Jeg er blevet sygemeldt og har en sygedrifttabsforsikring som dækker min manglende omsætning. Nu har jeg første gang fået en overførsel og er i tvivl om hvordan det skal bogføres. Der er tale om en enkeltmandsvirksomhed og det er virksomheden der er forsikret og udbetalingen går direkte til virksomhedens nemkonto.
Jeg tænker at det er et beløb som skal indgå i virksomhedens omsætning og som skal beskattes da det er en erstatning for skattepligtig indkomst.
Jeg anvender Dinero, men de har ikke kunne give et tilfredsstillende svar på dette.
Findes der en særlig regnskabskonto der hedder "andre indtægter" i Dinero. Jeg antager at jeg skal lave et finansbilag med bank som den ene konto og så "andre indtægter" som modkonto.
Findes der en særlig regnskabskonto der hedder "andre indtægter" i Dinero. Jeg antager at jeg skal lave et finansbilag med bank som den ene konto og så "andre indtægter" som modkonto.
På forhånd tak
Nej ikke som jeg ser det. Du må kunne høre deres support hvordan du får en indtægtskonto der ikke hører under omsætning - feks alle med coronastøtte osv har samme problem
I værste fald må du jo bogføre som en oms indtægt uden moms mod bank, men korrekt er det ikke så hør deres support om hvad du gør med en indtægt der ikke er omsætning - støttemidler osv -
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nej ikke som jeg ser det. Du må kunne høre deres support hvordan du får en indtægtskonto der ikke hører under omsætning - feks alle med coronastøtte osv har samme problem
jep ny konto - men problemet er lidt, at den kommer under omsætning hvad det ikke er - fordi Dinero ikke har en indtægtsgruppe som er "andre indtægter" til f.eks forsikringens penge, corona støtte, eller for den sags skyld hvis man får fondsstøtte fra nogen - en indtægt uden moms men den skal ikke med i tallet for omsætning
for enkeltmands er det ret så lige meget, men for et ApS hvor oms indgår i rapport - burde der kunne laves en indtægtskonto som ikke talte med i omsætning men andre indtægter . efter min mening
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
I tilfælde af at jeg bruger coronavejleningen, så kalder jeg kontoen sygedriftstab udbetaling eller lign?
Dineros support kom med denne løsning:
“Det skal laves som et finansbilag:
Dato: Datoen du har modtaget pengene
Konto: 55000 Bank Beløbet du har modtaget i plus Modkonto: 7160 Erhvervsforsikringer”
Det betyder i praksis at der i min administration er et overskud da husleje, internet mv endnu ikke overstiger forsikringsudbetalingen og kommer nok ikke til at gøre det.
Det vil næppe give problemer men jeg ville hellere have det som en "anden indtægt" som Dinero bare ikke har som gruppe. I begge løsninger undgås det i omsætning men det ER jo erstatning for din indtægt og som Dinero gør, så kunne du teoretisk set et år få positive udgifter samlet. Skattemæssigt sker der ikke noget galt, så jeg tror bare jeg ville følge dem
vh John Hannover