Jeg har siden 1/7-22 ejet en PMV, hvor jeg sælger håndlavede smykker og strikketilbehør. Jeg har nu - pr. 1/2-23 ændret driftsform til enkeltmandsvirksomhed for at kunne momsregistrere mig - hvilket jeg så også har gjort nu, også med registrering fra 1/2-23.
Jeg har selvfølgelig både solgt og købt varer i januar, og tilmed også været på en stor messe den måned, med en del indtægter - og udgifter. Og efterfølgende fik jeg også en aftale med en butik, så jeg har også haft mit første salg til en anden virksomhed i januar.
Jeg er totalt forvirret over, hvordan jeg så indberetter moms for indtægterne og udgifterne i januar? Jeg har jo bl.a. allerede sendt en faktura til virksomheden der købte smykker af mig - uden moms - da jeg ikke var momsregistreret på det tidspunkt, og vedkommende har også betalt, og jeg har oprettet fakturaen i mit regnskabsprogram - uden moms. Derudover har jeg også oprettet mit samlede salg på messen som en samlet faktura - uden moms - da jeg ikke vidste på daværende tidspunkt, at jeg ville momsregistrere mig nu. Skal jeg bare slette og rette i de fakturaer og lave en ny bogføring, eller hvad er det bedste at gøre? Særligt ift. den butik jeg har solgt til - der kan jeg da ikke nå at ændre i det nu - eller hvad?
For vi er enige om, at jeg også skal lave momsregnskab for januar, selvom jeg først har registreret mig fra 1. februar, ikke?
Og lige et andet spørgsmål i samme kategori - jeg tager forholdsvis ofte på markeder og messer - er der nogle der har et godt fif til bogføring efter sådan nogle messer? Jeg bruger Billy som regnskabsprogram - må jeg gerne oprette det samlede salg som én faktura, eller skal jeg sidde og oprette faktura for hver enkelt kunde, der har været hos mig - efter messen?
Beklager de mange spørgsmål - men jeg er lidt forvirret i denne virksomhedsjungle, og er meget bange for at gøre noget helt forkert :))
Hvis du først er moms reg. fra 1/2-23 så er dit salg i januar uden moms.
bymyr:
Beklager de mange spørgsmål - men jeg er lidt forvirret i denne virksomhedsjungle, og er meget bange for at gøre noget helt forkert :))
Jeg vil klar klar enbefale dig at få en dygtigt bogholder til at hjælpe dig med bogføringen i fremtiden. Du skal din tid på at udvikle dig forretning frem for at spilde tid med bogføring.
Mange tak for dit svar. Jeg så bare nogle guides på skat.dk i går, og mener bare de sagde man skulle indberette for hele den periode man blev registreret i. Men jeg kan jo have misforstået.
Tak for anbefalingen - det kunne også være virkelig dejligt, men det er økonomien desværre ikke til lige nu, særligt da det er en virksomhed jeg driver ved siden af mit studie.
mener bare de sagde man skulle indberette for hele den periode man blev registreret i. Men jeg kan jo have misforstået.
Det er også korrekt at indberetningen er for hele perioden - så når der åbnes efter 1/4 for 1.kvartal så er det første kvartals tal du skal skrive, og for dig er det jo så uden januar som ikke findes . men det er ikke per måned men hele 1. kvartal når du er kvartalsmoms betalende
Den har jeg hørt et utal af gange fra nye ivæksættere.
Spørgsmålet er om du overhoved har råd til at lade være! Hvis du tilmed kun har begrænset tid til dit firma, giver det absolut ingen mening at bruge tiden på bogholderi. Din tid skal bruges på kunder og firma udvikling. Iøvrigt vil en bogholder kunne klare bogføringen mange gange hurtigere end dig, så du vil få en masse tid frigivet. Jeg vil umidelbart antage at du ikke har behov for en bogholder mere end nogle få timer pr. måned, så de penge burde du hurtigt kunne tjene hjem.
Må man spørge hvad det er dit firma arbejder med ?
Det kan jeg godt følge dig i. Jeg betaler dog allerede for Billy, Pro da jeg tænkte det ville mindske mit tidsforbrug, og automatisere flere ting. Men jeg forstår hvad du mener, og vil selvfølgelig overveje det :)
Vær opmærksom på at dit økonomisystem, uanset hvad det hedder, er et stykke værktøj - du kan sagtens lave fejl med det rigtige værktøj hvis du ikke ved hvad du skal gøre.
Jeg kan f.eks. ikke lægge tag på mit hus, selv ikke hvis jeg fik stillet tømrerens værktøj til rådighed ;-) Der vil helt sikkert være noget fagligt og ikke mindst lovgivningsmæssigt jeg ville fejle på.