Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af underskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 29. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

I 2021 år havde min enkeltmandsvirksomhed et negativt resultat på 21.000.

Jeg spekulerer på, om de -21k skal overføres til regnskabsåret 2022, eller om nye regnskabsår altid starter på 0,- ?
Det er svært at finde oplysninger om dette på SKAT og Virks hjemmesider, så nu spørger jeg Aminos godtfolk :)

/CV
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det klarer dit regnskabsprogram når du afslutter året, så overføres til egenkapital - så det er bare at afslutte. (og du bør 110% klart jo bruge et regnskabsprogram) Regnskabet starter så med 0 resultat

Underskud skal i rubrik 112 i årsopgørelsen, og har du det 3 år i træk KAN skat underkende fradrag for underskud og lukke registrering, men der sker intet år 1 og normalt heller ikke år 2

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,
Tak for svar!

Jeg bruger af forskellige årsager excel fremfor et regnskabsprogram men ved godt, at det besværliggør mange ting.

Min virksomhed har underskud for 3. år i træk, da jeg udbetaler hele omsætningen (næsten) som løn til mig selv. Så i princippet burde regnskabet gå i 0,- men der bliver altid et lille underskud pga. afskrivninger.

Så dit svar afføder et nyt spørgsmål:
Skal jeg undlade at afskrive på inventar i år for at gå i 0,- og dermed undgå at SKAT underkender foregående års fradrag for underskud?

/CV
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

I enkeltsmands får man ikke løn.

Over-/underskud bliver lagt sammen men dine øvrige indtægter i skat opgørelsen.

christian valsøe:
jeg udbetaler hele omsætningen (næsten) som løn til mig selv

det forstår jeg ikke, at du gør. Du skal højest "lege" med dit overskud og resten bruge til moms og vareindkøb.

Tilmeldt 29. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amadeo,

Tak for svar.

Min virksomhed er en servicevirksomhed, der sælger tjenester (oversættelse, korrekturlæsning mm.), så der er ingen vareomkostninger. Alle mine kunder er udenlandske, hvilket betyder at jeg udelukkende eksporterer og derfor er fritaget for at skulle betale dansk moms. Altså er min eneste udgift (udover nogle få udgifter til inventar og konsultentbistand) personaleomkostninger, det jeg kalder "løn".

Hvis jeg forstår dig korrekt, skal jeg ikke opføre den løn, jeg udbetaler til mig selv, som lønindtægt men snarere som overskud af egen virksomhed?

/CV
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

christian valsøe:
Jeg bruger af forskellige årsager excel fremfor et regnskabsprogram men ved godt, at det besværliggør mange ting.

først og fremmest vil det oftest betyder at skat ikke anerkender ens resultat og man får skat af meget mere - helt enkelt fordi excel IKKE overholder bogføringsloven - kan rettes bagud mm - og den dag skat måtte stille ? til underskud, vil du DYBT fortryde du brugte et program skat generelt ikke kan anerkende

christian valsøe:
Min virksomhed har underskud for 3. år i træk, da jeg udbetaler hele omsætningen (næsten) som løn til mig selv. Så i princippet burde regnskabet gå i 0,- men der bliver altid et lille underskud pga. afskrivninger.

endnu værre - der er ikke løn i enkeltmands og du kan ikke skabe underskud ved at udbetale løn - du beskattes af hele dit overskud uanset privat hævet. Kun ved VSO kan du have en acontoskat men det har du givet ikke
Du er - rent ud sagt- i deep shit ved en skattekontrol

Det med at undlade afskrivninger springer jeg over, for du har givet slet ikke underskud. Du er fri for at betale moms, men jo ikke for at være momsregistreret og indberette dit salg momsmæssigt - per kunde i EU hvis de er virksomheder og samlet for uden for EU - og med dansk moms hvis din ydelser er købt af privat i EU eller - anvendes i feks EU 

Er du et ApS er der løn men så er excel endnu værre og du skal ud i digital bogføring og senest 1/1-2023 have skriftlig bogføringsprocedure på plads

Du løber en risiko, som mange andre jeg har set gøre som du gør, endte i personlig konkurs med skatteregninger på flere hundrede tusinde.

Få orden på det med en revisor eller bogholder med forstand - og stop excel og gør det selv - for DIN skyld, ikke for min

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tak for uddybende svar.

Min virksomhed er momsregistreret, og jeg indberetter hver måned min indtægt. Alle mine kunder er momsregistrerede i deres respektive lande, så der er ingen handel med private.

Men jeg tager dine input til efterretning og finder mig en revisor i en fart.
Tak!
/CV
Tilmeldt 27. Aug 08
Indlæg ialt: 1161
Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

christian valsøe:
min eneste udgift (udover nogle få udgifter til inventar og konsultentbistand) personaleomkostninger

jeg er bange for, at du trækker for meget fra i "omkostninger" - som Skat måske ikke er helt enig med dig.

Jeg vil gøre alt for at ikke være i underskud i år.

Igen: ikke nogen løn for dig som udgangspunkt. Dine ind-/udbetalinger fra konto har ingen betydning i dit resultat.

Du kan gøre det så ofte, som du vil. Jeg antager du har erhvervskonto i banken? Hvis ikke - stort problem i fremtiden.

Resultat (plus eller minus) indberetter du i din skatopgørelse. Så er der ikke mere.

Tilmeldt 29. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svar.

Jeg har en erhvervskonto, så den del er på plads.

Det lyder til at jeg indberetter forkert i min forskudsopgørelse ud fra det, du siger. Hvis jeg forstår dig korrekt skal jeg ikke indberette det, jeg udbetaler til mig selv i 207: anden personlig indkomst, men i 221: overskud af selvstændig virksomhed?

/CV
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du udbetaler til dig selv via mellemregning status og det har INTET med skat at gøre, da det jo ikke er del af driften og ikke ændrer dit resultat med 1 eneste krone

Derfor er det overskud du skal angive - med skattekorrektioner (f.eks ikke fradrag for dit års/månedsgebyr til banken, så det skal, sammen med sikkert andre poster der ikke giver fradrag lægges til dit resultat af drift for at indberette resultat til skat -  og så efter man har lavet varelager korrektion hvis man har et varelager, hvad du vist ikke har. 

jeg ville købe mig hjælp (og nej jeg laver ikke den slags - så ikke reklame, ser bare SÅ mange med pludseligt skattegæld på flere hundrede tusinde kroner grundet excel regnskaber og total mangel på forståelse af skat i personlig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)