Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lån til ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle

Jeg har i forbindelse med stiftelsen af et ApS, lånt de 40.000. Er det tilladt for mig at overføre de 40.000 tilbage til hans selskab med det samme, og dermed “tømme” selskabet for kapitalen?

Eller skal jeg vente et år til det første overskud kommer ind i selskabet?

Mit ApS er et Holdingselskab hvis formål er at eje kapitalandele i et driftsselskab

Mange tak for eventuelle svar 😊
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jonasht:
Er det tilladt for mig at overføre de 40.000 tilbage til hans selskab med det samme, og dermed “tømme” selskabet for kapitalen?

Som jeg forstår dit spørgsmål har DU lånt 40.000 kr fra en anden persons selskab for at stifte dit eget aps med en kapital på 40.000 kr. I dette tilfælde kan du ikke bare hive pengene ud igen. Det er dit ApS penge. Dem kan du kun hive ud igen som udbytte (kræver at der er tjent  penge) eller som løn. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

jonasht:
Hej alle

Jeg har i forbindelse med stiftelsen af et ApS, lånt de 40.000. Er det tilladt for mig at overføre de 40.000 tilbage til hans selskab med det samme, og dermed “tømme” selskabet for kapitalen?

Eller skal jeg vente et år til det første overskud kommer ind i selskabet?

Mit ApS er et Holdingselskab hvis formål er at eje kapitalandele i et driftsselskab

Mange tak for eventuelle svar 😊

De 40 t du har stiftet holding med, og som du så sikkert har rullet videre til at stifte drift (og det  må man EN gang) må du ikke hæve - det  er jo selskabskapitalen. SÅ gav det vel slet ikke mening man skulle indbetale den og have den bekræftet Stick out tongue

Du skal først have overskud i drift og betale selskabsskat og så kan du- hvis du er hovedejer i holding udlodde udbytte af resultat efter skat, og bruge det  til at betale tilbage

Jeg tror dog ikke det er dit holdingselskab der har lånt pengene af det andet selskab?? Er du sikker på det ikke er dig selv, for hvordan har du stiftet holding? Det skal jo ligesom være stiftet med 40 t før det kan låne penge af andre (før eksisterer det jo ikke)

Er du sikker på du ikke selv har lånt 40 t og SÅ stiftet holding med dem - for så skal du jo først have løn eller udbytte ud personligt med skat før du kan betale tilbage
Du kan så kun få penge ud - enten som løn med skattetræk fra drift, eller via evt udbytte efter selskabsskat (og så er løn enklest)

(og har du lånt selv, må det ikke være nærtstående selskab der har lånt dig pengene)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John

Tak for et fint svar. Jo, du har ret. Jeg har lånt pengene med det formål at stifte selskabet. Men det er et anfordringslån, og er mellem familie. Kunne sådan set bare få firmanavnet sat på gældsbrevet - men tidslinien passer ikke helt som du siger :) Mit mål er reelt bare at få 40.000 fra mit selskab og over i hans selskab, så billigt som muligt og lovligt :)




Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

jonasht:
Jeg har lånt pengene med det formål at stifte selskabet. Men det er et anfordringslån, og er mellem familie. Kunne sådan set bare få firmanavnet sat på gældsbrevet

Nej det kunne du ikke, når du arbejder i selskabsform er du og selskabet to selvstændige juridiske enheder. Så hvis gældsbrevet var lavet til virksomheden var det selskabet der skyldte pengene. Det kan så ikke lade sig gøre at stifte selskab med lån på den måde, det skal være indskud af kapital - ganske som du har gjort.

Du har gjort det korrekt ved selv at låne pengene og bruge dem til at stifte selskabet med - men det betyder så at pengene nu er selskabets og ikke dine, dermed kan de ikke bruges til at betale dit lån med.

jonasht:
Mit mål er reelt bare at få 40.000 fra mit selskab og over i hans selskab, så billigt som muligt og lovligt

Der må du tjene pengene og betale lånet tilbage privat med beskattede midler.

Held og lykke med projektet
/Brian

Tilmeldt 21. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Klart svar - tak 👍🏻😊
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)