Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honoraropkrævning - skabelon?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har lukket min foredragsvirksomhed, fordi der ikke var så meget at lave. Der er dog stadig lidt, og det vil jeg gerne betale b-skat af. 

Hvad skal jeg have med af information på honoraropkrævningen? Cpr-nummer, dato, vare, pris og bankkonto? 

Og bør jeg lave en form for regnskab, eller er det helt unødvendigt, når jeg ikke har cvr-nummer? Jeg indberetter vel blot løbende til skat, hvad jeg har af b-indkomst?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar. Det forstår jeg desværre ikke. 

Jeg laver et par foredrag om året, får honorar for det, og så er jeg at betragte som en virksomhed, og skal lave faktura og regnskab?

Eller; Jeg laver et par foredrag om året, og kunderne skal angive det til skat på mit CPR? Og så skal jeg ikke lave faktura eller regnskab? Og heller ikke honorar opkrævning?

Hvad er den rigtige løsning?

Mvh 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:
Jeg laver et par foredrag om året, får honorar for det, og så er jeg at betragte som en virksomhed, og skal lave faktura og regnskab
ja med mindre det alene er for andre firmaer som er forpligtede til at indberette dit honorar til SKAT hver gang  (Kommer så i rurbrik 12) - så er du forpligtet til regnskab. Der er ikke noget med under 10 kr slipper man - når man er selvstændig og fakturerer privat skal man have fuldt regnskab over det (og det skal du også have over det som indberettes så du kan kontrollere det er korrekt)
Forstår så nok ikke at det kan være et problem for at være ærlig

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skam ikke et problem - jeg forsøger blot at forstå forskellen på at være privatperson, der laver lidt b-indkomst, og have et PMV. Det lyder ikke til, der er nogen forskel ift. regnskabskrav etc. 

Jeg laver en faktura med mit cpr-nummer og laver et regnskab for det i Dinero.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

palle22:

Det er skam ikke et problem - jeg forsøger blot at forstå forskellen på at være privatperson, der laver lidt b-indkomst, og have et PMV. Det lyder ikke til, der er nogen forskel ift. regnskabskrav etc. 

Jeg laver en faktura med mit cpr-nummer og laver et regnskab for det i Dinero.

korrekt - ingen forskel i regnskabskrav mellem privat B indkomst og PMV. PMV er alene hvis man synes det er fordel at have CVR (selskaber skal stadigt indberette det til skat ved køb af ydelse fra et PMV helt som fra privat, blot på CVR nummeret)

Faktura (og fint med CPR som jo firmaer skal have - enten fra faktura eller anden vis) via dinero og regnskab samme sted lyder perfekt - overskud i rubrik 210 forskud og 111 årsopgørelse (hvis ikke det er for firmaer der jo skal indberette så du blot kontrollerer det er med i rubrik 12)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg spurgte skat på deres chat - og her er deres svar: Jeg behøver ikke lave et regnskab, men betaler blot min b-skat løbende.

Så må det, du skriver, være forkert, John? Eller misforstår jeg dig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt uenig - ligner nu heller ikke en avatur fra skat - men det er korrekt man ikke indsender regnskaber - det gør man heller ikke som virksomhed. 

Du kan jo heller ikke bare betale skatten - du skal jo angive dit resultat til skat også - men jeg er ret sikker på hun netop svarer på HONORAR fra et firma, som jo skal angive det til skat på dit CVR og DER behøver du ikke regnskab, med mindre du har udgifter du vil trække fra, for der har arbejdsgiveren jo angivet det (ganske som var det løn, blot som engangshonorar)

Er det ikke for firmaer, så kræver det jo, at du kan vise hvem du arbejdede for og hvad du fik betalt og så kan der vel være udgifter også (som er mere begrænsede i mange felter uden CVR end med i form af mulig blot ligningsmæssige fradrag)

Det er netop fra firmaer vi taler HONORAR og de SKAL være angivet af firmaet til skat. Det du fakturerer private er ikke som sådan "honorar"

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Apr 12
Indlæg ialt: 100
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg holder ikke foredrag for private, men for skoler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

så skal de jo indberette dit honorar på dit CPR og så - som jeg har skrevet fra start - skal du blot forskudsregistrere forventet overskud og se at det du har tjent passer med rubrik 12 i selvangivelsen. Har du ikke udgifter, så er der jo ikke andet regnskab i det - så ER det alm honorar helt som løn som arbejdsgiveren skal indberette

Ser du der mangler noget i rubrik 12 skal du omg give dem der mangler besked, så de kan rette, for du kan ikke selv rette i rubrik 12 men - de kan sagtens opdage det et år sent sådan nogen, og så får man pludseligt uventet skat og mulig rente+gebyr ved for sen betaling af skatten.

Du kan godt selv betale via dankort men lettest er at forskudsangive ca det du venter, så kommer skatten automatisk via fradraget fra alm job nedsættes så du bare kan beholde hele honoraret selv, uden at tænke mere skat

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)