Hejsa, hvis man ved fejl har købt nogle varer til virksomheden og i samme køb (altså samme kvittering) købt noget privat, må man på en eller anden måde bogføre det korrekt? Eller skal man i så fald returnere det hele og så købe det alt igen? Det handler om en enkeltmandsvirksomhed. Tænker måske sådan giver det mening? Tak på forhånd. |
Eneste regel er, at alt til firmaet i princip skal være udstedt til firmaet så skat KAN forkaste det hvis de ikke er - og SKAL forkaste det momsmæssigt hvor kravet er utvetydigt
De blander sig ikke i småbeløb, men hold det lidt rent, så du får alle firma regninger for sig og private for sig, også fordi du jo ellers skal ud i besværlig bogføring (for dig som ikke er rutineret)
Du må jo ikke på nogen måde bogføre den private del som udgift - men - du kan denne gang skrive på kvitteringen at xx er firma og yy er privat, tage kopi/billede og så bogfører du den del der er firma på varer og den del er privat på mellemregning
Som ny skal du ikke rode dig ud i sådan noget men holde det det helt skarpt for al den slags er til skade ved en evt skattekontrol
Større beløb skal du bede om ny regning for med opdeling
vh John H