Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lager fra inden virksomhed startede, og råvarer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

konen har startet en EMV for at sælge håndlavet julepynt mm. Vi har dog et par spørgsmål vedr. korrekt bogføring:

1. Hun havde lavet mange produkter (bare som hobby) inden virksomhed startede, og så er vi ikke helt sikkert hvordan de kan "købes" af virksomheden så de tæller i lageret. Vi er helt klart over at omkostningerne dertil ikke kan trækkes fra, selvfølgelig. Hvordan prissætter man dem så? Og hvordan kan det dokumenteres?

2. Vi er meget forvirrede vedr. råvarer (altså varerne som hun køber for at producere de produkter som bliver solgt). Ved godt at de bogføres som varekøb, men på et tidspunkt (evt. 31/12) skal de tælles. Hvordan så tæller man når hun kun har brugt fx. halvdelen af råvaren? Bare som 50% af indkøbsprisen? Hvis der er tale om papir, så tæller man hvor mange der var i begyndelsen og så hvor mange der er tilbage i slutningen af året?

3. Når hun er færdig med at lave et enkelt produkt, skal man gøre noget, altså ren bogføringsmæssigt? Flytter man råvarer på en eller anden måde fra konti til konti så de nu tæller som et færdigt produkt?

Rigtig mange tak på forhånd.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

1 I kan, som du skriver, ikke trække noget fra som I selv har fremstillet - (fremover dog købe materialer med fradrag). Når I lægger dem på lager er det bare til 0 kr. Det behøver I ikke gøre mere for at dokumentere, men I skal naturligvis dokumentere salget med faktura eller tilsvarende.
Hvis I vil være meget nøje - så kan færdigvaren tages op til den pris materialerne har kostet, så hvis din kone ved hvad hun bruger til hver vare, så kan I lægge dem ind som nyt lager ved at sælge dem til den kostpris fra konen og til firmaet. DOG vil det så tælle som indtægt for konen der måske før har solgt varene privat men har hun ikke det, så undlad bare det

2 Ja lager tælles og tages op til antal x pris. I køber ind med fradrag og når året er gået, så tæller i lager så godt I nu en gang kan, og flytter så værdien fra konto for varekøb hvor de er udgift, til konto for varelager i status http://johnhannover.blogspot.dk/2016/11/varelager-er-ikke-en-udgift.html Næste år er det så bare forskellen mellem 2022 varelager og 2023 varelager der bogføres på den måde (og det viser så om I har lagt mere på lager eller brugt af lager) Husk det er prisen EX moms og værdien EX moms I flytter fra råvarekøb til varelager (og er hun ikke momsregistreret så jo bare hele prisen)

3 det behøver I ikke, så længe råvarelager er talt op 31/12 og dermed flyttet fra udgift under varekøb til værdi varelager i status, så er det alt - færdigvarer som i kender prisen på kan I oprette en konto til, men det skal ikke være noget i roder med hvis der ligger for ialt 1000 kr færdigvarer med usikker pris. Det vil afhænge af mængen og betydningen, I kan også bare lade dem tælle med som råvarer sammen med resten, det er nok lige så let - men vil i opdele så gør det

God vind med projektet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John! Et par spørgsmål til:

1. Hvordan bogfører vi så varerne til 0 kr? Bare en nul-kroners postering i varelager kontoen? Ville det være en postering per produkt?

3. Er det korrekt forsået at, fx. hun køber 100kr i materialer, laver 2 produkter som kun ét sælges til 50kr (plus moms), og så 31/12 varelager er talt op til 80kr, så bliver udgifterne til året 20kr og indtægt 50-20 = 30kr?

Tak igen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

1 du undlader bare at bogføre det hun lægger ind - så opstår der bare en fuld fortjeneste ved salget - men du kan også lave en samlet 0 post og en liste over varerne - 

2 forstår jeg nok ikke
Hun har købt for 100 kr materialer og laver to produkter - koster materialerne så 50 kr per produkt?

Alle tal du bruger er uden moms - så varelager 100 kr minus vareforbrug (kender det jo ikke men hvis 50 kr) og hun så sælger for 50 kr så har hun

Indtægt salg 50 kr

Varelager ændring 20 kr (det som er tilbage af de 100 kr hun købte for=

Ialt indtægt og lagerøgning 70 kr

Udgift 100 kr

fortjeneste 30 kr   

så hvis sådan, så ja til de 30 kr

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det giver mening. Jeg mente at hun ender kun med at bruge 20kr værd af materialerne (fx. hvis man bruger 200 gram mel fra 1 kg mel).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

manufaktura:

Ja, det giver mening. Jeg mente at hun ender kun med at bruge 20kr værd af materialerne (fx. hvis man bruger 200 gram mel fra 1 kg mel).

du er fint med så

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)