.

Men, start med Google Sketch Up, det er glimrende, når du så lært lidt og fået "fornemmelsen", så kan du komme videre.
Man kan altså ikke bare lige gå igang med et 3D professionelt tegneprogram uden at have en vis erfaring i at tegne i forvejen, det er sandheden, uanset hvilket program du vælger.         

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)