Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bliver min virksomhed opfattet som iværksætter igen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kloge mennesker

Jeg har den udfordring, at jeg i 2016 oprettede en enkeltmandsvirksomhed og fik et CVR-nummer. CVR-nummeret skulle jeg bruge til at modtage penge fra forskellige fonde, som har støttet mig i udviklingen af det nyt innovativt produkt.
I 2023 forventer jeg endelig at gå på markedet med mit produkt. Udfordringen er nu, at de forskellige offentlige instanser/puljer, som støtter nye virksomheders indtræden på markedet (netværk mv.), opdeler virksomheder i to: iværksættere og SMV. Og hvis man er mere end to år, er man ikke længere iværksætter.
Jeg vil derfor gerne lukke mit firma og starte op igen. Jeg syntes dette er fair, da jeg går fra mange års udvikling, til nu at være en salgsvirksomhed. (Samtidig kan jeg ikke komme i betragtning til noget som SMV, da jeg ikke har nogle ansatte) Men damen hos SKAT fortalte, at det ikke vil hjælpe mig, da CVR-nummeret vil hænge ved, så det nye firma vil få samme alder som det gamle firma. Dvs. at det vil fremgå som om jeg har en virksomhed med 7 år på markedet, selvom virksomheden først nu indtræder på markedet.
Jeg ønsker desuden at beholde firmanavnet.
Hvordan kan jeg komme rundt om dette, på en lovlig og ordentlig måde.
Jeg håber at min problemstilling er klart formuleret, eller lad mig det endelig vide.

Bedste hilsner til jer
Lisbeth
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det tror jeg ikke du kan komme uden om - det ville jo også være ren omgåelse af disses forsøg på at skille mellem iværksætter og SMV
Du får samme CVR ved genstart og af det vil din oprindelige dato altid fremgå.

Et alternativ kunne være at stifte et ApS som så er selvstændig juridisk enhed MEN her kan du blive beskattet af goodwill du har opnået fra dine oprindelige støtter, når den goodwill mm (afskrevne aktiver) flyttes over i ApS, så det bør du klart undersøge med en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Hvorfor er det du mener staten skal blive ved med at støtte dit projekt ? 

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn.

Staten og EU ønsker at støtte iværksættere med forretningsideer med solidt potentiale. Formålet er på sigt at øge Danmarks/EUs konkurrenceevne og at skabe flere danske/europæiske arbejdspladser. Lige vedr. den pågældende situation er den støtte jeg ønsker ikke penge, men deltagelse i nogle vækstseminarer. Det betaler iværksættervirksomheden så for til en fornuftig penge.  

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svaret John

Mit problem er at jeg heller ikke er SMV. Det ville være fint, hvis min virksomhed var det. Men så skal man være to årsværk. Og jeg har ingen ansat eller partner. Så jeg er i limboland.
Jeg undersøger muligheden for Aps og beskatningsreglerne for goodwill. Tak for denne indsigt om at være opmærksom på værdien af goodwill.

BH
Fra Hørsholm
Tilmeldt 20. Jan 23
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Har du fundet ud af det, Lisbeth?

https://www.21-5.dk/

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lasse

Lige nu er det sat på pause idet både konsulenten hos min brancheforening og Iværksætterdanmark selv har foreslået at se igennem fingrene med datoen for min CVR-registrering, for at jeg kan deltage i deres aktiviteter. De kan jo godt se, at jeg har 0-omsætning.

Men det er bestemt noget jeg skal have undersøgt, for det bliver stærkt relevant på et tidspunkt.

Det bliver bare straks mere kompliceret med Aps, tror jeg. Min største bekymring er , at jeg har skudt en stor egenopsparing ind i firmaet, med ro i maven, da jeg jo bare kan hæve dem igen, såfremt jeg støder på uforudset forhindring inden mit produkt lander på markedet. Men hvis jeg ændrer til Aps., kan jeg måske ikke få mine penge ud igen, uden at skulle betale skat eller andet.. Det skal jeg også have undersøgt.

BH
Lisbeth
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

LisbethJacobsen:
kan jeg måske ikke få mine penge ud igen, uden at skulle betale skat eller andet.. Det skal jeg også have undersøgt.

Du bør få lidt rådgivning hos en godkendt revisor, så du kan få din tvivl afklaret. 

Tilmeldt 8. Jan 23
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja du har helt ret. Det bliver jeg nødt til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

LisbethJacobsen:
Min største bekymring er , at jeg har skudt en stor egenopsparing ind i firmaet, med ro i maven, da jeg jo bare kan hæve dem igen, såfremt jeg støder på uforudset forhindring inden mit produkt lander på markedet. Men hvis jeg ændrer til Aps., kan jeg måske ikke få mine penge ud igen, uden at skulle betale skat eller andet

de hører til mellemregning og beskattes ikke - uanset omdannelse. Spørgsmålet er mere

1 har du penge nok sammen med goodwill ud fra det du har udviklet nu - til der er værdi 40.000 som en revisor kan omdanne til skat som skattefri omdannelse

2 har du ikke værdi nok, så vurderer revisor din goodwill og afskrevne aktiver som så beskattes, og laver en skattepligtig omdannelse

Dit indskud kan du få ud uden skat - måske enklest ved at det inden EMV lukkes betales ud til dig, hvorefter du laver nyt lån til ApS på helt samme på markedsvilkår

se de to omdannelsesmetoder og gå til revisor og vær sikker på at fonden eller hvad det var, er OK med en omdannelse til ApS

https://johnhannover.blogspot.com/2018/07/skattefri-eller-skattepligtig.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)