Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat konsekvens af indskud fra Privatejet selskab til konkursramt Ivs

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Hørsholm
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej -

Jeg havde i 2021 2 selskaber - 

et Ivs YYY der skulle lukkes (jeg valgte konkurs selvom det var solvent)

et privat ejet selskab XXX V/Jens Clausen

Jeg har bogført indbetalinger fra XXX til YYY i løbet af 2021, bl.a. skat og lån bogført på mellemregningskontoen.

Kan jeg nulstille denne mellemregnings konto 311221 ved at bogføre det som tab og derved mindre overskud og mindre skat?

I juli 2022 bliver YYY Ivsét erklæret konkurs og flere omk (kurator mm) bliver betalt af XXX. kan det afskrives i skatteregnskabet for 2022.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nej - for det første må  du slet ikke låne penge fra det private til IVS uden et lånebrev og beregning af markedsrente mellem dem som nærtstående, så der har du et "lovbrud" og dernæst er der ikke fradrag for tab på lån til ens selskab, så det er tab uden fradrag

Du kan få fradrag i aktieindkomst for det IVS selskabskapital, f.eks 1 krone hvis det var kapitalen som fradrag i aktieindkomst, men ikke for lån eller andet

Dine omk skulle være afholdt af dit IVS og kan ikke fratrækkes i dit enkeltmands nej - du blander to helt selvstændige juridiske og økonomiske enheder sammen på en måde der slet ikke fungerer - der er aldrig fradrag for hovedaktionær eller dennes EMV for lån eller indskud i et selskab som denne ejer - kun for regulær selskabskapitals tab (den oprindelige IVS kapital) - Selskabet skulle nok slet ikke være gennem konkurs men være lukket ved erklæring via skat osv hvor du ikke havde haft andre omkostninger og kunne få dit lån tilbage når selskabet var godkendt til lukning af skat.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)