Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsfri undervisning... hvem, hvad, hvor?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 543
Fra  Steinaa Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg savner en præcisering af momslovens paragraf 13 (fritagelser) stk. 3. heri står som følger:

Skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig uddannelse, herunder omskoling, og anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig undervisning, samt levering af varer og ydelser med nær tilknytning hertil. Fritagelsen omfatter dog ikke kursusvirksomhed, der drives med gevinst for øje, og som primært retter sig mod virksomheder og institutioner m.v.

Jeg driver selv en kursusvirksomhed der udbyder faglig uddannelse og er i tvivl om hvor vidt jeg skal opkræve moms for mine ydelser?

Kursusvirksomheden med gevinst for øje - tjaa, jeg gør det ikke for mine blå øjnes skyld. Men for en god ordens skyld kontaktede jeg SKAT for at høre hvad der menes med "gevinst for øje" og meldingen (pr. telefon) var at det var i samme sekund der var penge indblandet. Mit næste spørgsmål var da hvem gør det da UDEN gevinst for øje?... så blev der meget stille i den anden ende af røret - så resultatet af samtalen blev at uanset hvad jeg foretager mig så skal jeg inddrive moms. Meeeen jeg er af den overbevisning at udmeldingen var lidt vel hurtig og at den pågældende medarbejder hos SKAT ikke havde yderligere kendskab til paragraffen end de par sekunder det tog at læse den igennem.

Faglig uddannelse - jeg afholder kurser for dels enkelte virksomheder samt åbne kurser for flere virksomheder - præcis som eksempelvis de tekniske skoler rundt omkring i det danske. Skolerne opkræver IKKE moms når de afholder denne type uddannelser og jeg spekulerer da på om der er nogen forskel på ydelserne (mine og deres)?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 18:20

Ja, hvad er forskel på 'skole' og 'kursus'?

Folkeskoler kræver hverken penge eller moms og kan ikke (i medfør af momsloven) trække moms fra.

Udbyder du fast hvert efterår klasseundervisning i xxx for et forud bestemt antal elever mener jeg også det er momsfrit (uanset om du kræver et kursusgebyr).

Kurser for de enkelte virksomheder tror jeg bestemt er momspligtig.

Foreslår at du beskriver dit tilbud skriftligt og sender en forespørgsel til Skat.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 19:07

Jeg tror også at den ender med en skriftlig forespørgsel... Jeg kunne snildt forestille mig at de kurser jeg afholder for virksomhederne er momspligtige, men jeg ved at når skolerne afholder de præcis samme kurser for enkelte virksomheder opkræver de IKKE moms.... go figure.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:41

Jeg ville indhente et bindende svar fra Skat hvor jeg præsenterede problemstillingen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Hvidovre
Tilmeldt 27. Dec 07
Fra  Steinaa Skrevet kl. 19:56

Så kom der svar fra SKAT:

---------------------- 

Vejledende svar.

Du udbyder kurser til virksomheder, til afholdelse enten ude i den enkelte virksomhed, eller virksomhederne sender folk hen på dit kursussted.

Du skal betale moms af kursusvirksomhed, når:

1) kursusvirksomheden er rettet mod private og ikke er skolemæssig undervisning eller faglig uddannelse. Det vil sige, at kurserne overordnet set ikke giver faglige kompetencer, som deltagerne kan bruge i deres erhverv. Private er personer der ikke er erhvervsdrivende.

2) kursusvirksomheden er rettet mod virksomheder og offentlige institutioner og drives for at tjene penge.

Du bliver omfattet af punkt 2, og dermed bliver kurserne momspligtige, da de er rettet mod virksomheder, uanset hvor de afholdes.

----------------------

Så i samme sekund jeg er i gang med at tjene en ærlig skilling skal jeg inddrive moms (med mindre jeg selv har status som en skole...). Men det betyder vel ikke noget for mit vedkommende da der ikke er nogen fordel i IKKE at inddrive moms? Eller har jeg overset noget?
Tilmeldt 24. Mar 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:11
Hvis du kun sælger til virksomheder, hvilket lyder til at være tilfældet, er det vel kun til din fordel at inddrive moms. Kunderne er ligeglade med momsen, da de alligevel får denne retur. Omvendt får du som momsregistreret mulighed for at få momsen tilbage på alt hvad din virksomhed køber, så det burde da kun være til din fordel :-)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:08

Helt enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)