Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding med Drift ApS, men hvad så med udgifter det første år i Holding?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Kolding
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg har netop oprettet et Holding ApS og to Drift ApS'er. Indskud i Holding var 80.000 DKK, som så rullede videre som startkapital i Drift ApS 1 og 2. Så langt, så godt.

Nu skal jeg så bestille erhvervskonti til alle tre selskaber, men sjov nok koster det jo penge og det er fint med Drift ApS 1 og 2, men Holding ApS har jo "lånt alt ud" til de andre og tanken var først at der skulle komme udbytte når der var gået et år.

Hvordan gør man lige det smartest uden at skulle sætte f.eks. en kassekredit op for Holding ApS? Kan jeg lade Drift ApS 1 eller 2 tage de omkostninger? Eller er jeg simpelthen nød til at indskyde mere i Holding ApS?

Da Drift ApS 1 er konverteret fra et EMV sendes der allerede den første faktura her 1. januar (services som leveres under Januar 2023). Så reelt kunne der laves et udbytte når de første fakturaer er betalt i februar 2023.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du lader drift låne holding pengene bare - er det i længere tid og lidt større beløb, skal der beregnes rente

De der erhvervskonto skal du også lige vide, du IKKE har fradrag for i dit skattepligtige resultat når vi taler måned/årsgebyr https://johnhannover.blogspot.com/2021/09/bankers-gebyr-for-erhvervskonto-ikke.html så de skal i både holding og drift 1 og 2 bogføres, så de lægges til skatteresultatet i de årlige skattereguleringer

Uanset du sender en faktura fra et nyt drift 1/1 så kan du ikke udlodde udbytte op til holding før der er et afsluttet regnskabsår og i det findes en fri kapital til udlodning med indberetning

Du kan også personligt låne holding penge mod rente, men det er naturligt, at lade drift låne holding penge til disse ting typisk

  1. Bankkonto (uden fradrag)
  2. Stiftelsesomkostninger  (heller ikke fradrag)
  3. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring hvor holding CVR skal med på policen (5000 i bod per manglende)
  4. Regnskabsprogram (som jo i 2023 skal forberedes med henblik på digital bogføringslov for alle 3 selskaber og ofte vil koste en del per selskab, Allerede NU skal alle selskaberne have protokol for dette liggende færdigt https://johnhannover.blogspot.com/2022/09/digital-bogfring.html 
  5. Evt hjælp til regnskabet og sambeskatning for holding fra bogholder/revisor

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kolding
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar. Det er ikke mange bas-ører som udgangspunkt. Der skal vel laves en form for simpelt gældsbrev på det lån, eller hvordan? Der findes et par stykker på nettet, men kan ikke rigtigt få lov til at linke til dem ;-)

Alle tre selskaber er oprettet ved Dinero, så det er der styr på - Har endda fået lavet et par procedure beskrivelser også ;-)

At omkostninger til banken ikke var fradragsberettiget var godt nok nyt for mig. Som du også hentyder lidt på din blog, lyder det jo helt hul i hovedet. For stiftelsesomkostningerne, så er jeg med på at der ikke er fradrag for selve registreringen (var det 670 kr. til Erhvervsstyrelsen), men mine advokat omkostninger må da være dækket ind? Det er jo rådgivning som jeg har købt ifm opstart af virksomheden?

Arbejdsskadeforsikring kommer der styr på snart bankkonti er på plads i det nye år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

MaBoNi:
Det er ikke mange bas-ører som udgangspunkt. Der skal vel laves en form for simpelt gældsbrev på det lån


ja det er blot at drift ApS xxx har lånet Holding aps yyy kr xxxx som anfordringslån (kortfristet opsigelse) - og så en dato

Er beløbet over 10.000 kr eller mere, kan du tilføje en markedsrente f.eks 5-8% vil ofte være godkendeligt

Ja det er lidt overraskende for mig og mange, at der ikke er fradrag for års/månedsgebyrer til banken - men det er bekræftet både af skattestyrelsen og flere revisorer der har set det korrigeret ved kontrol - det del af formuesfæren.

Advokat i forbindelse med stiftelser - rådgivningen og arbejdet - er der heller ikke fradrag for LINK - Det er del af stiftelsesomkostningerne, dog - og sådan er det ofte, at skat og moms ikke er ens, er der fradrag for evt moms på denne regning.

Ingen stiftelsesomkostninger eller års/månedsgebyr bank er fradrag og skal tillægges resultatet

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan bruge en bank som Revolut hvor der er mulighed for gratis konto.

Det fungerer rigtig godt udenfor Danmark - noget mere problematisk i Danmark (kan kun betale via debit kort, apple pay... eller IBAN konti, hvilket eksempelvis Coopbank ikke accepterere

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
Du kan bruge en bank som Revolut hvor der er mulighed for gratis konto.
tvivler trådstarter bliver glad for den lille gratis revolut til to drifts aps og holding - med de begrænsede transaktioner man har i gratis for at være ærlig: det er godt til de helt små og - ja hvis man slet ikke har DK som hovedmarkede, men - min oplevelse fra mange brugere er, at det ER en nødløsning for dem (og samme med N26 osv)

De er så heller ikke så tilgængelige for alle som tidl. - har rigtigt mange udelukkede brancher i dag - nok for at sikre sig selv hvidvask kontrolmæssigt Not supported industries | Revolut Help Centre | Revolut viser de ret mange brancher

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
tvivler trådstarter bliver glad for den lille gratis revolut til to drifts aps og holding -

Enig - men han spurgte specifikt vedr. Holding, og der kan det være en fin løsning.

Fra Kolding
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar begge - Jeg havde faktisk ikke tænkt på en løsning hvor mit Holding bare kunne have en gratis konto, men på den anden side ville det også komplicere det på sigt.

Der er hermed lavet et fint gældsbrev mellem Drift ApS og Holding ApS.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Cookie - John Hannover:
tvivler trådstarter bliver glad for den lille gratis revolut til to drifts aps og holding -

Enig - men han spurgte specifikt vedr. Holding, og der kan det være en fin løsning.

jamen også enig - til holding er det da en brugbar løsning. Ofte kan man i banken få holding med ganske billigt dog, hvis man i forvejen har 2 drift - men gratis - næppe - så der duer revolut og N 26 jo lidt bedre 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)