eg ville helt givet stifte selskabet for tæt på ApS minimum eller A/S minimum og så indskyde et konvertibelt lån. Dette konvertible lån kan du tage ud skattefrit når der er andre penge i selskabet, og i så tilfælde ville de 600000kr (op til 800.000 for A/S og 1,260 mio kr for ApS) trækkes ud skattefrit hvis driftselskabet giver udbytte.
Du kan reducere din personlige risiko ekstremt meget ved ikke at binde for mange kontante midler i aktie/anparts kapital.
dels kræver det jo, at de 9 andre er med på, at man IKKE indskyder kapital men i hovedsagen låner selskabet -
Dels skal man huske, at der er den krølle (styringssignal og domme) hvor hvis man IKKE konverterer så beskattes man af den fordel man gav selskabet (uden at får pengene) men ja - man kan så få fradrag for tabet
Det forudsætter bare de andre 9 er med frem for at forvente at man indskyder de 1.3 mio som trådstarter vil finansiere via privat lån i huset
Men enig i, at HVIS alle er enige, og konvertibler bygges ind i vedtægter mm - så kan det være en løsning på muligt fradrag til aktieskat værdi - mod risiko for øget skat hvis selskabets værdi er øget når man tager penge tilbage og ikke konverterer. Det kræver i alle fald at få de 9 andre med på at selskabet får kapital på 40.000 kr hvilket jo er langt mindre end de forventede 10 x 600.000 kr eller 6 mio kapital
OM kapitalen betyder noget eller ikke- aner jeg ikke - men jeg tror det er op ad bakke at få aftalt konvertibelt lån på 596.000 kr og 4.000 kr indskud per 10 ejere ,i sådan et projekt - det vil generelt bryde hele ideen om solidarisk hæftelse, men kan selskabet nøjes med 40 t kapital - så kan man jo høre de andre - om alle skal indskyde 4000 per mand og indlåne 596.000 kr konvertibelt - med risiko for stor skat hvis man vælger ikke at konvertere mod fradrag for evt tab som aktieskat
vh John Hannover
John, du har vist misset at trådstarter vil etablere et holdingselskab der skal investeret i et driftselskab med 9 andre. Disse 9 andre har ingen interesse eller andel I om de 1,3 mio som holdingselskabet har at investere kommer fra indskud + lån eller kun fra indskud.
Driftselskabet skal jo ikke have noget konvertibelt lån - trådstarter låner bare holdingselskabet penge til at købe anparter for - penge som trådstarter så kan få tilbage uden at skulle betale yderligere skat!
Partnerne bør være langt mere interesserede i trådstarters og konens forhold ved skilsmisse eller død af en af parterne, og trådstarter bør gøre sig fuldstændig klart med sin ægtefælle hvad der evt sker - en skal have beslutningsmyndighed over den anden - Jacob Tøjner har en youtube serie der er værd at se.
Holdingselskabet er en juridisk person, trådstarter en anden og driftselskabet en tredje.
Jeg skal ikke udtale mig om styresignaler fra Skat - det må trådstarter få fra rådgivere der kan gå i dybden, men du må da meget gerne pege til styresignalerne da det er noget nyt, som specifikt er i modstrid med hvad der for relativt nyligt var anbefalingen fra mange revisorer og advokater. Du kan i vid udstrækning vælge om du vil opskrive anpartskapitalen i et holdingselskab, så der skal vel nogle meget specifikke signaler til før du ikke blot kan holde værdien på pari indtil lånbet er tilbagebatalt.
Jeg kan ikke se nogen som helst fornuftig grund til at låne et eget selskab beskattrede midler på ubestemt tid for så at trække midler ud som du skal betale yderligere 27%42% skat af før du kan få dem ud.