Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beregning af skat efter omlægning af Aps regnskabsår

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har haft Aps med konsulentrådgivning siden 2008 med forskudt regnskabsår (1/7-30/6). I 2021 i forbindelse med ny revisor og omlægning til mere passiv drift (investering i værdipapirer) fik jeg ændret regnskabsår fra 2022 til kalenderåret. Det er på plads.

Der blev lavet og indberettet en årsrapport for 1/7-31/12 2021. Nu skal der laves en årsrapport for 2022 samt et skatteregnskab for 2022 inklusiv omlægningsperioden for de seks måneder i 2021.
I runde tal ser årets resultat nogenlunde således ud:

2022 (JAN-DEC) 2021 (JULI-DEC)

Bruttofortjeneste (drift) 0 220.000
Personaleomkostninger -400.000 -200.000
Finansielle indtægter 50.000 250.000
Finansielle omkostninger -550.00 -60.000
Resultat før skat -900.000 210.000

Jeg ville umiddelbart mene, at selskabet hverken kan stilles ringere eller bedre som følge af en omlægning af regnskabsår. Derfor bør årets resultat være -690.000 kr, og der kan udskydes selskabsskat på 151.800 kr til kommende regnskabsår.

Min revisor mener anderledes. Han omregner et resultat for 2022 på 12 måneder: -690.000 kr / 18 måneder *12 måneder = -460.000 kr. Af dette beregnes en selskabsskat på - 101.000 kr for 2022. Jeg får et imaginært overskud, jeg nu skal betale skat af.

Er der nogen der kan forklare om 12-måneders reglen har relevans her, og om den er korrekt anvendt, fx om tab på aktier også skal med? Min revisor har skrevet: ”Når man ændrer regnskabsår, skal der laves en opgørelse af netto skattepligtig indkomst for hele perioden, og det skal derefter omregnes til 12 måneder. Og ja det kommer til at ramme dig fordi der opstår underskud, hvor man godt kan sige, du mister en fradragsværdi. Omvendt får man en fordel, hvis der var samlet overskud i omlægningsperioden.” Kan det virkeligt være korrekt?

Pinen stopper ikke her. For at beregne udskudt selskabsskat (overført underskud) så trækkes skatteværdien af overgangsperioden i 2021 på 46.200 (22% af 210.000 kr) fra, så den bogførte udskudte selskabsskat ender på 54.000 kr.

Det strider mod min logiske sans, at en simpel omlægning af regnskabsåret skal koste mig ca 100.000 kr.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er for mange tal osv for mig - men ja det er kompliceret og ved omlæggelse omregnes til 12 mdr . kun ved første regnskabsår bruges f.eks 18 mdr

Er din revisor aut revisor, så tror jeg nu det er korrekt, er det en bogholder der kalder sig revisor blot så måske ikke

Ellers må du jo tage en second opinion eller håbe på en revisor som lier kommer ind i tråden

her lidt om det regnskabs og skattemæssigt komplicerede Ø90 – Omlægning af regnskabsår - SEGES Innovation 

Aktier er lagerbeskattede og indgår i resultat med primo købssaldo eller primo året mod ultimo saldo så tab vil indgå 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar. Min (aut.) revisor har ændret kurs. Han havde fået blandet regler for kildeskat og selskabsskat sammen. 'Pinligt' er hvad han selv kalder det. Svaret er i erhvevsskatteloven §10.stk.4. 

PS: John - jeg har i mange år som selvstændig med Aps (+15 år) ofte  haft stor uvurderlig gavn af dine svar, kommentarer, indsigt, og korrektioner af vildspor her på amino. Tak for det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ml34:
Svaret er i erhvevsskatteloven §10.stk.4. 

Bare for god ordens skyld - så er det ikke i erhvervsskattelovens §10.stk.4. det står. Det omhandler noget helt andet. Det er derimod i selskabsskattelovens §10.stk.4.

Tilmeldt 13. Mar 23
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt - tak:

Selskabsskatteloven §10:

Stk. 4. Fremkommer der ved omlægning af indkomstår en indkomstperiode, der er kortere eller længere end 12 måneder, foretages skatteansættelsen på grundlag af indkomsten i den benyttede indkomstperiode

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ml34:

Korrekt - tak:

Selskabsskatteloven §10:

Stk. 4. Fremkommer der ved omlægning af indkomstår en indkomstperiode, der er kortere eller længere end 12 måneder, foretages skatteansættelsen på grundlag af indkomsten i den benyttede indkomstperiode

altid gode svar fra Lier - godt det kon på plads

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jun 23
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 04:56
Hvor mange stjerner giver du? :
For at være klar, er det ikke nævnt i erhvervsskattelovens § 10.stk.4. Det er gyldigt. Den handler om et helt andet emne. Det er dog under selskabsskattelovens § 10.stk.4.
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)