Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregistreret fra 1. februar, hvordan indberetter jeg for 1. kvartal/januar?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Feb 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer.

Jeg har siden 1/7-22 ejet en PMV, hvor jeg sælger håndlavede smykker og strikketilbehør. Jeg har nu - pr. 1/2-23 ændret driftsform til enkeltmandsvirksomhed for at kunne momsregistrere mig - hvilket jeg så også har gjort nu, også med registrering fra 1/2-23.

Jeg har selvfølgelig både solgt og købt varer i januar, og tilmed også været på en stor messe den måned, med en del indtægter - og udgifter. Og efterfølgende fik jeg også en aftale med en butik, så jeg har også haft mit første salg til en anden virksomhed i januar.

Jeg er totalt forvirret over, hvordan jeg så indberetter moms for indtægterne og udgifterne i januar? Jeg har jo bl.a. allerede sendt en faktura til virksomheden der købte smykker af mig - uden moms - da jeg ikke var momsregistreret på det tidspunkt, og vedkommende har også betalt, og jeg har oprettet fakturaen i mit regnskabsprogram - uden moms. Derudover har jeg også oprettet mit samlede salg på messen som en samlet faktura - uden moms - da jeg ikke vidste på daværende tidspunkt, at jeg ville momsregistrere mig nu. Skal jeg bare slette og rette i de fakturaer og lave en ny bogføring, eller hvad er det bedste at gøre? Særligt ift. den butik jeg har solgt til - der kan jeg da ikke nå at ændre i det nu - eller hvad?

For vi er enige om, at jeg også skal lave momsregnskab for januar, selvom jeg først har registreret mig fra 1. februar, ikke?

Og lige et andet spørgsmål i samme kategori - jeg tager forholdsvis ofte på markeder og messer - er der nogle der har et godt fif til bogføring efter sådan nogle messer? Jeg bruger Billy som regnskabsprogram - må jeg gerne oprette det samlede salg som én faktura, eller skal jeg sidde og oprette faktura for hver enkelt kunde, der har været hos mig - efter messen?

Beklager de mange spørgsmål - men jeg er lidt forvirret i denne virksomhedsjungle, og er meget bange for at gøre noget helt forkert :))

Mvh Marie
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 09:30

Hej

Hvis du først er moms reg. fra 1/2-23 så er dit salg i januar uden moms. 

bymyr:
Beklager de mange spørgsmål - men jeg er lidt forvirret i denne virksomhedsjungle, og er meget bange for at gøre noget helt forkert :))

Jeg vil klar klar enbefale dig at få en dygtigt bogholder til at hjælpe dig med bogføringen i fremtiden.  Du skal din tid på at udvikle dig forretning frem for at spilde tid med bogføring

Tilmeldt 10. Feb 23
Skrevet kl. 09:38
Mange tak for dit svar.
Jeg så bare nogle guides på skat.dk i går, og mener bare de sagde man skulle indberette for hele den periode man blev registreret i. Men jeg kan jo have misforstået.

Tak for anbefalingen - det kunne også være virkelig dejligt, men det er økonomien desværre ikke til lige nu, særligt da det er en virksomhed jeg driver ved siden af mit studie.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08

bymyr:
mener bare de sagde man skulle indberette for hele den periode man blev registreret i. Men jeg kan jo have misforstået.

Det er også korrekt at indberetningen er for hele perioden - så når der åbnes efter 1/4 for 1.kvartal så er det første kvartals tal du skal skrive, og for dig er det jo så uden januar som ikke findes . men det er ikke per måned men hele 1. kvartal når du er kvartalsmoms betalende

Måske du i stedet kan få råd til en letlæst e-bog eller paperback om regnskab og bogføring mm, lavet til begyndere uanset program https://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 13:05

bymyr:
men det er økonomien desværre ikke til lige nu,

Den har jeg hørt et utal af gange fra nye ivæksættere. 

Spørgsmålet er om du overhoved har råd til at lade være!  Hvis du tilmed kun har begrænset tid til dit firma, giver det absolut ingen mening at bruge tiden på bogholderi. Din tid skal bruges på kunder og firma udvikling.   Iøvrigt vil en bogholder kunne klare bogføringen mange gange hurtigere end dig, så du vil få en masse tid frigivet.  Jeg vil umidelbart antage at du ikke  har behov for en bogholder mere end nogle få timer pr. måned,  så de penge burde du hurtigt kunne tjene hjem.  

Må man spørge hvad det er dit firma arbejder med ?

Held og lykke

Ravn

Tilmeldt 10. Feb 23
Skrevet kl. 13:12
Tak for dit svar.

Det kan jeg godt følge dig i. Jeg betaler dog allerede for Billy, Pro da jeg tænkte det ville mindske mit tidsforbrug, og automatisere flere ting. Men jeg forstår hvad du mener, og vil selvfølgelig overveje det :)

Jeg laver håndlavet strikketilbehør og smykker.

Mange tak!
Tilmeldt 10. Feb 23
Skrevet kl. 13:14
Det giver god mening, det kan jeg sagtens se. Mange tak for svar!

Det var et rigtigt godt tip, tusind tak. Den vil jeg klart kigge på :)

Mvh Marie

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 13:31

bymyr:
eg betaler dog allerede for Billy, Pro da jeg tænkte det ville mindske mit tidsforbrug, og automatisere flere ting

Husk stadig på at det er dig der er ansvarlig for at tingene er lavet korrekt, så stol aldrig blindt på et automatiseret regnskabssystem. 

bymyr:
Jeg laver håndlavet strikketilbehør og smykker.

Hvis du laver smykker i ædelmetal f.eks sølv, skal du være tilmeldt ædelmetal kontrollen. 

Hilsen

Ravn

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 13:48

Hej Marie

bymyr:
Jeg betaler dog allerede for Billy, Pro

Vær opmærksom på at dit økonomisystem, uanset hvad det hedder, er et stykke værktøj - du kan sagtens lave fejl med det rigtige værktøj hvis du ikke ved hvad du skal gøre.

Jeg kan f.eks. ikke lægge tag på mit hus, selv ikke hvis jeg fik stillet tømrerens værktøj til rådighed ;-)
Der vil helt sikkert være noget fagligt og ikke mindst lovgivningsmæssigt jeg ville fejle på.

Held og lykke med projektet
/Brian

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)