Hej Steffen.
Da jeg kan se du er begynder syntes jeg helt sikkert du skal starte med Google Sketch up. Så du kan få fornemmelsen af hvad 3D er, inden du kaster dig ud
i at investere i et profesionelt 3D program.
Jeg kunne sagtens råde dig til at prøve det 3D program, Geomagic Design, jeg bruger (og sælger på hobbybasis, så det er på det rene!), men hvis du kaster dig ud i at prøve gratisversioner af de professionelle 3D programmer og du ingen erfaring har, så kører du vild i det inden du får begyndt. Og det vil være synd.
Du spørger hvad de proff bruger og det er forskelligt, min lange erfaring med CAD tegneriet har lært mig, at det kommer an på tradition og hvilke "features" man vægter højt. De 2 store er SolidWorks (som mange designere sværger til) og Autodesk Inventor (som mange fremstillingvirksomheder bruger, fordi det er
AutoCads 3D program og dermed er det bedste hvis man har "arkivet" fyldt med gamle 2D AutoCad filer).
Men det afhænger af ens egne "præferencer", hvad man foretrækker, fordi fil udveksling mellem programmerne er standardiseret, så alle professionelle
3D programmer kan "snakke" sammen (filformat STEP og IGES) , på samme måde som alle 2D CAD kan med DXF filformatet.
Men, start med Google Sketch Up, det er glimrende, når du så lært lidt og fået "fornemmelsen", så kan du komme videre.
Man kan altså ikke bare lige gå igang med et 3D professionelt tegneprogram uden at have en vis erfaring i at tegne i forvejen, det er sandheden, uanset hvilket program du vælger.