Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ang. love/regler om depositum (boligudlejning)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Mar 23
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

*Jeg undskylder for et langt indlæg, men jeg har brug for hjælp :) TAK!

Jeg skriver det her indlæg i Cafe og hygge i håb om, at der er nogen der kan hjælpe mig med gældende regler og love omkring udlejers brug af depositum.

Jeg flyttede d. 20. december 2022 ud af et lejemål. I den forbindelse ved jeg jo godt, at der kommer nogle udgifter i form af malearbejde, evt. ødelagte ting, slutrengøring mm.

Der er dog alligevel nogle ting jeg studser lidt over på den her flytteopgørelse.

Da jeg fraflyttede lejemålet fik jeg lavet det som hedder en "fraflytningsrapport". Fraflytningsrapporten fortalte, at alt var i den fineste orden og de eneste jeg skulle betale for var følgende: rengøring efter håndværkere, afkalkning af 1 brusenicher og 2 vandhaner samt let slibning af trægulve.

Efter 8 uger uden, at have hørt noget fra udlejer omkring udbetaling af depositum ringer jeg til dem. De kommer med en masse forklaringer omkring, at spildevand, evida m.fl. endnu ikke har sendt dem en regning. Jeg ringer så til de pågældende selskaber og spørger dem om ikke de kan sende regninger, hvorefter de så fortæller mig, at det er udlejer der endnu ikke har indsendt de tal de skal bruge til, at udarbejde slutopgørelserne.

Jeg stod også stadig som forbruger af gas, el og spildevand på den pågældende adresse. Det havde de ikke (selvom det står i lejekontrakten) frameldt mig ved fraflytning. Det fik jeg (håber jeg) dog styr på.

Der går yderligere lidt over en uge - og så kontakter jeg udlejer igen for, at høre hvornår jeg kan forvente, at flytteopgørelsen bliver færdiglavet (over 9 uger er der nu gået). De fortæller mig, at de straks går i gang osv. osv. osv. - det er helt fint. Der går faktisk heller ikke mere end 5 dage, så står der 7.644 på min konto. Det synes jeg umiddelbart virker fair nok.

... indtil jeg rent faktisk FÅR flytteopgørelsen - og her starter mine spørgsmål. Udlejer har vedhæftet de pågældende fakturaer for hhv. malerarbejde og rengøring.

Der er dog en pris for "trægulve slebet/behandlet" på 2.872 kroner.

- Jeg bør nok sige, at jeg på forhånd ved, at ALLE de andre rækkehuse/lejemål i området har fået skiftet deres gulve ud med nye gulve grundet slid over tid. Dette spurgte jeg også ind til ved fraflytningssyn og her oplyste han mig om, at hvis gulvet blev skiftet, at vi så naturligvis ikke skulle betale for en slibning, da det ville være på udlejers egen regning.

Der er ingen vedhæftet faktura, hvilket får mig til, at undre mig lidt. Så jeg ringer til udlejer og spørger ad om gulvene er blevet slebet. Udlejer fortæller mig så, at det kan hun ikke se men, at de jo har ret til, at tage betaling for en let slibning. Jeg spørger mere ind til det og udlejer fortæller så, at gulvene formentlig alligevel bliver udskiftet.

Her begynder mine alarmklokker at ringe lidt. Jeg spørger så om gulvene ér blevet skiftet. Det kan udlejer tilsyneladende ikke lige svare på. Det undrer mig naturligvis en del - især da udlejer heller ikke lige kan oplyse om gulvene faktisk ér blevet slebet.

Der står nemlig nederst på flytteopgørelsen følgende: "Behandling af trægulve er afregnet efter gældende priser oplyst af *virksomhedsnavn, by, cvr mm.*".

Udlejer beder mig - hvis jeg har nogle indsigelser, at skrive en mail, for udlejer kan ikke svare på mine spørgsmål i telefonen.

Efterfølgende kører jeg forbi lejemålet (som stadig står tomt og ligger lige ud til vejen). Jeg kigger fra vejen og ind gennem vinduet og kan tydeligt se, at hele trægulvet samt lister mm. er blevet skiftet. Det er spritnyt.

De har dermed opkrævet mig en cirkapris på 75 kroner per slebet m2 for et gulv der ikke er blevet slebet men udskiftet (jeg er tidligere gulvlægger haha).

Vedrørende faktura på rengøring er jeg også lidt undrende. Jeg har nemlig betalt for 6.5 timers rengøring at fuldstændigt pletfrit hjem - hvor den efterfølgende rengøring kun skulle afspejle rengøring efter håndværkere.

Spørgsmål:

1. Må man gerne tage cirkapriser for noget der ikke er blevet lavet - men fordi der står på flytteopgørelsen, at jeg skal betale for at få slebet gulvet, så gør de det bare? Selvom gulvet er udskiftet på egen regning?

2. Tager rengøring af 1 bruseniche og 2 vandhaner samt rengøring efter håndværkere virkelig 6.5 timer?

Inden jeg skriver min indsigelse vil jeg gerne lige sikre mig, at jeg rent faktisk har RET i min undren. Udlejer påstår jo ganske simpelt, at de 2.872 kroner er noget de har ret til - og vil ikke oplyse mig om, om gulvet ér skiftet eller ej - hvilket det jo så er. Der er noget lusket over det her føler jeg.

Tanker?
Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 16:11
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 2 person

1. De større udlejere og administrationsvirksomheder har faste aftaler med håndværkere med mere, så de kender prisen på forhånd og har regneark eller software til beregning ud m2 m.m.. Det er almindeligt de laver en slutopgørelsen inden alt arbejdet er udført, men det er ikke lovligt at opkræve penge for noget som ikke bliver udført, så det er ikke lovligt at kræve betaling for slibning når de har lagt nyt gulv.

Du bør derfor gøre indsigelse og kræve de 2.872 kr. retur.

2. Her kender de normalt også prisen på forhånd, men jeg studser over at du skal betale for rengøring efter håndværkere. Her bør du og udlejer som minimum dele udgiften ud fra hvem der reelt har skulle betale håndværkerne. I denne sammenhæng lyder 6.5 time voldsomt hvis udlejer har haft gulvlægger for egen regning i næsten alle rum.

Her bør du gøre indsigelse og kræve dokumentation for reelle udgifter og hvordan beløbet er fordelt imellem dem og dig.

---

Du bør sende din indsigelse med krav om tilbagebetaling så du får en kvittering for modtagelsen.

Her er det en god idé at sætte en rimelig frist, f.eks. 14 dage, og skrive du agter at indbringe sagen til huslejenævnet efter den dato.

Det lyder også som om det kunne være en god idé at minde din tidligere udlejer om at det koster dem en gebyr på 6.597 kr. (tal fra Aalborg Kommune), når de taber sagen i huslejenævnet. Det koster dig 345 kr. at klage.

https://www.aalborg.dk/politik/udvalg-raad-og-naevn/naevn/huslejenaevnet  

(Jeg er ikke jurist)

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 611
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 09:16
Gennemsnit 5.0 stjerner givet af 1 person

Det er i hovedtræk helt korrekt hvad Karsten skriver.

Udlejer skal selvfølgelig dokumentere de beløb han fratrækker depositum og forudbetalt husleje og har han ikke udført de arbejder som er anført i fraflytningsrapporten, skal han naturligvis ikke have nogen form for betaling.

Som jeg forstår dit skriv, har du efterladt boligen i ryddet og rengjort stand, således som din pligt er i henhold til bestemmelsen i lejekontrakten, af hvilken årsag udlejer ikke kan kræve noget beløb overhovedet og da slet ikke da der ikke er foretaget gulvafslibning.

Således som udlejer har behandlet dig, ville jeg under ingen omstændigheder bakse mere med udlejer, men gå direkte til huslejenævnet, som klart vil afgøre sagen til din fordel.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
Vi bruger cookies til at sikre, at du får den bedste oplevelse på Amino
Læs mere