Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrive/betale gæld efter at have købt sig ind i virksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Mar 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har købt mig ind i en virksomhed for et par år siden, hvor jeg derved fik 10% af ejerskabet i firmaet.
Jeg er blevet den primære drivkraft i firmaet og firmaet er klart væsentligt mere værd idag, end da jeg købte mig ind. Da aftalen blev lavet, blev det lavet med en investering via mit holding selskab som derved påtog sig en gæld på 10% af den daværende evaluation, med renter på markeds vilkår.

Vi vil gerne kunne afskrive den gæld som mit holding har til selskabet, og vil undersøge hvilke lovlige muligheder der er for det - udover at udbetale udbytte og tilbagebetale gælden.

Er der nogle som har lidt ekspertise på dette område?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt kort SKRIGER den på gennemgang med en DYGTIG revisor, for der er så mange spørgsmål - overtage gæld til 10% evaluering - fik du anparter så for de 10% eller hvordan fik du det ejerskab - og renten og afskrivning med konsekvens både for dit holing og selskabet med gælden

Jeg vil mene der er tid til en lang overvejelse hos en dygtig person, så det hele falder optimalt på plads - men tør nogen byde ind her - så læser jeg gerne med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Mar 23
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 04:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Ja jeg fik anparter for de 10%, der har været revisor og advokat med inde over da aftalen blev lavet i sin tid.

Det blev lavet på den måde, da jeg ikke havde pengene at skyde ind for at købe anparterne i første omgang,

Så det er ikke en gæld jeg har overtaget, men en gæld der er stiftet for at købe anparter af stifterne.
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Du formulerer dig meget uklart og benytter regnskabstermer forkert, så det er meget svært at forstå hvad du mener.

Jeg tror at du prøver at skrive at dit holdingselskab har lånt penge af et driftselskab til at købe 10% af samme driftselskabet fra stifterne.

Og du ønsker nu at få udbetalt penge fra driftselskabet til din holdingselskab, så du kan afdrage på gælden.

I så fald er udbetaling af udbytte og nedbringe gælden med nogle af de penge måden at gøre det på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kongkylie:
Hej John,

Ja jeg fik anparter for de 10%, der har været revisor og advokat med inde over da aftalen blev lavet i sin tid.

Det blev lavet på den måde, da jeg ikke havde pengene at skyde ind for at købe anparterne i første omgang,

Så det er ikke en gæld jeg har overtaget, men en gæld der er stiftet for at købe anparter af stifterne.

Er det så korrekt, at holding har lånt penge af sit drift, for at det kunne købe 10% mere af andelene fra andre ejere af det drift, således at holding har de xxx kr til gode hos sit driftsselskab?

Hvis, så er det  en gæld som skal være forrentet med markedsrente (også selv mellem holding og eget drift) - så må der udbytte op fra drift så holding kan tilbagebetale, men jeg får det ikke helt til at hænge sammen med, at jeg synes du skrev, at holding overtog en gældsforpligelse i drift - 
Kongkylie:
Da aftalen blev lavet, blev det lavet med en investering via mit holding selskab som derved påtog sig en gæld på 10% af den daværende evaluation, med renter på markeds vilkår.
men hvis det bare betød, at dit holding skylder drift  10.000 kr som det så brugte til at  købe andre ejere ud fra, så er udbytte og betaling af gæld løsningen, og ja - det  betyder drift skal bruge noget overskud efter skat på at få pengene på i holding


Stadigt bedste råd, gå til den revisor der lavede aftalen i sin tid, og du kan få et hurtigt svar er jeg sikker på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)