Jeg beklager, hvis der findes et konkret svar på mit spørgsmål et andet sted - jeg har ikke kunnet finde det helt specifikke, jeg havde brug for. Jeg kan forstå, at alle ens posteringer (altså enhver ændring på bankkontoen) skal kunne dokumenteres med et nummereret bilag? Salgsfakturaer og kreditnotaer giver sig selv, men hvad med sådan noget som betaling af skat/moms, løn til sig selv osv? Jeg er med på, at jeg som ejer af en enkeltmandsvirksomhed kan udbetale til mig selv lige så tosset, jeg vil, men det er jo stadig penge, der forsvinder fra kontoen? Derudover kan jeg forstå, at mange vælger et nummersystem, hvor deres fakturaer, kreditnotaer m.m. følger den samme nummerrække. Det er også det system, jeg mest hælder til, da alting er kronologisk, og jeg behøver ikke at forholde mig til flere talrækker. Men... når man taler nummerering, taler man formentlig ikke blot min egen nummerering af PDF'erne i mappen på PC'en (altså i filnavnet), men også nummerering på selve fakturaen/kreditnotaen? Betyder det så, at hvis jeg selv har udarbejdet faktura 0001, 0002 og 0003, og der så kommer en kreditnota, så skal jeg sørge for at påføre 0004 et eller andet sted inde i selve notaen, jeg har fået fra kunden? Det skal siges, at jeg p.t. kører en basis/gratisudgave af et regnskabsprogram, da jeg lige vil se, om det er noget for mig, inden jeg evt. investerer i en betalt udgave. Programmet synes dog at nummerere fakturaer og kreditnotaer hver for sig (kan ikke uploade bilag til kreditnota i gratisudgaven). Jeg sørger selvfølgelig for at have hver enkelt faktura/nota på PC'en, men kan godt se, at det bliver noget bøvl med fortløbende numre, hvis jeg downloader de nummererede fakturaer fra regnskabsprogrammet. Jeg har derfor tænkt mig selv at udarbejde mine fakturaer, men mangler altså svar på mine spørgsmål foroven. Jeg takker på forhånd for jeres hjælp:) Laurits |
Dine bilag skal alle sammen have ubrudte løbende nummerserier. Det er helt enkelt for at gøre det vanskeligt, at slette et bilag fra en dato eller indsætte et nyt ind i en tidl dato
Du må godt have f.eks 2 nummerserier, bare de er ubrudte
En kreditnota skal altid være knyttet til en faktura, så der aldrig er tvivl om hvilken faktura der dermed krediteres, der må aldrig laves kreditnota til andet end en helt konkret faktura
Du skal endeligt ikke rode med den slags selv, men bruge et regnskabsprogram som alle vil sørge for den slags selv, og ikke begynde at lave egne fakturaer eller andet
Har du rod i numre på nogen måde, så åbner du en ladeport for, at skat kan forkaste regnskabet eller ændre dine indtægter osv
Brug KUN regnskabsprogram - excel f.eks lever slet ikke op til bogføringslov https://johnhannover.blogspot.dk/2018/01/excel-er-ikke-godt-som-regnskabsprogram.html
vh John Hannover