Hvordan du end reagerer på det spørgsmål, så er det enten et udtryk for irritation, eller et spørgsmål tilbage: et endegyldigt svar på spørgsmålet findes ikke.
Og alligevel er det det, mange spørger når de ringer til mig. Ikke med biler - dem sælger jeg ikke. Jeg ser også lignende spørgsmål på Amino Freelancer: "Hvad koster en webshop hvor jeg kan kan sælge mine håndlavede havekrukker? Gerne i WordPress."
Det eneste svar der dækker, er: "penge og en masse viden". Men på Amino Freelancer skal der indtastes et beløb. Hvis jeg kunne skrive "penge og en masse viden", så vil det blive modtaget som kæphøj, bedrevidende, arrogant eller noget andet negativt. Det svarer til manden i luftballonen, der er kommet på afveje, som spørger en IT-mand på jorden hvor han er, og som får svaret "Du er i en luftballon": svaret er korrekt men totalt ubrugbart.
Ikke desto mindre er det sandheden:
Hvis du vil have en webshop hvor du kan sælge dine håndlavede havekrukker, så skal du have styr på alt andet end design. Faktisk kommer design helt til sidst:
Har du en virksomhed i forvejen, eller skal du starte en? Skal det så (fortsat) være en enkelmandsvirksomhed, en ApS, eller måske en Personlig Mindre Virksomhed? Skal du sælge med Moms?
Har du alle forsikringer du skal have - både dem der er obligatoriske (lovpligtige) og dem der er frivillige?
Skal dine kunder kunne betale med kreditkort - har du i så fald skrevet dine handels-, forretings- og betalingsbetingelser?
Skal du sende dine havekrukker med posten - har du så tænkt over at de kan gå i stykker i posten? Hvad med selve forsendelser: printer du pakkelabels og klistrer du dem på med tape, eller har du en labelprinter? Afleverer du dine pakker i pakkeshoppen, eller bliver de afhentet hos dig?
Har du mange varer? I så fald: hvordan finder du dem hurtigt frem når en kunde bestiller? Og hvor opbevarer du dem (altså varerne, ikke kunderne)
Hvordan kan kunderne kontakte dig med spørgsmål - telefon, mail, Facebook? Og hvad når du har fri - skal de så bare blive ladet i det uvisse, hvornår du svarer?
Hvad med reklamation? Sender du et returlabel med når de bestiller, eller afventer du om der kommer en reklamation? Lader du dine kunder bytte med det smil, eller prøver du at overtale dem at beholde varen alligevel?
Hvor vil du hoste (lagre) din shop - hos den første den bedste (Simply, One.Com), eller en udbyder der er specialiseret i shops?
Hvordan holder du hackere ude af din shop - og hvad gør du når disse hackere er klogere end dig?
Må de mails, din shop sender ud, havne i folks SPAM-boks?
Hvordan finder dine kunder dig? Er du der, hvor dine kunder er, eller skal de komme til dig?
Har du undersøgt om du kan få tilskud til dit foretagende? Eller regner du med at du bare skal hive alle pengene op af egen lomme?
Når du har styr på alt dette, så er der noget du kan kigge på: hvordan skal min shop se ud? Det kommer vitterligt helt til sidst.
Tag en uforpligtende snak med mig. Mit navn er Albert van Harten, og jeg er IT-nørd. Jeg går ikke kun en ekstra mil, men tager dig gerne på mine skuldre mens vi løber den maraton, der skal for at komme i mål. Uden at falde.
Jeg har hjulpet en del virksomheder gennem de mange år jeg selv har drevet virksomhed.
Ring til mig på 7020 0930 eller send mig en mail på albert@computernoerden.dk
God jul - brug ferien til at tænke over alt andet end design!