Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af "copyright"-billede. Hvad skal man betale?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Ja, vi har lavet en fejl. Vi har fået leveret to mockup til to produkter af en ekstern freelancer, hvor det så viser sig, at billedet har været copyrightet (på trods af lovning om, at det var købt på et stocksite). Selve produktet er reelt nok, men baggrunden (stue-miljø - klassisk stockphoto) tilhører åbenbart en fotograf fra Tyskland.

Vi har naturligvis fjernet billedet med det samme.

Den tyske advokat vil nu have 4000 EUR i kompensation, da fotografen er "meget dygtig og anerkendt".

Det lyder lidt højt syntes vi. Det er jo ikke selve billedet vi har solgt, men vi har selvfølgelig haft det forevist på vores side (i en redigeret udgave, da vores produkt var isat).

Hvordan og hvorledes bør vi forholde os? Vi er kun registeret i DK, så skal sagen køres i DK (i worst case). Eller skal vi bare betale ved kasse 1? Vi vil egentlig gerne betale noget kompensation, da der jo er sket noget forkert, men 4000 EUR virker bare lidt voldsomt her.

Pft. :)

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Prisen virker meget høj for et billede, så jeg vil anbefale dig at forsøge at forhandle prisen ned.

Hvis du ikke kan forhandle dig til et forlig, kan din modpart kun føre sagen i danmark.

Læs: https://zzm.dk/jeg-har-kopieret-en-tekst-eller-et-billed-hvad-goer-jeg/

Hvis du har brug for hjælp kan du købe rådgivning på timebasis hos not-allowed.dk, som har meget erfaring med sager som denne.

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det virker nemlig lidt højt. Det er ét foto, der er blevet brugt 2 gange (til 2 forskellige produkter). Og det er sådan et standard stue-miljø, der ligner så meget andet. 

Det er et licens-agentur, der har rettighederne til dette fotografi, der har kontaktet os via deres advokat. Og altså ikke fotografen selv. 

Fotografen er ifølge brevet en dygtig/kendt fotograf med en portfolio på mange tusinde billeder. Jeg ved ikke hvor meget dette påvirker beløbet. Men selve billedet er der ikke noget unikt i, særlige kendetegn eller lign.

Vi kan jo evt. prøve at komme med et modbud, der er noget lavere, for vi vil egentlig også bare have sagen ud af verden.

Men hvordan regner man sådan en erstatningssum ud? Jeg kunne forstå, hvis man havde publiceret billedet i et stort magasin, solgte billedet videre eller lignende. Så ville et højere krav jo give fin mening. Men ja, håber at nogle måske har været igennem samme mølle og kan give lidt fif. :)

Pft.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Ja det er i den høje ende. Måske det kan være skærpende, hvis der ud over brug af billedet er redigeret og sammenklippet. Normalt ender retslige afgørelse på ca 3000 og det er så DKK - og ja sagen skal du køre i Danmark givet - de bruger så ofte en dansk copyright virksomhed til at køre den derfra

Jeg ville bede www.not-allowed.dk morten om hjælp (koster lidt men er nok pengene værd) de er gode til det område. Hils fra os herinde

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Jul 18
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Redigeret på den måde, at et produkt er sat ind på billedet. Så det er ikke fordi fotografiet er bearbejdet for at gøre selve fotografiet anderledes. Der er photoshoppet en vare ind i rummet. Varen er 100% fokus på billedet, som blot tjener som baggrund til produktet.

Tak for henvisningen.

Og vi er helt med på, at de selvfølgelig skal have en kompensation. Men det skal også bare være fair og efter gældende praksis. :)

Pft.

RoomForMore.dk | Boligindretning, plakater, knager, spejle, borde, stole, tæpper, puder - kort sagt alt til boligindretningen | RoomForMore.dk

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for anbefalingen til jer alle :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)