Hej Ove.
Det er dejligt at der er nogle der har overskud til at dele ud af deres erfaringer. Især de brugbare :o)
Jeg er ikke helt enig i alle dine punkter, så jeg vil da gerne "spæde til":
Start altid med en hurtig bekræftelse på, at de har tid til at tale med dig.
Vil du gerne høre om ... ?" er efter min bedste overbevisning en fejl, da serverer emnet for det lette og mest naturlige svar: "Nej tak". Har du først fået bekræftet at emnet har tid til dig, vil han gerne høre om det du vil sælge.
At sælge et møde på at det kun tager 10 minutter, er heller ikke optimalt, men afhænger naturligvis af det produkt du vil sælge. Problemet er bare at hvis emnet har afsat 10 - 20 minutter til dig i sin kalender, og har booket en anden aftale lige efter, er det ikke sikkert du får solgt dit budksab, men bare får jabbet din salgstale igennem. Hvis du gør dit forarbejde i telefonen godt nok, afsætter kunden gerne de 45 - 90 minutter et seriøst møde tager (igen afhængig af produkt).
Det er tilgengæld lige i skabet at foreslå at aftale et møde, istedte for at aftale en ny telefonsamtale. Efter min menig er i morgen eller overmorgen en lille smule påtrængende, men de fleste vi taler med har ofte bokket deres kalender op mindst en uge frem i tiden. Vi plejer at spørge om det passer bedst tirsdag eller torsdag. Men det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament, og det ene er nok lige så godt som det andet.
Jeg er heller ikke enig i at man ikke skal sælge i telefonen. Mine absolut største ordrer er lukket i telefonen. Jeg har naturligvis mødtes med kunderne efterfølgende, da det har været starten på længerevarende samarbejder. Men kan du sælge pr. telefon, er der ingen grund til at spilde tid på et møde.
Personligt bryder jeg mig heller ikke om at salgstalen starter allerede ved håndtrykket. Det skal gemmes til I sidder foran bordet.
Jeg ved at det du har skrevet har virket godt for dig, så det er helt sikkert det rigtige for dig. Men det skader jo ikke at høre andres input :o)
Derudover vil jeg tilføje følgende til selve mødet:
(Før mødet) Gør dig fuldstændig klar, hvad du vil opnå: Hvad er dit mål med mødet.
Når i har været igennem den første small-talk, fortæller du hvorfor I sidder der, og hvad du har af tanker med mødet (at han skal købe dit produkt, en demonstration, et nyt møde eller hvad det måtte være).
Fortæl om din virksomhed. Og kom gerne med 4-5 grunde til at du er en interessant samarbejdspartner.
Når mødet er ved at være færdigt, opsummerer du hvad I har talt om, og får selvfølgelig en masse accepter på det. Derefter slutter du af med at bekræfte jeres aftale om næste step. Får du også en accept på dette, er du sikker på at du og emnet er enige om hvad der er foregået, og hvad der skal ske som det næste. Så comitter du i hvert fald ikke en ordre til egen pibeline, hvor du mener salget er lige om hjørnet, men emnet egentlig troede at I var færdige med hinanden.
Det kunne være rart hvis der er andre der har kommentarer / råd, så vi allesammen til sidst ender som de rene salgsmaskiner, der ikke spilder tid på møder, der ikke bliver til andet en en kop kaffe og en snak :o)