Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg/omfordeling af andele i ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Oct 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg står i den situation at jeg ejer halvdelen af en ApS virksomhed sammen med en anden, som ejer den anden halvdel af virksomheden.

Min forretningspartner overvejer enten at sælge mig en større del af hendes andel eller at gå helt ud af virksomheden. Virksomheden kører med underskud. Jeg har  svært ved at regne ud hvordan vi kan lave en fair vurdering af værdien af hendes del. Er der nogen der har stået i lignende situation eller kender en prisvenlig revisor der kan vejlede os? 

Tak på forhånd for alle inputs! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

I princip er en virksomhed med underskud jo ikke meget værd, så kig på hvad er egenkapitalen IDAG og hvis den er negativ, ja så nok nogle få tusinde MAX - og ellers det som egenkapitalen for ejerandelene stadigt måtte være værd, efter underskud

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexandra P:

Hej

Jeg står i den situation at jeg ejer halvdelen af en ApS virksomhed sammen med en anden, som ejer den anden halvdel af virksomheden.

Min forretningspartner overvejer enten at sælge mig en større del af hendes andel eller at gå helt ud af virksomheden. Virksomheden kører med underskud. Jeg har  svært ved at regne ud hvordan vi kan lave en fair vurdering af værdien af hendes del. Er der nogen der har stået i lignende situation eller kender en prisvenlig revisor der kan vejlede os? 

Tak på forhånd for alle inputs!

Værdien kan være meget svær at bestemme, og det er næppe en revisor der kan hjælpe.

Du kan ikke lave en fair value vurdering af virksomheden uden masser af parametre som du ikke giver.

Hvis din forretningspartner i stedet ville have købt dig ud - og skulle komme med et kontant tilbud, hvad skulle det så være?

Er det i jeres fælles forretning værdien er eller mellem ørerne på dig?

I kan have hjemmesider, varelager....

Værdien er et sted over hvad der ville være tilbage hvis I begge ville lukke og alt skulle sælges af en advokat.. og hvad du kan tjene.

Hvad er virksomheden værd uden dig?

Hvad er hendes alternativ til at sælge hendes anparter til dig for 1kr?

Er det virksomheden hun ikke vil eller virksomhed med dig?

Er du åben for at sælge virksomheden - i så fald er den mest rimelige måde at I giver hinanden bud på hvad du skal give for alle hendes anparter og hun giver bud på all dine - og den der er villig til at give mest får køber virksomheden af den anden.

Jeg ville ALDRIG (undtagen hvis I har haft virksomhed sammen i årevis og hun skal på pension)lade hende kun sælge en del og lade dig stå for resten.

Tilmeldt 15. Oct 21
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for dit svar og dine input.

Særligt din sidste sætning er jeg nysgerrig på. Hvordan kan det være at du ikke ville lade hende sælge f.eks. halvdelen af sin del, altså 25% af virksomheden til mig? Hvad er der af faldgruber i det, som jeg ikke kender til? :-) 

Hvis det ikke er en revisor der kan hjælpe, har du så en ide til hvem der kan? 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Alexandra P:

Hej

Tak for dit svar og dine input.

Særligt din sidste sætning er jeg nysgerrig på. Hvordan kan det være at du ikke ville lade hende sælge f.eks. halvdelen af sin del, altså 25% af virksomheden til mig? Hvad er der af faldgruber i det, som jeg ikke kender til? :-) 

Hvis det ikke er en revisor der kan hjælpe, har du så en ide til hvem der kan?

De primære faldgruber er at I har et firma der ikke giver overskud, og hvor du reelt arbejder gratis - eller for mindre end du formodentligt kunne tjene som ansat.

Grunden til at holde firmaet i live er at du tror på en upside, og er villig til i en periode at "betale" for en downside. Din forretningspartner ønsker ikke at arbejde/risikere så meget, og det kan meget let blive at du kommer til at lave arbejdet for at nå break even, og at hendes konsekvens er begrænset.

Hvis hun ikke er fuldt investeret og 25% ikke sikrer hende et komfortabelt liv så ender det let med at du står med alt arbejdet, næsten al risikoen, og at hun finder anden beskæftigelse/interesser....

Se denne

og få eventuelt en kort konsultation med Jacob Tøjner. Han har set mange rædselshistorier med partnerskaber der går galt, og kan afdække dine blinde vinkler bedre end jeg.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexandra P:
Hvis det ikke er en revisor der kan hjælpe, har du så en ide til hvem der kan? 

Jeg fik ikke svaret spørgsmål 2, men dette er et godt sted at starte

Tøjner kan flage problemstillinger, men I er nødt til at vælge metode til at vurdere værdien

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)